• Tesssan

Fruktansvärt ont i ljumskarna, vad är det?

Jag är i vecka 15. Igår började jag känna en diffus smärta i ljumskarna. Under dagen har det blivit värre och värre och nu kan jag knappt gå för det gör så ont.
    Det känns ungefär som någon dragit mina ben rakt ut åt sidorna å bänt. Eller kanske som extrem konstant träningsvärk. Svårt att förklara.

Är detta något som hänger ihop med graviditeten? Jag kom och tänka på foglossning, men det får man väl inte såhär tidigt och den smärtan sitter väl i svanken?

Skulle bli väldigt glad för svar, för är detta inte graviditetsrelaterat får jag nog överväga att ta mig till en doktor. Så ont gör det.

• Svar på tråden Fruktansvärt ont i ljumskarna, vad är det?
  • P2007

kan vara ligamenten....de "gummiband" som håller alla inre organ på plats töjs ju ut nu och det kan göra riktigt ont.

• Tesssan

ok, ska googla lite på detta då
    men inre organ? d e ju i ljumskarna det gör ont

• Vix1

Jag skulle gissa på att det är foglossning du känner av... För jag har haft himla ont i ljumskarna denna gången, o förra grav. kände jag bara av i ländryggen. Läs på lite om foglossning o vad du ska tänka på o undvika, så blir det förhoppningsvis bättre! Men ta upp det med din BM.

• P2007

jag kände av det som hugg i nedre regionen...mest när jag nös eller hostade. Kan säker kännas lite olika.
    Tycker du ska kolla med din BM vad hon säger.

• Tesssan

Jag har läst på lite nu, tror att det måste vara foglossning. Men det står mycket om smärta i bäckenet, och det har ju inte jag.
    Ska ringa min BM på mån om det inte mirakulöst försvinner under helgen

• pimpim3

Hej. Jag är i v 16 och har haft jätteont i ljumskarna och nedåt på insidan av låren. Känns mkt märkligt och blivit svårt att gå när det har hänt. Var hos en sjukgymnast (för annan skada) idag och frågade henne om detta. Hon sa att hon inte kunde så mkt om foglossning, men att detta inte borde vara det... Jag undrar lite. Min kompis hade fruktansvärda smärtor i slutet av sin förra graviditet och det var enligt henne foglossning.
    I alla fall en jäkligt jobbig smärta. Berätta gärna om ni kommer fram till ngt; framför allt om man kan motverka detta på ngt sätt. Bäckenbälte borde inte hjälpa detta eller?

• P2007

"När livmodern växer hastigt stramar det också i ligamenten som livmodern är upphängd i. Då brukar det göra ont på den ena eller andra sidan om livmodern. Det känns oftast som om det drar i ljumskarna, men smärtorna kan också komma som hugg.

Smärtorna kan komma i vilken kroppsställning som helst, men det är mycket typiskt att det gör ont när du ändrar kroppsställning, till exempel vänder dig i sängen eller reser dig från sittande."

• Tesssan
    Svar på #5
    "Det känns oftast som om det drar i ljumskarna, men smärtorna kan också komma som hugg."

Det där känns ju igen
  • EmA

Jag har haft foglossning under båda mina graviditeter, kan komma tidigt.. jag lovar! Låter absolut som att det är det du har. Tyvärr får jag säga för antagligen kommer det inte bli bättre med tiden precis.

Var nog amed att inte överanstränga dig och ta det lugnt redan nu så kanske du kan hålla det i schack, men var även beredd på att det kan bli värre. Det kan även sitta bak i svanken och troligtvis kommer du att känna av även detta senare.

Lycka till.

Svar på tråden Fruktansvärt ont i ljumskarna, vad är det?