Snälla kan någon svara angående springmask!?
Hur lång tid efter att man tagit behandlingskuren dör maskarna? Hon på apoteket sa att dom dör direkt, gav det till dottern vid 12 idag och nu när hon bajsade fanns de fortfarande kvar. Får panik.....
Hur lång tid efter att man tagit behandlingskuren dör maskarna? Hon på apoteket sa att dom dör direkt, gav det till dottern vid 12 idag och nu när hon bajsade fanns de fortfarande kvar. Får panik.....
Det kan ta lite tid innan alla har dött. Medlet tar ju inte äggen så därför ska ni ta medlet igen om 2-3 veckor.
Inget farligt men obehagligt
Det är väl det röda färgämnet i Vanquin som dödar maskarna och det tar ju lite tid för det att passera genom tarmarna. Så det brukar ta något dygn innan man bajsar rött och maskarna dör.
Åh tusen tack, kollade henne nu när hon sovit en stund och det var fullt alltså torkade bort dem med papper iaf, känner sig så hjälplös juh.
Man brukar säga att barnen inte ska gå på dagis förrän de bajsat rött. D v s: då har medlet gått igenom tarmarna och dödat maskarna. Sedan blir det en ny kur om några veckor.
Det är äckligt men inte farligt. Min son hade mask i våras och vi sanerade HELA huset dagligen. Damsög och skurade sovrum varje dag. Bytte nattkläder varje dag och sängkläder varannan dag. Damsög även resten av huset varje dag. Trots att vi hade två blöjbarn så blev inte nr två smittad.
Om ditt barn går på dagis kan du ju meddela personalen om att ditt barn har mask. Detta för att andra föräldrar ska kolla om deras barn har det. Annars kanske ditt barn får tillbaka det.
Lycka till!
när hon bajsar ut det röda från medicinen ska maskarna vara döda..men äggen dör inte så om två veckor ska ni ta det igen och då ska om det bildats nya maskar av de ägg som inte dog första kuren för att äggen inte dör då har de maskar som inte hunnit blivit vuxna än dött av andra kuren..
Hon bajsade innan hon la sig och då var det lite rött i, men inte helt rött. Hon går inte på dagis. Hoppas verkligen att det är borta imorgn alltså.
*puffar upp lite*
Kanske någon mer med erfarenhet. Jag undrar också för er som har barn som hafft det, har det försvunnit efter första kuren? Eller har dom kommit tillbaka?
dottern hade det innan jul...hon har inte fått tillbaka det efter de två kurerna man ska ta..alltså först en gång och sen en gång till efter två veckor som man ska göra. Just för att det inte biter på äggen. Inte kommit tillbaka
Jag fick det i somras.. vet i fasen hur... hade inga barn då(lättare att barn får och smittar då dom petar i allt) och är 30 år så jag äter inte på massa saker bara så där..
hela familjen ska få kur om en av dom har... torka av toa stolen efter varje besök, tvätta lakan och händer och allt vad det är.... tog typ 2-3 v för mig att bli av med dom.
inget farligt men hur kul är det när man torkar sig och det finns vita maskar där????? usch och fy
Springmask sprids genom att man får i sig äggen. Man kan andas in dem eftersom de kan finnas i jord, damm, pälsen på husdjur och luft.
De sprids också via fingrar, leksaker, underkläder och sängkläder. Äggen kan leva minst ett par veckor utanför människokroppen.
Barn återinfekteras ofta av sina egna maskars ägg, om de stoppar fingrarna i munnen efter att tidigare ha kliat sig i stjärten. Vuxna smittas oftast i trädgården.
Har kollat henne 2 ggr nu sedan hon somnade och nu syns det ingenting *hoppas hoppas* igår syntes det efter hon sovit 20 minuter, så kanske kanske är dom borta nu.
Ibland hjälper inte det där röda medlet utan man kan behöva får ett receptbelagt som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu istället. Vermox tror jag? I alla fall, äckligt kanske men totalt ofarligt. Vissa, som t ex jag, får som barn mask stup i kvarten och jag hade det ändå upp i 25-årsåldern. Flera ggr/år. Jag har haft tur och aldrig tyckt att det varit särskilt äckligt alls men det kliar av bara faan!
Ja försvinner dom itne blir det en kur till. Har dock kollat henne 4 ggr nu sen hon somnade och det syns ingenting. Annars har dom synts när hon somnat. Kanske, kanske är dom borta nu!
Min sons maskar försvann också efter första kuren (två gånger alltså, precis som det ska vara). Jag såg i alla fall ingen mer mask sedan han bajsade rött. Han har inte fått tillbaka dem heller, och ingen annan i familjen heller.