• Lisa123

Ni som fått barn i vecka 37

Har varit inne på förlossningen idag v 37+3 och ev. kommer jag att sättas igång imorgon p.g.a. svåra smärtor av foglossning och ryggproblem. Undrar hur era barn mådde när ee föddes i vecka 37, hur stora var de, behövde de någon extra hjälp när de fötts, var det en spontan förlossningen eller igångsättning?

Tacksam för alla svar!// Lovisa

• Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 37
  • Madicken och Lisabeth

Min första dotter föddes i v. 37+0.
    Hon vägde 3510 gr och var 49 cm lång.
    Det var en spontan förlossning som startade med att vattnet gick. Hon föddes vaginalt utan några som helst problem.
    Vi var på förlossningen kl. 10.30 då hade jag etablerade värkar och strax före kl. 15 var hon ute. Det hela gick mycket snabbt.
    Hon tog bröstet bra med en gång men mjölken rann inte till så snabbt så hon dippade en del på vikten och vi fick vara kvar på BB 4 dagar tills kurvan hade vänt men det var det enda. Hon har varit vår lilla solstråle sedan dag 1.

• Lisa123

Tack för ditt svar! Vad skönt att höra att allt gick så bra!

• Pernilla3

Har ingen erfarenhet av att få barn tidigt då jag gått över tiden med mina båda, men får man fråga vad det är för ryggproblem du har?

Själv har jag problem med ryggen, har haft ryggskott förra grav och har ilningar när jag sätter mig ner (känns som nervinklämning) så det ilar och strålar längs hela ryggraden upp i nacken och det känns som om hela ryggen går av. Är rätt jobbigt måste jag säga, det händer även när jag lägger mig på sidan.

• Det ljuva livet

Nyfiken på vad du får för svar!
    Hoppas själv på att bli igångsatt i v37+några dagar. Har haft foglossning sen v5 och står inte ut med smärtan längre.
    Ska till läkaren för palpation i v37+2 och hoppas på att tappen ska vara såpass mogen att de tycker att det är okej att starta förlossningen.

Barnet räknas ju som fullgånget i v37+0 så jag hoppas att det går bra för dig !

• Kaxelsson

Jag födde vår son i vecka 36+6.
    Blev igångsatt pga dåliga hjärljud och läkarna ville inte chansa.
    Hade en lång och dryg igångsättning med både gel och ballong som startades på Lördag fm och Söndag kväll vid 22.39 föddes Axel.
    Dom tog hål på hinnorna vid 19, fick värkstimulerande dropp och på 3e krystningen drogs han ut med Tång.
    Han såg jättefin ut och barnläkaren behövde inte ta honom.
    Han har mått hur bra som helst efter det och är en underbar liten pojke :)

Lycka till !
    Kram

Axel - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)-->
  • Moder07

Jag födde vår sån i v36+4. FL startade med vattenavgång kl 21 på en söndagkväll, åkte in för kontroll kl 22 och eftersom undersökningen inte var klar förrän vid midnatt så fick vi stanna över natten (hade inga värkar då, men personalen tyckte det var gränsfall om det var prematur eller fullgången graviditet).

Hann inte med än lägga mig för att sova så började jag få värkar, så FL startade av sig själv, behövde inte sättas igång. Sonen föddes 20.39 på måndagkväll efter ett dygns värkarbete. Vägde 3160g och var 48cm lång, inga komplikationer förutom att han hann bli lite kall så fick ligga på värmemadrass första natten. Lite tensens tilll gulsot men inget som behövde behandlas.

Han har inte haft några problem alls utan är en stor charmör, som dessutom blir storebror inom kort v38+1 idag (lördag) {#lang_emotions_sunny}

Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 37