• pinda92

Löneskuld

Hej'
    undrar lite om de går att göra en avbetalningsplan ...
    har fått lön i feb fast jag inte skulle ha de ( vart uppsagd i jan )
    givetviss gick pengarna till räkningar o mat, var ju tvungen.. men nu kom en lapp att de vill ha tillbaka 5900kr, kan jag be om att avbetala de?
    Mvh Linda

• Svar på tråden Löneskuld
  • Qaroliine

Vad jag förstått har du nog rätt till att få det uppdelat. Min arbetsgivare gav mig  fel löner 3 ggr förra året och första gången märkte jag inte det och vart otroligt chockad när dem ringde och ville ha pengarna tillbaka, men sa att dem kunde dela upp det på 12 mån.

• Olivers  Mamma

Du kan inte kräva det, har du medvetet använt pengar som inte är dina är det till o med ett brott... Ska inte sitta och predika vill bara förmedla att du kan fråga men inte ställa krav, de kan gå hårt på isf. Hoppas du inte misstolkar, vill inte vara elak utan som sagt bara göra dig medveten om att du kan be men inte kräva.

• pinda92

jo men känns ändå dumt att fråga eftersom jag visste jag fått för mycket , ändå tog jag dem till mat mm men har faktiskt barn att tänka på, är ensamstående.. men hoppas jag kan få dela upp denna skuld.. skulle ja få dela upp de på 12månader = 491kr i månaden vore kanon,
    är arbetslös nu o alfakassan strular mm så de finns inga pengar allt :(

• pinda92

Olivers Mamma :::: de är ok :) ... förstår att jag gjort bort mig lite oxå, men alla pengar är inte borta... har lagt undan 5000kr .. men upptäckt att alfakassan kommer dröja ytterligare ca 4 veckor med att besluta om jag får pengar :( .. så jag kommer få ut ca 5800kr denna månad.
    Räkningar på 7000kr , så dessa pengar jag lagt undan behövs i april för att de ska gå runt

• Olivers  Mamma
    pinda92 skrev 2009-03-13 21:17:45 följande:
    Olivers Mamma :::: de är ok :) ... förstår att jag gjort bort mig lite oxå, men alla pengar är inte borta... har lagt undan 5000kr .. men upptäckt att alfakassan kommer dröja ytterligare ca 4 veckor med att besluta om jag får pengar :( .. så jag kommer få ut ca 5800kr denna månad. Räkningar på 7000kr , så dessa pengar jag lagt undan behövs i april för att de ska gå runt
    Men vad gör man inte i en kris, jag förstår, hade kanske agerat likadant, men det är ju bra att du redan nu tänker på återlämning. Hoppas att de har lite överseende, för ett företag är det inga enorma summor men för en enskild person kan det göra mycket att få dela upp det. Lycka till!
  • pinda92

jag hoppas de förstår :) ska ringa på måndag och kolla va de säger om min plan hehe ..... hoppas verkligen de kan göra en avbetalningsplan

• Liten men naggande

wait a minute...många ovan snackar strunt.

Har man fått lön felubetald och konsumerat det behöver man ofta inte betala tillbaka...det kallas condictio indebiti (nu försöker jag inte verka viktig med stora ord men men).

Principen innebär att OM du får en utbetalning som är fel och du har konsumerat den i tron att det var rätt (dvs "rättat dig efter situationen"). Många jobb betalar ju ut semesterersättning mm efter att anställning har avslutats så det kan ju vara det du trodde att du fick (vet inte du får själv göra en bedömning över hur vad du trodde...visste du direkt när lönen kom att det var fel kanske du skall krypa till korset men inte annars.

principen finns till för att skydda just konsumenter och löntagare mot såna här situationer.

lycka till! (jurist)

• Liten men naggande

ah ...såg att du visste om att det var fel....då är det nog bara att pynta tillbaka (förstår dock hur du tänkte men hoppas det ordnar sig med avbetalning..)

Svar på tråden Löneskuld