• Tifastar

Ont ovanför knäskålen igen, vad är det här?

Jag vill fråga om det är nånsom känner igen sej.

Jag får ont ovanför knäskålen ibland. Det kan sitta i upp till 14 dagar. Det är konstant ömt men värst är när jag har böjt benet en lite längre tid o ska räta ut det. Då gör det förbannat ont!
    Så länge jag har benet rakt känns det helt ok.

Vad kan det här vara?
    Har haft så i flera år och det kommer och går...

• Svar på tråden Ont ovanför knäskålen igen, vad är det här?
  • Anonym

Varför ställer du frågan här? Det kan ju vara i princip vad som helst. Om du inte hittar någon jourhavande läkare här så lär du bara få massa konstiga spekulationer. Varför går du inte till läkaren?

För att svara på din fråga vad det kan vara kan jag komma med lite tips:

Ledgångsreumatism
    Gikt
    Cancer
    Menisken

Listan kan göras ännu längre men som sagt, gå till läkaren.

• Anonym (Samma)

Lyssna inte på ovanstående. De diagnoserna är överdrivna och stämmer inte alls in.
    Jag har samma som du. Jag har även ont på sidorna om knäskålen. Det är en vanlig åkomma och beror på att brosket under knäskålen är för mjukt. Därför bildas sprickor i brosket. Knäskålen kan även ligga lite långt upp eller långt ut vilken min gör och då skaver den mot lårbenet. När du sitter med böjt ben så trycks knäskålen närmare lårbenet och därför gör det ont.

Jag har nu även fått som en svullnad precis ovanför knäskålen. Det är någon typ av vävnad som är där och den gör ont. Är det något du känner igen? Om du trycker med fingret där knäskålens överkant möter lårbenet om du sitter med böjt ben. Då känner man att jag har liksom en blaffa där. Tror det är vävnad som liksom blir inflamerad av att ligga ikläm. Jag har gjort artroskopi och fått detta förklarat.

Du kan googla på patellofemoralt smärtsyndrom eller chondromalasia som det ofta är om det handlar om medelålders personer. Det förstnämnda är vanligast hos tonåringar. Båda tillstånden betyder mjukt brosk och skador på knäskålens brosk. Det sistnämnda är väl lite värre och kan innebära större skador. Jag har stora problem och har det sistnämnda. Men man kan leva med det. Det går att operera men resultaten är osäkra och långt ifrån alla blir bra. Det du ska göra är att träna upp dina lårmuskler särskilt de på innsidan så knäskålen hålls på plats bättre. Gör övningar med raka ben då böjövningarna sliter ännu mer på brosket på knäskålen.

• Tifastar
    Anonym skrev 2009-03-14 07:27:16 följande:
    Varför ställer du frågan här? Det kan ju vara i princip vad som helst. Om du inte hittar någon jourhavande läkare här så lär du bara få massa konstiga spekulationer. Varför går du inte till läkaren?För att svara på din fråga vad det kan vara kan jag komma med lite tips:LedgångsreumatismGiktCancerMeniskenListan kan göras ännu längre men som sagt, gå till läkaren.
    Hahaha tragiska människa =P

Skulle jag ringa jourhavandeläkare för att jag har lite ont i knä? *skrattar* Det är väl inget akut! Möjligen beställa tid hos familjeläkaren.

O jag skrev här för att jag vill höra spekulationer... rimliga sådana!
  • Tifastar

Anonym (samma) Jag känner igen det där med att vara svullen ovanför knäskålen. Det känns precis som det är infamerat.

Tack för tipset, ska googla o läsa lite.

• Anonym

Anonym (Samma) skrev 2009-03-14 07:38:31 följande:

Lyssna inte på ovanstående. De diagnoserna är överdrivna och stämmer inte alls in.
    Ironi är inte din starka sida, va?
  • Anonym
    Tifastar skrev 2009-03-14 08:19:47 följande:
    Hahaha tragiska människa =P Skulle jag ringa jourhavandeläkare för att jag har lite ont i knä? *skrattar* Det är väl inget akut! Möjligen beställa tid hos familjeläkaren.O jag skrev här för att jag vill höra spekulationer... rimliga sådana!
    Jag har inte sagt att du skulle ringa jourhavande läkare. Läs mitt inlägg igen. Vad du däremot borde göra, om du är orolig på riktigt, är att ta kontakt med din husläkare eller vårdcentralen. Inte ens en läkare kan tala om vad du har för åkomma genom ett inlägg på ett forum på internet.

Vad anser du vara rimliga spekulationer? Och varför ska vi spekulera? Tycker du själv att familjeliv är den ultimata lösningen om man har kroppsliga besväre, bättre än en läkare?
  • Jessican92
    Anonym skrev 2009-03-14 08:27:45 följande:
    Anonym (Samma) skrev 2009-03-14 07:38:31 följande: Ironi är inte din starka sida, va?
    Man ska väl vara seriös här eller? -.-
  • Tifastar
    Anonym skrev 2009-03-14 08:29:44 följande:
    Jag har inte sagt att du skulle ringa jourhavande läkare. Läs mitt inlägg igen. Vad du däremot borde göra, om du är orolig på riktigt, är att ta kontakt med din husläkare eller vårdcentralen. Inte ens en läkare kan tala om vad du har för åkomma genom ett inlägg på ett forum på internet.Vad anser du vara rimliga spekulationer? Och varför ska vi spekulera? Tycker du själv att familjeliv är den ultimata lösningen om man har kroppsliga besväre, bättre än en läkare?
    oj sorry ang jourläkaren.
    Jag är inte orolig över vad det kan vara därför vill jag inte gå till nå läkare. Däremot vill jag veta om andra som haft så här... o vad dom i så fall har gjort åt det.
Svar på tråden Ont ovanför knäskålen igen, vad är det här?