• Black Lady

Beg chrysler voyager-vad bör jag veta?

Vill veta för och nackdelar med chrysler grand voyager, något speciellt man ska tänka på osv.

Den ska rulla som andra bil, till affären och vid tillfällen då hela familjen åker tillsammans vilket brukar vara ca 1 gång i månaden och landsvägskörning.

någon årsmodell som jag ska "passa" mig för?

(¯`°?.¸ ღ ♥Ett liv utan barn är som ett företag utan vinst ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Beg chrysler voyager-vad bör jag veta?
  • The Man

Rent generellt ska man passa sig för bilar utrustade med dragkrok. De kan ha "gått hårt" och fått slita med tunga släp på kroken.

Vad beträffar Voyagen så hade men mycket problem med rasade växellådor och bakaxlar på de tidiga modellerna.

Köper du en från sent 90-tal eller nyare så har den sannolikt inga mer problem än någon annan bil.

Som alla stora bilar drar den en del soppa..... Men det kan det vara värt att få åka "amerikanskt"... HA HA (Säger jag som kört Chrysler i snart 5 år)

• Black Lady

Tack för svaret

Min gubbe har varit starkt emot chrysler tidigare men börjar smälta lite nu(kan det vara under min starka övertalning eller?)
    Har fått höra att det man får mk  bil för pengarna.

(¯`°?.¸ ღ ♥Ett liv utan barn är som ett företag utan vinst ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Danne74

Överlag så har de en låg sammansättningskvalité och smäckig finish, rostskyddet är inget vidare.

Mekaniska problem är växellådor som rasar ganska ofta, i synnerhet om bilen har dragit tungt, samt klena bakaxlar.

Köp en VAN istället - bättre kvalité, mera robusta och mycket billigare att köpa.

• angelika sjödin

vi har en 96:a utan krok och nu har lådan rasat men annars så är det en jätte mysig bil.

Patrik 4mars -06, Theresia 27aug -07 & Andreas 24nov -08, skulle aldrig byta bort mitt liv
  • Mysrester

Vi letar också sto bil, och min man frågade en besiktningskille vilka bilar man skulle akta sig för och vilka han rekommenderade. Han svarade att man skulle akta sig för chrysler av just den anledningen som Danne74 och The man nämnde, nämligen stora problem med växellådorna mm. Vi kommer INTE satsa på chrysler. Volkswagen tyckte besiktingskillen var bra. De går tydligen hur långt som helst.

• Danne74

Vill man inte nödvändigtvis ha en USA-bil så fungerar ju även VW och SEAT-versionen bra (Alambra) men de är oftast dyrare i inköp än exempelvis en VAN.

Däremot så är de avsevärt billigare i drift då man kan köra strax över en liter utan problem, ungefär hälften av en VAN.

Nu skulle dock TS inte köra så mycket och då är inköpspris och värdeminskning de dyra kostnadsposterna, därav VAN.

De kan köpas billigt, de är krocksäkra igenom sin tyngd trots att de är gamla, de tappar inget värde och kräver ofta inga lån för att köpas (10-20.000 kr). Därtill är de oslagbart rymliga, driftsäkra och får (o kan) dra tunga lass båda inuti och på kroken.

De är enkla att meka med och alla reservdelar är fruktansvärt billiga då de är gemensama med nästan alla andra USA-bilar.

Själv hade jag satsat på en från GM (antingen Cheva eller GMC) med 350-motor och automat (TH-350). De håller hur länge som helst.

• Racer

Hm, vad du behöver veta?

Amerikansk skitbil med usel kvalitet som kommer att gå sönder och tillbringa mycket tid på en verkstad.
    När den inte är trasig kommer den att dra fruktansvärt mycket bensin.
    Jag kategorisk?
    Nix, har haft det tveksamma nöjet att ha en Chrysler produkt.
    Jeep Cherokee-2001.
    4 liters 6a på 190 hästar.
    Bladfjädrar, byggd som en traktor.
    Smörjnipplar överallt, tror inte att det finns ens på Volvo Amazon från 60-talet.
    Undvik.

• guldbruden

Vi hade chrysler en 96 för några år sedan och det var en bra och rymmlig bil men ack så mycket soppa den drog.
    Sedan på vintern kunde man inte ha mindre än en halv tank i för då orkade den inte pumpa upp vid start och enligt chrysler själva så ver det ett problem som var känt.

Vi bytte bränsle pump,ok fram och servade den allmänt och det kostade 14 tusen och det e 8 år sedan.
    Då fanns det bara vissa som servade amerekanska bilar så det var inte så lätt att hitta en billig, men denna som vi hittade låg i dom lägre klasserna.

jag skulle inte köpa en chrysler igen.

• Danne74

Nu drar inte sexorna så enormt mycket bensin, de kan som regel köras på 1.20-1.30 liter per mil, åtminstonde 30-40% mindre än en fullstor V8.

Faktum kvarstår dock - Voyager ÄR en skitbil.

• The Man

Riktigt så dåliga som somliga vill göra gällande tror emellertid INTE jag att Voyager är. Då skulle knappast så många Voyager köras som Taxibilar t ex.

vad beträffar reservdelar så är de knappast dyarare än till en VW Sharan t ex (VAG är generellt jäkligt dyra på reservdelar och service)

Min Chrysler Stratus är faktiskt byggd på Mitsubishimekanik!!!! Och jag brukar serva den o få hjälp med eventuella reparationer på lokala Volvo-verkstaden! Som ett exempel bytte Volvo kamrem på min bil för 8.500 medan Chryslerverkstaden ville ha 14.500 för samma sak!!!!!

Jag skulle aboslut INTE avråda nån från att köpa Chrysler Voyager eller nån annan Chrysler så länge man köper en hyfsat ny bil, begagnad. Däremot tycker jag över huvud taget att det är vanisinne att köpa en NY bil, oavsett märke!!!

Min Chrysler importerade jag själv från Tyskland och det har hittillls känts som en av mina bättre bilaffärer (av de 19 bilar jag ägt).

Nästa bil blir eventuellt en Chrysler igen. Antingen en nyare Stratus cab eller en 300C kombi skulle jag tro.

• Danne74

En Chrysler kan vara precis vad som helst under skalet, desto större skäl att veta vad man köper.

Att Voyager fungerar som taxi betvivlar jag inte alls, dessa fordon körs ett fåtal år och är sedan totalslut, varpå de skrotas bort.

Skulle man däremot köpa en Voyager med 10-15 år på nacken då egenskaper som rostskydd etc börjar slå igenom så blir det en helt annan sak.

• littlemum

Chrysler Voyager har kommit högst upp på topplistan - över dyrast bil att äga....

• exiteme
    littlemum skrev 2009-03-19 00:16:04 följande:
    Chrysler Voyager har kommit högst upp på topplistan - över dyrast bil att äga....
    Länk?
  • Cabben

Tyvärr är det så att kvaliteten på voyager lämnar mycket i övrigt att önska. Har kört en-00 :a nu i tre år och har väl betalt den en gång och en gång till och är på väg en gång till i reparationskostnader.Har den som företagsbil.Den är otroligt skön att köra,kör många mil/år.Men som sagt ,ha den som privatbil utan att ha inkomster på den det är ekonomiskt självmord.Punkt!!

Svar på tråden Beg chrysler voyager-vad bör jag veta?