• ruru

potatisgratäng och lammstek i ugn samtidigt..

En dum fråga men vad gör man... Jag skall till påsk ha lammstek och tänkte servera potatisgratäng till men hur gör jag då? De ska ju båda samtidigt i ugnen och om den ena sätts under den andra blir ju inte den färdig och bredvid varandra ryms de inte.. Oj ooj vilka problem jag har.. :)

• Svar på tråden potatisgratäng och lammstek i ugn samtidigt..
  • levandecharader

Antar att du inte har varmluft...
    Gör klart gratängen dagen innan och när lammsteken är klar, lindar du in den i folie så den får vila, under tiden så värmer du gratängen. Det kan behövas mer grädde under värmningen.

• ruru

Ingen varmluft nej.. Men tack för tipset, så skall jag göra!

• levandecharader

Så har jag gjort på landet flera gånger, där har vi inte varmluft, funkar jättebra

• Bettybett

Ska ha liknande huvudrätt på påskafton och har tänkt lösa problemet genom att göra steken i gytjärnsgryta istället för i ugnen, vad tror du om det?

• ruru
    Bettybett skrev 2009-03-19 21:15:02 följande:
    Ska ha liknande huvudrätt på påskafton och har tänkt lösa problemet genom att göra steken i gytjärnsgryta istället för i ugnen, vad tror du om det?
    Hur gör du då?
  • PerG

Jag har kört lammstek och potatisgratäng i ugnen samtidigt (inte varmluft). När lammsteken är färdig och man virat in den i folie så ökar man på temperaturen i ugnen och kör klart gratängen... Har inte varit några problem de gånger jag gjort så i alla fall.

• PerG

Ah, du kunde inte köra dem brevid varandra.. sorry.. men du bör ändå kunna göra som jag sa ändå... det är ju temperaturen som gäller för lammsteken och potatisgratängen behöver ju inte få färg förrän du tagit ut lammsteken då.

• Bettybett
    ruru skrev 2009-04-03 21:08:31 följande:
    Hur gör du då?
    Jag bryner steken i grytan på hög värme så den får en fin yta. Sedan sänker jag värmen och sätter i en stektermometer och sätter på locket.
  • isisisis

Jag brukar stycka lammsteken i bitar.
    Sedan marinera bitarna i olivolja,rosmarin,salvia och vitlök och salt och peppar.

Till det har jag gratäng,tomatsallad med lök och tzatziki.

Då steker jag bitarna samtidigt som gratängen står i ugnen.

Detta är mina barns och mina gästers favoriträtt

Svar på tråden potatisgratäng och lammstek i ugn samtidigt..