• enlitenbitkaka

Livskris - vad vill jag bli när jag blir stor???!!!

Har läst 1.5år på lärarutbildningen med varierande resultat. Tycker helt enkelt det är skittråkigt och orkar inte engagera mig. Till och med bytt lärosäte men inte ens det hjälpte. Har nu tagit en terminspaus för ett vikariat på en förskola. Visst, jag trivs kanonbra. Men tanken på att lägga ner 2år till på en tråkig utbildningn känns skit.

Får panik vid tanken på att jobba som lärare resten av livet. Det var inte så mitt liv skulle bli. Jag skulle inte va en medelsvensson med 2.5 barn, villa och volvo. Jag skulle läsa något konstnärligt, något kreativt. Göra saker jag VILL och är bra på. Se världen.

Någon mer som känner eller har känt så här? Kollar på studera.nu och kan inte vänta tills deras valsida öppnar på måndag så jag kan börja söka andra utbildningar. Det negativa är att allt jag vill söka ligger på andra sidan landet *suck*

*deprimerad*

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Svar på tråden Livskris - vad vill jag bli när jag blir stor???!!!
  • Emmivera

Känner verkligen igen mig. Jag har läst i tre år och har en kandidatexamen i personal- och arbetsliv men har nu i ca tre år försökt att få jobb inom detta utan framgång. Jobbar nu som administratör men arbetet tar slut i april och sen vet jag inte vad jag gör. Funderar på att byta inriktning totalt men är grymt förvirrad över vad jag vill göra. Sen är det ju inte säkert man kommer in på den utbildningen man tänkt sig heller.

I bland skulle det vara skönt att ha någon som sa åt en precis vad man skulle jobba som (och vet att man skulle trivas med) men så funkar det ju tyvärr inte i verkligheten.

Jag har börjat lista sånt som jag tror jag skulle vilja jobba med och sen ska jag försöka att söka dem. Jag har alltid velat jobba med nåt konstnärligt men insett att jag varken har talangen, pengarna eller modet (tyvärr!). Om jag blir miljonär någon gång däremot då!! :)

Jag vill snart skaffa familj också men det är inte så lätt när man inte ens har ett riktigt jobb! Min sambo har ett fast jobb men jag har ingen lust att vara beroende av honom.

• Mandragora

Jag känner igen mig. Jag fick aldrig den där känslan som "alla andra" vaknade upp med en vacker dag. Jag visste aldrig vad jag ville bli när jag blev stor.

Därför valde jag det estetiska programmet på gymnasiet. För att det var något som jag skulle läsa med glädje. Att måla och teckna var det bästa jag visste. Men sedan tog jag studenten och tiden gick ... jag visste fortfarande inte vad jag ville bli.

När jag var 24 började jag läsa på universitet. Det blev en kurs som verkade kul och intressant och sedan fortsatte det. Jag ville bara ha en utbildning och spendera tiden med ämnen som jag tyckte var roliga. Jag fick en examen i etnologi.

MEN VAD FAN GÖR MAN SOM ETNOLOG?
    Min utbildning är helt nischad på kultur. Och där finns inga jobb.

Nu har jag trampat vatten länge och väl. Jag måste hitta en lösning. Min sambo är lärare på lågstadiet och tycker att jag hade passat himla bra som förskolelärare. Och vi har pratat massor om det. Har jag tur behöver jag alltså "bara" läsa 3 terminer för att få en lärarexamen. Som förskolelärare kan jag åtminstone få jobb...

• Maiko

Vad vill du läsa för något konstnärligt eller vilken mer exakt inriktning?

Jag har också varit förvirrad över vad jag ska bli, konstnärligt har jag alltid vetat men inte exakt yrke.
    Jag vill inte heller bli vanlig svensson, med vanligt jobb med mera , de har många svårt att förstå.

Men du kanske inte är lagd för teori, kanske ska läsa en ky istället där en stor del är praktik?

• enlitenbitkaka

Hur ska jag få detta att inte låta enormt självupptaget...men GUD så skönt att se att jag inte är ensam! Utan att ta glädje av er förvirring så klart Kan förstå att det är ännu mer frustrerande för er som gått klart en hel utbildning och sen inse att det inte är rätt.

Det jag kollar på just nu är medie och kommunikationsvetenskap/pr, design, information osv. Att komma in på designutbildningen på HDK här i Göteborg vore drömmen. Tyvärr ligger deras sista anmälningsdatum imorgon. Design kan jag även läsa i Borås men vet inte om jagh vill flytta till en liten håla igen. Och pendla 4h/dag känns inte så kul?
    Berghs är ett annat alternativ, men de kräver ofta relevant arbetserfarenhet och alla deras treåriga utbildningar utgår från sthlm och läses sedan till merparten utomlands.

Är estetiska lagd, praktisk. Har talangen - det är bara modet som fattas.

• Maiko

men är det produktformgivning? eller grafisk design? det är en djungel därute det här med konst och design, kanske inte så lätt att veta

• sodkt

Som fd studie vägledare (det är därför man gör det yrkesvalet, för att man aldrig själv kan bestämma sig )

Släng in ansökningarna, utbildningarna börjar ju inte förrän till hösten. Kommer du in får du ta ställning till detta då! Du har inget att förlora på att söka, just nu.

Hörrni, va trist att ha samma yrke hela livet eller vad roligt att kunna göra olika saker i livet, eller hur. Svaret beror nog på var i livert man är för tillfället. Det är naturligt att ha upp och ner berg o dalbana i livet med dess val.

Jag tänker så här! Det värsta beslutet man gör, att inga val eller beslut ta! Det är också ett val man gör, att sitta still, vara defensiv och drömmande.

De roliga jobben finns ju inte alltid där man bor. Eller betyder bostadsorten mycket, tja, då får man ta vad som finns i ens närhet. själv har jag pendlat 25 mil per dag i 10 år, enbart för jobbets skull på bekostnad av familj, så nu är man utan barn och rubbet.

Jag har själv, tagit tjänstledigt långa perioder för att göra andra sker, det går om man planerar för sina ledigheter väl.

Lycka till tjejer!

• Eisa

Jag tror att så länge man VILL något och drömmer och funderar vad i helvete man håller på med, så är man på rätt väg. Dvs man söker och utvecklas och jag tror att du TS kommer hamna rätt så småningsom. Hoppas jag att jag själv också kommer det.

12.34
  • linjes

Åh vad jag känner igen mig,jag har ångest varje dag för att verkligen inte vet vad jag vill bli när jag blir stor 32 år gammal
    Jag tröttnar på jobben och vill pröva nya saker efter ett halvår jag prickar aldrig rätt
    Har funderat på friskvård och rehabilitering men hur får man en sådan utbildning att gå ihop?

• enlitenbitkaka

Har kollat upp och det är absolut pendlingsbart till Borås från GBG. Om inte annat får jag se det som bra pluggtid. Är dålig på att sätta mig ner och plugga och pendlar jag 3h7dag så har jag ju pluggtid avsatt där

Mitt nästa problem är mina betyg. har 12.45 i medel och 1.0 i HP. Skulle gärna skrivit om det då jag höjde mig 0.7p från första gången jag skrev det till andra. Har även tänkt läsa Ma B i sommar - någon som vet hur man går till väga?

Svar på tråden Livskris - vad vill jag bli när jag blir stor???!!!