• jojjo78

urinvägsinfektion

Om det visar 4+ leukocyter tyder de på urinvägsinfektion eller måste nitrit oxå visa possitivt?

Kan man må väldigt dåligt vid en uvi?

• Svar på tråden urinvägsinfektion
  • Spiro

Stor risk för UVI då, men behöver inte vara det. Nitriten är positiv på vissa bakterier. Alltså; du kan ha en annan sorts bakterie som inte gör utslag på nitriten. En UVI kan man må väldigt dåligt av. Om man har otur går den upp i njurarna och då är man inte alls pigg...
    Har du feber? Täta trägningar? Svider det när du kissar?
    Då har du troligtvis en uvi.

• Lyccta

jag fick "bara" massor av SD när jag hade uvi under grav, annars brukar jag må skit av uvi

• sjuksyster

Ger det utslag på Leukcyster men ingen nitrit, men du har symtom är det stor risk för UVI. Som "spiro" säger kan det vara en annan typ av bakterie som inte ger utslag på nitrit. Men allt beror på om du har symtom som täta trängingar, svider när du kissar, feber, ont i rygger eller i sidan av rygger.

• jojjo78

ja mår lite lätt illa och har lite feber och känner mig inte alls bra. öm i magen som strålar ut lite på sidorna ut i ryggen. Kissar ofta gör jag ju redan pga av grav men jag tycker nästan att de luktar sött av urinen. men de svider inte när jag kissar.

• Spiro

Ok, då är det rätt svårt att bedöma. Har du fått lämna in någon odling?

jojjo78 skrev 2009-03-14 11:49:39 följande:
    ja mår lite lätt illa och har lite feber och känner mig inte alls bra. öm i magen som strålar ut lite på sidorna ut i ryggen. Kissar ofta gör jag ju redan pga av grav men jag tycker nästan att de luktar sött av urinen. men de svider inte när jag kissar.
  • jojjo78

Nej jag sitter i valet och kvalet om jag ska ringa in till förlossningen så dom kan kolla de. Men som man är så är jag rädd att åka in i onödan att man ska ta upp deras tid i helt i onödan.

• Spiro

Du kanske kan ringa sjukvårdsupplysningen och höra vad de tycker?

• Lyccta

Bättre att ringa en gång i "onödan" än att få komplikationer

jojjo78 skrev 2009-03-14 11:56:32 följande:
    Nej jag sitter i valet och kvalet om jag ska ringa in till förlossningen så dom kan kolla de. Men som man är så är jag rädd att åka in i onödan att man ska ta upp deras tid i helt i onödan.
  • Pretty in scarlet

Urivägsinfektion ska du ta på allvar. Du kan mkt väl gå helt utan symptom och ändå ha UVI, under graviditet är det så. Tetsstickor ska du inte använda för de visar, precis som andra sagt redan, endast på vissa bakterier. Urinet ska skickas på odling. Så vänd dig till din barnmorska och be att få lämna urinodling. Eller vänd dig akut till gynmottagningen eller förlossningen. De kan inte säkert se om du har UVI eftersom odling tar några dagar, men på de symptom du beskriver anser jag att de kan behandla för UVI innan du fått säkra provsvar. Stå på dig! Uvi ska alltid behandlas hos gravida så snart som möjligt!

• Estetare00

Låter som om att du har fått en uvi som har gått upp i njurarna..
    Jag hade det under min första graviditet och slutade med att jag blev så dålig att jag blev inlagd under tio dagar och fick en kateter in opererad direkt i min högra njure.
    Hade jag haft längre tid kvar av graviditeten så hade jag även fått en in opererad i vänstra njuren med.
    Du måste kolla upp detta på mvc eller förlossningsavdelningen.
    De har erfarenhet av detta med uvi.
    Hoppas att det löser sej för dej och att allt går bra.

Svar på tråden urinvägsinfektion