• Karisma

Behöver tips på kalasfika till diabetiker.

Hej,

Imorgon kommer svärfar och hans sambo hit för att fira Liams 5års dag.

Men vet inte alls vad jag ska bjuda sambon på som är diabetiker. Det ska vara lätt att fixa och lite festligare. Så inga torra kakor från ica.

Tacksam för svar.

/Kristina

• Svar på tråden Behöver tips på kalasfika till diabetiker.
  • Grannen

Börja med att kolla med sambon hur hon vill ha det. Jag äter hellre vanliga kakor och anpasar insulinet efter det.

• Karisma

Fast hon brukar inte äta kakor och är vi hos dem så brukar det aldrig vara kakor heller. Vet tusan inte va vi brukar fika där, är oftast där på middag.

Vet att hon inte vill vara till besvär, men skulle vilja ha ngt till henne iaf.

/K

• Vårsolen

kan du inte handla nått gott på ett konditori då? där brukar det ju finnas lite mer än bara torra kakor.

• Grannen

I regel kan man säga att gräddtårtor är bättre än typ marsipantårtor, ju fetare desto bättre.

Nötkakor brukar vara bra.

• Grannen

Nackdelen är att "osötade" kakor är sötade med sötningsmedel som höjer blodsockret fast man kanske inte har koll på hur mkt och därmed har man inte koll på hur mkt insulin man ska ta.

• Karisma

Bageriet är stängt på helgerna tyvärr.

Tänkte ha gräddtårta med ahlgrensbilarfluff samt vaniljgrädde då även barn kommer imorgon. Ingen marsipan ovanpå.

/K

• Karisma

Finns det inget annat än kakor då.

Fruktsallad med grädde känns som hon fått förut. Men ngt sånt helt utan ngt socker.

• levandecharader

Kan ni inte ha frallor med smarriga pålägg + tårta m.m. så kan hon ju välja vad hon vill ha?!

• Karisma

Tack för tipsen jag fått, vi har barnkalas här därför har jag inte svarat ngt ännu.

Ska se vad jag funderar ut till imorgon.

/K

Svar på tråden Behöver tips på kalasfika till diabetiker.