• Fröken Joper

Citat om adoption?

Hej!
    Jag och min man väntar just nu på den första kontakten med AC. Skickade in vår ansökningsmapp för ca två veckor sen och hoppas på att de snart kontaktar oss då vi stått tre år i kö...
    Nu till min fråga:
    Jag älskar citat och motton som får ´mig att må bra och ger mig styrka och trygghet. I all denna barnlöshetshärva som jag upplevt med fem missfall har citat som "det är alltid som mörkast innan gryningen" eller " "efter regn kommer solsken" hållit mig uppe. Likaså när jag tänker på mina förlorade barn älskar jag citatet " själar säger akdrig farväl".
    Nu vill jag tatuera in ett citat som representerar det här med adoption, ödet eller över gränser... Gärna ett latinskt.
    Vet att det ska vara personligt för mig men blir glad om ni har något att dela med er av som kan sätta ord på det jag känner nu - Lycka!
    Kram Linda

• Svar på tråden Citat om adoption?
  • Snoopy1974

Jag gillar det Kelly Tainton hade i sin lilla krönika i AC:s tidning för nåt nummer sen:

"Tänk om invandrare inte är något man är, utan något man gör, vid ett givet specifikt tillfälle.
    Tänk om adoption är namnet på en process, inte en individ. Tänk om det är ett skeende och inte ett varande.
    Då finns det inga adoptivbarn.
    Då finns det inga invandrarbarn.
    Då finns det bara barn.
    Till någon som älskar."

?:*¨¨*:?. it's not how you birth your baby - it's how you love your child.?:*¨¨*:?.
  • Snoopy1974

Annar s gillar jag
    "Den vackraste stunden i livet var den då du kom"

?:*¨¨*:?. it's not how you birth your baby - it's how you love your child.?:*¨¨*:?.
  • Svinto
    Snoopy1974 skrev 2009-03-14 13:45:59 följande:
    Annar s gillar jag "Den vackraste stunden i livet var den då du kom"
    Naaaa, vad underbart!!
    Det skulle jag vilja tatuera vid min dotters namn.....
  • Maijsan

Blod är tjockare än vatten... Och kärlek tjockare än blod..

• Maijsan

Mina barn kommer från Kina. Jag har det kinesiska tecknet för kärlek tillsammans med deras namn intatuerade...

Stora storebror.. = Vuxen har sina småsystrars svenska namn intatuerade med kinesiska tecken tillsammans med döskallar och trumset... Om mammas hjärta smälte!?! Äsch!!

• magikatt
    Snoopy1974 skrev 2009-03-14 13:45:59 följande:
    Annar s gillar jag "Den vackraste stunden i livet var den då du kom"
    Lars Winnerbäck "Kom änglar", eller hur?
  • Snoopy1974
    magikatt skrev 2009-03-15 00:51:06 följande:
    Lars Winnerbäck "Kom änglar", eller hur?
    Ja... Just den strofen är helt underbar i en helt underbar sång

Ska göra en fin tavla att ha över sängen i barnrummet med den strofen
  • Ethi

"Störst av allt är kärleken" är en strof som ofta kommer till mig när jag ser på mina söner.

Sen vill jag passa på att säga GRATTIS till att ni är i en sådan spännande fas i livet! Tre års i köande i AC, det kan ju lugnt betyda barn i år, beroende på vilket land ni väljer. Iiih, vad kul!

• Fröken Joper

Tack alla som svarat!
    Funderar fortfarande vidare...
    Ett som jag gillar är "Allt mitt bär jag med mig!.
    Det symboliserar både mina förluster samt vad mitt adotivbarn kanske har med sig...

Ethi:
    Tack för ditt svar! Blev så glad när du skrev att vi kanske inte har så lång väntan framför oss...
    Vi är intresserade av Sydkorea och Etiopien.
    Men, menar du verkligen att det kan gå så fort??
    Ihhhh!!!
    Försöker ta det lugnt ;)

• mammamys06
    Fröken Joper skrev 2009-03-16 16:09:21 följande:
    Tack alla som svarat!Funderar fortfarande vidare...Ett som jag gillar är "Allt mitt bär jag med mig!.Det symboliserar både mina förluster samt vad mitt adotivbarn kanske har med sig...Ethi:Tack för ditt svar! Blev så glad när du skrev att vi kanske inte har så lång väntan framför oss...Vi är intresserade av Sydkorea och Etiopien.Men, menar du verkligen att det kan gå så fort??Ihhhh!!!Försöker ta det lugnt ;)
    Ja, om ni uppfyller Koreas krav så lär ni ju ha barn snart och ni bör ju kunna skicka till korea typ imorgon! Det tar bara några månader från det man skickat papper till Korea tills man fått bb och fått sitt barn i landet. Lycka till
    Att dricka kaffe utan mjölk är som kärlek utan kyssar- INTE kul!
  • Fröken Joper

Jag älskar den strofen du skrev Ethi "Störst av allt är kärleken"!!
    Den är så vacker och sann!

Är det någon som vet hur den låter på latin?
    Har även en kärlek till det språket men är inte så kunnig...

• Snoopy1974
    Fröken Joper skrev 2009-03-20 07:49:11 följande:
    Jag älskar den strofen du skrev Ethi "Störst av allt är kärleken"!!Den är så vacker och sann!Är det någon som vet hur den låter på latin?Har även en kärlek till det språket men är inte så kunnig...
    Maximus est amor
  • Fröken Joper

Tack Snoopy!!¨
    Det lär väldigt vackert...maximus est amor...

Jag undrar bara om du är helt säker eller det är fritt översatt?
    Vill ju inte tatuera in något som kanske inte är helt rätt..

Tack för alla förslag!

• MBert

Mitt spontana svar är också Astrid Trotzigs slutord i sin bok "Blod är tjockare än vatten":
    Måhända är blod tjockare än vatten, men kärlek är tjockare än blod.

Men det är ju lite långt att tatuera in.
    "Maximus est amor" är ju lättare och ofta är det korta mer slagkraftigt.

• Fröken Joper

MBert: Vilket underbart citat du hittat!!!
    Det gick direkt in i hjärtat!

Hmmm...undrar vad det blir på latin....någon??

Svar på tråden Citat om adoption?