• isisisis

Färga soffa

Jag tänkte ge mig på att färga både sofföverdrag samt soffklädsel som sitter fast i soffan !
    Den var inte så dyr,och jag är trött på den besvärliga färgen.
    Men jag tycker den är så himla skön jämfört med tex Ektorp,så jag vill inte byta.

Jag vet att färgfirmor typ Herdins avråder från att färga sofföverdrag
    för de menar att de kan vara inpregnerade.
    Mitt tyg på soffan är i bomull,och verkar sannerligen inte särskilt impregnerat,men jag får väl cchansa helt enkelt.
    Den är gammal.

Jag tänkte faktiskt prova först med att köpa färg och ssssvampa på
    undertill på soffan,där det inte syns,och se hur tyget reagerar.

Nån som provat?

• Svar på tråden Färga soffa
  • Carpe diem1981

Jag och min sambo har en ektorp soffa och fåtölj med avtagbar klädsel som går att tvätta. Vi var trötta på den vita klädseln och ville färga den i kaffe latte för lite omväxling
    Dock blev den inte riktigt som vi tänkt oss*asg* den blev jättefläckig och hemsk så detta lär vi inte göra om igen

• isisisis

Carpe diem1981 skrev 2009-03-14 14:43:59 följande:

Jag och min sambo har en ektorp soffa och fåtölj med avtagbar klädsel som går att tvätta. Vi var trötta på den vita klädseln och ville färga den i kaffe latte för lite omväxling Dock blev den inte riktigt som vi tänkt oss*asg* den blev jättefläckig och hemsk så detta lär vi inte göra om igen
    Jaha du

Inget vidare ju.
    Hur gammalt var överdraget och hur gjorde ni vid infärgningen?
    En del per flaska färg på 60 grader eller?
  • merlinmia

Hello!
    Jag färgade vit soffa till caffelatte färg... Blev jättebra!!
    Jag delade upp 3-sits soffan på 2 färgningar, så det inte blev jätte mycke vid varje färgning å använde jätte mykke salt... Det stod på färgningsanvisningarna att man INTE skulle färga möbelklädsel med färgen....
    Jag hade kanske tur.
    Klädsen var vid färgningstillfället i princip slängbar pga alla fläckar så det fick bära eller brista... Men som sagt det blev löjligt bra!
    Lycka till!

• Carpe diem1981
    isisisis skrev 2009-03-14 14:47:33 följande:
    Carpe diem1981 skrev 2009-03-14 14:43:59 följande:
    Jaha du Inget vidare ju.Hur gammalt var överdraget och hur gjorde ni vid infärgningen?En del per flaska färg på 60 grader eller?
    hmm minns inte exakt vilka grader och hur mkt färg, men vi följde anvisningarna. Tyget på soffan var ungefär 2 år gammalt
  • Limefrukt

Herdins och andra färgtillverkare avråder från färgning, dels pga att det kan vara impregnerat, dels pga den stora mängden tyg.
    Men det brukar gå ändå. Se till att du tvättat sofföverdraget minst två gånger innan färgning. Blötläggning räknas inte, måste maskintvättas på fullt program. Då går impregneringen oftast ur.
    Sen måste du ha mycket plats för tyget att tumla runt inne i maskinen, så alla färg kommer åt. Detta innebär i de flesta fall att du måste dela upp tyget i flera maskiner. Det du ska tänka på då, är att ha exakt samma vikt och mängd färg i maskinerna, annars kan det bli olika nyans. Gör du så, så brukar resultatet bli bra!

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Mamsis

Läste bara TS. Jag färgade min ljungrosa soffa mörkbrun. Den är från Ikea. Det blev kanonbra, tror jag har bilder i albumet, men är inte säker. Petar in en i annat fall.

Impregneringen försvinner ju så småningom när man tvättat tyget.

Tänk dock på att det verkligen måste vara blött så jag brukar köra på sköljning innan jag börjar färga. Det KAN bli lite flammigt om man stoppat för mycket i maskinen men då får man färga en gång till.

• isisisis

Hej.
    Tänkte meddela att jag är mitt i det.
    Det går bra.

Det fungerar även bra att svampa in färgen på den tygdelen som sitter fast i soffan.
    Det blir inte flammigt

Det går åt en hel den färg,men det är det värt,för jag gillar soffan.

En 800-900 tror jag det blir på en 2:a och en 3:a.

• isisisis

Det gick bra.Det blev fint.
    Det blev visserligen en nyansskillnad på underdelan och kuddarna.
    men det gör faktiskt ingenting.
    Underdelan är riktigt brun och kuddarna är nougatfärgade.
    Helt ok.
    Det gick lös på en 1000 lapp.

Svar på tråden Färga soffa