• TigerLinn

hur sent vågar man boka tåg?

hej

jag har en fråga.
    en kompis till mig ska resa från Umeå till sthlm med tåg (hade hon tänkt) i juni.
    nu är de just under 90 dagar tills hon ska åka. och jag har märt att biljett priserna går sakta ner åt och blir billigare. (dock kan man inte avboka dom när de blir billigare)
    jag undrar är det nån som vet hur länge man vågar vänta innan man bokar? vågar man vänta 1 vecka till? eller 1 månad?
    hon ska åka på ett event i sthlm och har stam budget och vill åka med säkerhet men ändå komma så billigt undan som möjligt varken hon eller jag har så mycket erfarenhet av att boka tåg/natttåg. hon ska ha sitt vagn.

snälla nån som vågar svara?

• Svar på tråden hur sent vågar man boka tåg?
  • lia76

Svårt det där..
    De brukar säga på SJ att ju tidigare man bokar desto billigare blir biljetten.
    Men det tycker inte jag stämmer.
    Min mamma skulle åka från Östersund till Hällefors.
    EN biljett som kostade typ 2000 tur och retur och då bokade hon typ 2 månader i förväg.
    En månad kvar innan hon skulle åka kollade vi biljett pris igen, på exakt samma sträcka, samma dag, samma tid...
    Biljetten var typ 500kr billigare.
    Så det är så svårt att veta...
    Men bara så ni vet så är det 5% rabatt om man bokar på nätet (om de inte tagit bort det)
    Umeå-Stockholm är ju rätt så långt, men jag brukar åka mellan Köping (Västerås) och upp till Östersund och jag tar sittvagn (kupé).
    Tycker inte om att åka nattåg.
    Plus att sittvagn är ju lite billigare än liggvagn också.
    Sen variera det pris från vilken dag hon ska åka.
    En månadg kan vara billigare än en fredag exempelvis.
    Så kolla redan nu efter pris.
    Kan ju boka nu ändå.
    Man kan boka med avbeställningsskydd som kanske kan kosta 1000kr eller så, lite olika det där också.
    Men då får man iallafall pengar och sånt tillbaka om man behöver avboka den.
    Kan ju ta ombokningsskyd bara också, då får man boka om den.
    Men inga pengar tillbaka om man skulle behöva avboka den helt

Ida 080901, Stella 060923
  • TigerLinn
    Svar på #2
    tack för ditt svar..
    jag har hört tvärt om att när det är 90 dagar kvar och mindre till resans star dag så blir biljetterna billigare.
    hon ska resa den 11 juni (så hon är i sthlm fredagen den 12 på morgonen) och åker hem kvällen den 14de juni och är hemm apå måndags morgonen.

jag kollade priserna i torsdag då skulle en ungdoms bljett ToR kostar ca 1300 kr
    (hade hon bokade då hade hon kommit undan med flyg hos malmö aviation för just under 1000 kr ToR)

men hon bokade inte då sedan kollade jag nyss och då hade de sängt resan den 11 alltså ner resan och nu kostar de TpR 800 kr tror ja de var.. de blir alltså billigare..

de är de jag undrar hur länge till vågar man vänta på billiga biljetter? vågar man vänta en månad till eller ska jag hjälpa henne och boka nästa vecka?
  • jenn06

vi brukar boka ca 1 mån innan, då brukar det vara billigt :)
    Hoppas hon får en billig biljett...

• TigerLinn
    Svar på #4
    mmm vi vet inte om vi vågar väntat till 11 maj just för att denna helg som hon ska åka är avslutnings helgen och många som reser...
    och om vi väntar till i maj... så kanske hon inte får nån biljett på tåget.. kanske måste flyga och de kan bli dyrare om hon är otur..

men vågar väntas tills april...? eller ska vi ta d nu till veckan. ja ska hjälpa henne boka och kommer fara hem till henne till veckan.. i andra ärende..

kanske ska säga att om hon bokar ner resan i dag går den på under 300 kr.. de ä billigt från umeå till sthlm.. :D
  • Jelin

Har åkt ganska ofta mellan Luleå/Umeå och Göteborg/Sthlm med nattåget, sittplats. De släpper de billiga 95kr bilj exakt 90 dagar innan avfärd och beroende på populärt datum går priset upp mer eller mindre snabbt... SJ's motivation till att få folk att åka mer tåg verkar vara att skrämma dem till det...!

Iaf, om det inte finns billiga biljetter 90 dar innan så lär det aldrig finnas, oftast går de bara upp i pris, till en viss gräns, så det pris man hittar är oftast det bästa. Kan tillägga att en ungdomsbiljett inte kostat mig mer än ca 600:- (t gbg) när jag bokat max 2 veckor i förväg, så mer än så bör hon inte betala. Kom ihåg att kolla priset på bokatåg.se också, har hänt att det varit mer än 800:- billigare jämfört med SJs sida.

Som en sista priskoll kan jag tillägga att när Veolia körde och det var fasta priser (those were the days...) så kostade sittplats till sthlm 299:-, så allt under det är ett OK pris! :)

• TigerLinn
    Jelin skrev 2009-03-16 01:35:36 följande:
    Har åkt ganska ofta mellan Luleå/Umeå och Göteborg/Sthlm med nattåget, sittplats. De släpper de billiga 95kr bilj exakt 90 dagar innan avfärd och beroende på populärt datum går priset upp mer eller mindre snabbt... SJ's motivation till att få folk att åka mer tåg verkar vara att skrämma dem till det...!Iaf, om det inte finns billiga biljetter 90 dar innan så lär det aldrig finnas, oftast går de bara upp i pris, till en viss gräns, så det pris man hittar är oftast det bästa. Kan tillägga att en ungdomsbiljett inte kostat mig mer än ca 600:- (t gbg) när jag bokat max 2 veckor i förväg, så mer än så bör hon inte betala. Kom ihåg att kolla priset på bokatåg.se också, har hänt att det varit mer än 800:- billigare jämfört med SJs sida. Som en sista priskoll kan jag tillägga att när Veolia körde och det var fasta priser (those were the days...) så kostade sittplats till sthlm 299:-, så allt under det är ett OK pris! :)
    kan så mkt... just nu verkar det som att det är billigast för henne att åka tåg ner coh flyga upp..
    du tror alltså inte att hemresan som kommer ske den 14 juni kommer bli billigare än den är i dag?
  • TigerLinn

nu hade de sänt även hem resan så hon skulle kunna åka för minst 587 SEK som priserna är idag

• Minifer

kolla norweigan airlines, de har snuskigt billiga flygbiljetter, från 130 spänn vägen tror jag.  Flyger jämt med dem eftersom det blir mycket billigare för mig som flyget Malmö-luleå än tåg (som dessutom är drygt i ett helt dygn)

Lycka till! =)

• TigerLinn
    Svar på #11
    jo de finns billig flyg men hon måste ju åka vissa tider då hon ska på event hon kan ju inte betala dyra pengar för ett event och sedan fara 4 timmat siagre för at resan blir 100-200 billigare.. :D
  • TigerLinn

detta är de billigast priserna jag akn på från till henne i dag (hon kan dock boka tidigast torsdag då hon får pengarn då)

Norwegian 872 kr (då till kommer ju bageavg på 100 kr per resa eller är de 50 kr)
    Malmö aviation 987 kr (då ingår de ett incheckat bagage på 20 kg per res väg)
    SAS 1 100 SEK (då ingår 20 kg in checkad bagage)

tåg SJ
    587 SEK (nackdelen är att hon behöver åka den 11:de på kvällen och är inte hemma förrän den 15 på morgonen..)

• Jelin

Verkar som du hittat rätt tågpriser nu, det är väl 90 dagar kvar idag så därför sänktes priset. 587:- låter rimligt.

När det gäller flyg, tänk på att det blir ökade kostnader för transport till/från flygplatserna också! Minst 150-200kr till skulle jag tro.

Mitt råd som erfaren nattågsresenär är att boka när hon får pengar på torsdag. Skulle nog säga att med 95% säkerhet går inte priset ner! Speciellt om det är avslutningshelg och alla studenter ska åka hemåt...

För övrigt så är sittplats helt OK, det GÅR faktiskt att sova. Lite obekvämt och stela leder på morronen men vad gör man inte för att spara pengar... :)

• TigerLinn
    Jelin skrev 2009-03-16 10:16:37 följande:
    Verkar som du hittat rätt tågpriser nu, det är väl 90 dagar kvar idag så därför sänktes priset. 587:- låter rimligt.När det gäller flyg, tänk på att det blir ökade kostnader för transport till/från flygplatserna också! Minst 150-200kr till skulle jag tro.Mitt råd som erfaren nattågsresenär är att boka när hon får pengar på torsdag. Skulle nog säga att med 95% säkerhet går inte priset ner! Speciellt om det är avslutningshelg och alla studenter ska åka hemåt... För övrigt så är sittplats helt OK, det GÅR faktiskt att sova. Lite obekvämt och stela leder på morronen men vad gör man inte för att spara pengar... :)
    när det gäller flyg blir det inga ökande kostnade då vi köper ett weedend kort hos SL som vi kommer använda hela helgen och även till å från flyget de gör vi varje gång.. :)
    men tack för tipset..
  • Bebislängtan82

Ja du bra fråga,personligen bokar jag aldrig sådär tidigt innan avresa. Jag ska till Malmö i början av juni (bor i Lkpg) den biljetten kosta 579 kr ENKEL resa med vanligt intercity tåg,det var det billigaste.

Sist jag åkte höjde dom priserna ju närmare man kom datumet

Är 2009 vårt år
Svar på tråden hur sent vågar man boka tåg?