• mukko

Vilka kläder behöver en 9-månaders tjej i sommar?

För att inte inhandla en massa onödigt, tänkte jag nu höra med er om någon har lust att berätta vad man ska köpa?

Vad använder man på sommaren i sverige till en liten 9-månaders tjej? blöjtrosor? jacka? klänning? strumpor? skor? jag tycker det är så svårt att veta! tex köpte jag massa t-shirtar till min nyfödda när jag var gravid som jag aldrig använde eftersom body ju var hundra ggr mer praktiskt..och strumpor fick vi en miljon som förblev oanvända då alla hennes byxor hade fot! kortärmad body på vintern använde vi inte heller...

så om ni har lite råd så skulle jag vara mycket tacksam!!! :D

• Svar på tråden Vilka kläder behöver en 9-månaders tjej i sommar?
  • Madge

Beror lite på hur aktiv 9-månaders hon är och sen hur varmt det kommer bli.
    Dottern blev 1 år i augusti förra året och vi hade mest långärmat och långbenat till henne utomhus + solhatt då. Inomhus blev det lite mindre kläder efter hur varmt det var.
    Att tänka på är ju att bebis under 1 år inte ska vara i solen och vi ville och vill fortfarande skydda vår dotter så mycket som möjligt för solen.

• Anne69

Mitt oktoberbarn använde framför allt body och byxor den första sommaren - precis som på vintern alltså. Köp ett par bodys av tunnare kvalitet och ett par med kort ärm, kommer i butikerna snart. Det kan ju också vara kul med en klänningsbody dvs en klänning med isydd body. Dessutom hade vi ett par koftor och en bra jacka - det är ju ofta ganska kallt i Sverige. Solhatt är dock ett måste, vi får ju hoppas på en solig sommar.

De första skorna började vi med 10 månader men annars hade vi mest "bebisskor", det kan man hoppa över om man inte älskar skor själv

• Anne69

Vanliga klänningar o tröjor har jag tyckt varit värdelöst innan barnen går

• Skytten75

Solskyddsdräkt med hatt är jättebra att ha!

Isabelle 060821 och Nellie 080722
  • Madge

Lite tillägg...
    Bodysuits, soldressar, body med korta ben är ju hela dressar och de är ju ganska lagom under sommaren.
    När de var varmt ute tyckte jag jag dottern blev jättevarm under blöjan i body och byxor.
    Håller med om att klänning är värdelöst innan de kan gå, korta klänningar eller tunikor ihop med leggings eller tights är däremot smidigt, det hindrar inte några ålningar eller krypningar.

• nano

I helskugga och innomhus hade vi armlös body eller liknande helplagg (typ kort ärmad pyamas fast för dag) eller bara blöja/naken om det var riktigt varm

Utomhus med med långärmat och byxor i så tjockt det gick utan att det blev för varmt plus solhat om den fick sitta kvar.

Svar på tråden Vilka kläder behöver en 9-månaders tjej i sommar?