När kan barn börja och sitta i vanlig stol?
Som rubriken...
Som rubriken...
Vad menar du?
När de har balans för att klara av det, vanligast runt ca 2 års ålder. Men ibland kan det vara skönt att ha dem i barnstol så de inte kan springa från bordet stypp i ett
vanlig matstol eller?
utan bygel?
Ebror väl på hur stadiga de är på att sitta och inte halka ner från stolen eller tappa balansen och ramla åt sidorna.
Och att de når upp till bordet de sitter vid
Vanlig barnmatsstol kan de ju sitta i när de börjar bli stadiga i ryggen
Runt 4 månader har mina varit när dom böjrat använda barnstol.
Vid 1år har dom använt tripptrapp utan bygel, då det har varit mer farligt med ett barn som ställer sig upp i stolen en ett som kan klättra ur själv.
Min stora kille är 6år och sitter på vanlig stol.
Blev ivägskickat innan jag hann skriva något...
Min dotter satt i vanlig barnmatstol med bygel men hon lyckades klättra ur den och ställa sej upp och sen kunde hon inte klättra ner.
Så jag spände fast henne med ett "bälte" jag med
Nu är hon 2½ och sitter på en helt vanlig matstol vilket hon gjort i kanske ett halvår.
Minns int enär hon började sitta ordentligt på en sådan.
Har en sack'n'seat stol också, men den används till 2 årsålder.
Den komme rlillasyster ha när vi åker någonstans.
Lätt att spänna fast på en vanlig stol som har en normal höjd på ryggstödet.
Sitter stadigt och tar sej ingenstans.
Visserligen når hon inte upp till bordskanten, men ett lågt bord går ju bra
Dottern på 18 mån sitter nu superstadigt på vanlig stol sen ung en mån tillbaka, har dock med sack-and-seat när jag är bort så hon inte kliver ner hela tiden utan sitter stilla.
Min son som är 3,5 år har fortfarande sin tripp-trapp. Han kan ju sitta på en vanlig men han når ju inte alls lika bra.
Min son började vägra barnstolen vid 2 år och nu sitter han i vanlig stol även om det är svårt att nå önskar att jag hade köpt tripp trapp....
ett tips till er som har barn som sitter på vanlig stol men inte når....ikeas badrumspall funkar super att sätta på en vanlig stol & att barnet sen sitter på den vid matdax...billig, lätt att rengöra & har antiglidkanter så den står grymt stadigt på stolen...
jenny b skrev 2009-03-16 15:46:51 följande:
Mina båda sitter på IKEAs höga stol, den som ser ut som en vanlig pinnstol fast högre. Det har de börjat med i 1,5-2-årsåldern.
Stora tjejen som nu är fem kan ju självklart sitta på en vanlig stol, men hon vrider sig mer på stolen och byter fram och tillbaka mellan att sitta och stå på knä. Jag tycker att det verkar som att de har det lugnare och trevligare vid bordet när de kommer upp en bit.