• shagha

När kan barn börja och sitta i vanlig stol?

Som rubriken...

• Svar på tråden När kan barn börja och sitta i vanlig stol?
  • snillis

Vad menar du?

I stället för i babysitter eller?
    De måste ju vara stabila i nacken så att de orkar sitta utan stöd för nacken.
    Jag har satt mina barn i matstol vid 4 månaders ålder men då har jag bullat upp med täcken som stöd för rygg och nacke.
  • syllan

När de har balans för att klara av det, vanligast runt ca 2 års ålder. Men ibland kan det vara skönt att ha dem i barnstol så de inte kan springa från bordet stypp i ett

• lia76

vanlig matstol eller?
    utan bygel?
    Ebror väl på hur stadiga de är på att sitta och inte halka ner från stolen eller tappa balansen och ramla åt sidorna.
    Och att de når upp till bordet de sitter vid

Vanlig barnmatsstol kan de ju sitta i när de börjar bli stadiga i ryggen

Ida 080901, Stella 060923
  • Ulle75

Runt 4 månader har mina varit när dom böjrat använda barnstol.
    Vid 1år har dom använt tripptrapp utan bygel, då det har varit mer farligt med ett barn som ställer sig upp i stolen en ett som kan klättra ur själv.
    Min stora kille är 6år och sitter på vanlig stol.

• syllan
    Svar på #4
    Fast jag har alltid använt "bälte" i barnstolen så kan de inte resa sig upp
  • shagha
    Svar på #1
    Jag menar ,inte baby /barn stol som finns i barn affärer. vanlig stol som du sitter i .
  • lia76
    syllan skrev 2009-03-14 15:52:53 följande:
    Fast jag har alltid använt "bälte" i barnstolen så kan de inte resa sig upp
  • lia76

Blev ivägskickat innan jag hann skriva något...
    Min dotter satt i vanlig barnmatstol med bygel men hon lyckades klättra ur den och ställa sej upp och sen kunde hon inte klättra ner.
    Så jag spände fast henne med ett "bälte" jag med
    Nu är hon 2½ och sitter på en helt vanlig matstol vilket hon gjort i kanske ett halvår.
    Minns int enär hon började sitta ordentligt på en sådan.
    Har en sack'n'seat stol också, men den används till 2 årsålder.
    Den komme rlillasyster ha när vi åker någonstans.
    Lätt att spänna fast på en vanlig stol som har en normal höjd på ryggstödet.
    Sitter stadigt och tar sej ingenstans.
    Visserligen når hon inte upp till bordskanten, men ett lågt bord går ju bra

• nano

Dottern på 18 mån sitter nu superstadigt på vanlig stol sen ung en mån tillbaka, har dock med sack-and-seat när jag är bort så hon inte kliver ner hela tiden utan sitter stilla.

• snillis

Min son som är 3,5 år har fortfarande sin tripp-trapp. Han kan ju sitta på en vanlig men han når ju inte alls lika bra.

• shagha
    nano skrev 2009-03-14 16:01:57 följande:
    Dottern på 18 mån sitter nu superstadigt på vanlig stol sen ung en mån tillbaka, har dock med sack-and-seat när jag är bort så hon inte kliver ner hela tiden utan sitter stilla.
    Vad duktig!
  • nano
    Svar på #11
    Hon är ganska snabb på det fysiska men säger forfarande inte ens "mamma" rent och oftast betyder det mat
  • lia76
    nano skrev 2009-03-15 17:03:47 följande:
    Hon är ganska snabb på det fysiska men säger forfarande inte ens "mamma" rent och oftast betyder det mat
    Så var det med min äldsta dotter också.
    Tränade mer på det motoriska än på talet
  • YokohamaNr2

Min son började vägra barnstolen vid 2 år och nu sitter han i vanlig stol även om det är svårt att nå önskar att jag hade köpt tripp trapp....

• jenny b

ett tips till er som har barn som sitter på vanlig stol men inte når....ikeas badrumspall funkar super att sätta på en vanlig stol & att barnet sen sitter på den vid matdax...billig, lätt att rengöra & har antiglidkanter så den står grymt stadigt på stolen...

• YokohamaNr2

jenny b skrev 2009-03-16 15:46:51 följande:

ett tips till er som har barn som sitter på vanlig stol men inte når....ikeas badrumspall funkar super att sätta på en vanlig stol & att barnet sen sitter på den vid matdax...billig, lätt att rengöra & har antiglidkanter så den står grymt stadigt på stolen...
    Tack för tipset, det ska jag prova! De har två olika va? Vi har en i badrummet men den är för hög att sätta på stolen, tror att de har en lite 'plattare' också
  • Mumsi
    nano skrev 2009-03-14 16:01:57 följande:
    Samma med vår dotter, hon är 19 månader. Har dock inte varit speciellt tidig med det fysiska men är så pass lugn att det går bra, d.v.s ställer sig inte upp i stolen, klättrar upp på bordet m.m.
  • astalacasta

Mina båda sitter på IKEAs höga stol, den som ser ut som en vanlig pinnstol fast högre. Det har de börjat med i 1,5-2-årsåldern.

Stora tjejen som nu är fem kan ju självklart sitta på en vanlig stol, men hon vrider sig mer på stolen och byter fram och tillbaka mellan att sitta och stå på knä. Jag tycker att det verkar som att de har det lugnare och trevligare vid bordet när de kommer upp en bit.

Svar på tråden När kan barn börja och sitta i vanlig stol?