• Snisen

Hur ska jag dosera Babysemp 1?

Jag köpte ersättning i pulverform idag till min flicka. På baksidan av paketet står där doseringsanvisningar. 60 ml vatten och 2 mått pulver ger 65 ml dryck. Men nu är det så att min flicka äter snarare 70 - 80 ml ibland mer per gång. Hur ska jag då dosera för att tex få 70 ml dryck??

Vår Tilde!
  • Svar på tråden Hur ska jag dosera Babysemp 1?
  • P2007

eller 90 blir det väl....95 dryck. för du tar ju 1 mått per 30 ml. så tre mått ger 90

• Snisen

Okej, så 1 mått ersättning till 30 ml vatten, är det så man doserar?

• P2007

Ja om två mått är 60 så borde ju 3 vara 90...4 blir 120 osv.

• P2007

Det var så lite så   Det är riktigt krångligt det där med alla mått i början!

• Snisen

Ja, verkligen!
    Använder du babysemp själv? Hur gör man för att göra det så enkelt som möjligt för sig? Bör man tillaga per gång eller koka upp vatten som man förvarar i flaskor i kylen och sen micrar?

• katten korven

Jag tycker att det är enklast att koka upp vatten och hälla på termos för att ha rätt temp. Sen har jag en pulverdoserare(vällingdoserare) där jag lägger i rätt mängd pulver för tex 90 vatten eller så. en sån doserare finns på många mataffärer och babyproffsen bla.

• Snisen

Okej.. Vi har gjort så nu att vi koker vatten som vi sen förvarar i flaskor i kylen, sen mäter vi upp hur mycket vatten vi behöver, i med pulver och sen micrar vi det.
    Så smidigt nu när jag har lärt mig måtten också

Är det okej att ta med kokt kylt vatten i en nappflaska när man ska iväg och sen förvara den i skötväskan och sen hälla i pulver och sen värma när barnet ska äta eller bör vattnet vara kallt hela tiden?

• P2007

Man behöver inte koka vattnet alls här i sverige...om man inte har egen brun då förstås.

Jag hade färdig blandade flaskor i kylen på nätterna...tror dom kan stå 6-8 timmar om jag inte minns fel, det står på paketet.
    Sen micrade jag bara så slapp man måtta och hålla på på natten.

Jag tog alltid med kokat vatten i termos när vi skulle iväg och så hade jag kallt vatten i en flaska och blandade typ 50/50.

• NovasMorsa
    Snisen skrev 2009-03-15 13:20:53 följande:
    Okej.. Vi har gjort så nu att vi koker vatten som vi sen förvarar i flaskor i kylen, sen mäter vi upp hur mycket vatten vi behöver, i med pulver och sen micrar vi det.Så smidigt nu när jag har lärt mig måtten också Är det okej att ta med kokt kylt vatten i en nappflaska när man ska iväg och sen förvara den i skötväskan och sen hälla i pulver och sen värma när barnet ska äta eller bör vattnet vara kallt hela tiden?
    tänkte bara flika in att ersättning finns i färdigblandad i 2dl tetror..
    jag kan rekomendera att ha sånna i skötväskan med dej mycket enklare bara att hälla i flaskan och sen värma.. JÄTTESMIDIGT!
  • Snisen

Jo jag använder faktiskt ersättning i tetra pak när vi ska iväg just för att det är mycket smidigare. Pulver använder jag när jag är hemma och på natten.

• Linda8601

ja använder bara tetrorna på natten för dom e ju så himmla dyra o det går åt en del om dom är lite äldre.Sen dagtid använder jag pulver men ibland så gör jag även färdiga flaskor med puver o ställer i kylen så kan jag använda det då med så slipper ja slösa på tetrorna för dom e bästa att ha när jag ska iväg tycker jag. :)

• Little me

Hur varmt värmer ni till i micron? Är det 70grader och sen kyla ner igen?

Svar på tråden Hur ska jag dosera Babysemp 1?