• Lilla fågel

Gallsten-vad får jag äta?

Har evt gallsten o har nu ont till höger i ryggen o illående mkt över dagen. Särskilt när jag äter. Håller på o utredas

Har sökt mkt kostråd och undrar bara, finns det något jag kan äta, det är lördagkväll. Finns det något jag kan äta alls?

Är alla sötsaker big "NO"?

Undvik:

Godis
    Läsk
    Popcorn är uteslutet eller?
    alla mjölkprodukter? Nånstans läste jag att mjölk triggar igång gallan. Vad sjutton ska jag äta till frukost, det brukar vara naturell yoghurt eller mjölk o flingor.
    Glass?
    Undvik stekt o friterat.
    Undvik frukt
    Undvik grönsaker

Hallå, det blir ju inget kvar..

• Svar på tråden Gallsten-vad får jag äta?
  • angelika sjödin

Jag hade bara problem men fett mat, ägg, gurka, paprika.

Patrik 4mars -06, Theresia 27aug -07 & Andreas 24nov -08, skulle aldrig byta bort mitt liv
  • angelika sjödin

fet mat

Patrik 4mars -06, Theresia 27aug -07 & Andreas 24nov -08, skulle aldrig byta bort mitt liv
  • CMH

Det brukar vara så olika för alla, man får testa sig fram. Jag kunde inte äta NÅT och då menar jag INGENTING för jag fick ont av allt, och åt jag ingenting så fick jag ont av det. Fick sedan akutopereras pga dåliga levervärden, det bästa jag gjort, nu kan jag äta allt!

• Hallonröd

Har också gallsten men får inte anfall så särsklit ofta...riktigt fet mat har varit boven när jag fått anfall men annars kan jag äta allt annat.

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Felidae

Fettsnål glass och godis borde funka, däremot gör du nog rätt i att undvika stekt och friterad mat, samt viss frukt och vissa grönsaker ( i synnerhet äpplen och lök) samt ägg. Jag tog bort min gallblåsa för 14 år sedan, men får fortfarande gallkramper av solroskärnor, lök och kokos. Läsk behöver du inte alls undvika, tvärtom egentligen! Kolsyran får dig att rapa, vilket lättar på trycket om du känner dig uppblåst. (Inte vetenskapligt bevisat, endast en egen iakttagelse!)

• Lilla fågel

Tack för era råd. Ja, den här dieten har fått mig att gå ner 6 kilo. Man vågar ju liksom inte äta...Det är ju bra grejer man undviker o man inser ju hur ohälsosamt man äter, framförallt på helgerna...

Men kokta grönsaker borde vara bättre än råa väl? eller? Det känns ju inte bra att aldrig våga äta varken frukt eller grönsaker. Banan brukar jag ta.

Svar på tråden Gallsten-vad får jag äta?