• TigerLinn

vad får man ha i handväskan när man flyger?

jag har inte flygit efter 11 september...
    så jag har lite frågor gällande vad som gäller.

jag vet att man inte får ha vätska med dig i större mängder.

och andra saker som jag inte har koll på.
    jag tänkte ha följande saker i min

är de nått jag måste lägga i de vanliga baget?

plånbok
    två vatten flaskor 70 cl (TOMMA) ska ha vatten i dom i på övriga resa)
    hankräm 75 ml(den är påbörjade vet ej hur mkt de är kvar i den)
    näsdukar/våtservetter
    nyklar(hem nyklar m.m)
    smink
    kalender.
    mobil(slå av den på planet givetvis)
    medicin..(tabletter)
    penna

(detta kommer ja på nu)

förutom de ja brukar ha i min handväska..
    kan nån som vet säga vilka vanliga saker som man inte får ha med i hanbagaget?
    hur mkt vätska tex?

• Svar på tråden vad får man ha i handväskan när man flyger?
  • tinee

va jag har hört får man inte ha någon vätska på planet med sig inte egen vattenflaskor alltså,medicin tror jag de ändrat med till endast receptbelagd eller alvedon...... men jag är inte säker detta är bara nått jag hört

• Moyo

Så här står det på malmö aviation:

"Handbagage
    Vätska, gelé och spray med max 1 dl (100 ml) per behållare får tas med i handbagaget.
    Flaskor, burkar, tuber etc ska placeras i en genomskinlig en-liters plastpåse och utan problem få plats i påsen, som ska vara stängd.
    Det är endast tillåtet att ta med sig 1 st en-liters plastpåse.

Plastpåsen ska vara återförslutningsbar.

Har du inte möjlighet att få tag i en sådan påse, kommer de att finnas på flygplatserna. Men förbered så långt du kan, så att hanteringen på flygplatsen blir så smidig som möjligt.

Dessutom får du ta med:
    Mediciner
    Barnmat
    Vätska som ingår i särskild diet som du behöver under resan.

Observera att du skall visa upp din plastpåse med vätskor samt ev mediciner, barnmat och flytande dietmat vid säkerhetskontrollen.

Detta avses med vätska:
    Vätskor omfattar geléer, krämer, blandningar av vätska och fasta ämnen samt innehåll i tryckbehållare, t ex vatten, tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, saft, parfym, raklödder, aerosoler och annat med liknande konsistens.

Detta påverkas inte:
    Du kommer även i fortsättningen att kunna köpa taxfree efter säkerhetskontrollen på svenska flygplatser.
    Bagage som checkas in påverkas inte av begränsningarna. Här finns inga begränsningar när det gäller storlek på behållare eller mängd vätska som du packar ned."

Alltså skulle du bli av med handkrämen eftersom de går på vad förpackningen rymmer, inte hur mycket som är kvar. Jag köpte reseförpckningar att ha hudkräm etc i på Åhlens så jag fick ha det i handbagaget. Tomma dryckesflaskor ska inte vara något problem men ha dem lättillgängligt om de vill kontrollera dem.

• TigerLinn
    Svar på #2
    tack för ditt svar...
    med andra ord så är de lika att lägga handkrämen i vanliga bagaget... å ta fram den i sthlm.
    egentligen kan ja ju ha de tomma vatten flaskorna också ha i bagaget...

min medicin är på recept men jag har inte brukarna med mig utan brukar rensonera i en lite burk hur mkt ja behöver med mig under en resa och bara ta med de.. måste ja kuna styrka med typ receptet eller nått att de är min medicin?

jag vill inte ha medicinen i vanliga bagaget då är jui min resa förstörd om min vanliga väska komma bort... :S
  • Lenita

Handkrämen kan du lägga i handbagaget, så länge förpackningen rymmer 100 ml eller mindre och du har som mest totalt 1 liter vätska så är det inga problem.

Jag packar alltid ner mina p-piller i handbagaget eftersom det är något jag behöver om mitt bagage skulle komma på villovägar. Tänk på att allt som du inte har råd att vänta på några dagar borde finnas i handbagaget, inom regelerna för vad som är tillåtet förstås.

• Toddes mamma

Lånar tråden lite:)
    Får man ha med sig saker till barn, tex någon leksak eller snuttefilt. Kritor o block eller är det inte tillåtet. Ska kanske resa med en knappt 2åring i vår o tror att han behöver ha nåt att pyssla med. Tacksam för svar..

• Zenobia

Jag har alltid original burkarna med min medicin med mig och recepten, eller om medicinen är förpackade så att det står vad det är för medicin.
    Kanske kan bli lite strulligt om man har en burk med blandade piller i och dom inte vet vad det är. Men jag vet inte hur dom tänker.

Svar på tråden vad får man ha i handväskan när man flyger?