• Gravid2008

Hur undviker ni RS-virus? Hur försiktig behöver man vara?

Hur försiktiga är ni för att undvika RS-virus?
    Jag har förstått att manb skall undvika att träffa dagisbarn och vara i folksamlingar där någon kan nysa på henne, men hur försiktiga är ni annars?
    Öppna förskolan? Barnvagnsbio?
    Har en 4 veckors och vill komma ut och träffa folk.

• Svar på tråden Hur undviker ni RS-virus? Hur försiktig behöver man vara?
  • mandolin76

Min son fick RS-virus när han var 4 månader. Med facit i hand skulle vi nog varit mer försiktiga eftersom han har drabbars av förkylningsastma efter. Vi tror att han fick viruset från hans kusiner så det är svårt att gardera sig helt. Man kan ju liksom inte låta bli att träffa familjen.

När han blev sjuk fick vi åka in akut för att han hade problem med att andas och sedan blev vi kvar 4 dagar på sjukhuset innan vi fick komma hem igen. Det man bör komma ihåg är att det bara är ca 2% av de små barnen som behöver uppsöka sjukvård till följd av RS-virus. Men för dem som drabbas så hårt så är det en riktigt otäck upplevelse både för barn och föräldrar.

Jag tycker ändå att vi har haft tur för sedan vi fick medicin mot förkylningsastman så har vi inte behövt åka in en enda gång. Vi har bekanta som trots medicin måste åka in varje gång barnet blir förkyld.

• simpa

Vi har varit superförsiktiga och ändå fick vår son (troligtvis) RS. Skulle tippa på att hans storasyster tog hem det till honom. Han var nästan sex månader och fick ligga inne över natten samt inhalera en vecka. Jag är fortsatt väldigt försiktig med honom, men jag kanske är ett extremfall, vad vet jag. Jag känner ingen annan som är så nojjig som jag men ändå var det vi som åkte på det. Jag hade nog undvikit folksamlingar och inte gått i affärer och så vidare.

• Snozie

Vi har en dotter på 5v. Vi är jätte försiktiga. Dom första veckorna tog vi inte emot besök alls. Detta medföljde såklart några enstaka få människor som inte visade någon som helst hänsyn...( Blev sura för dom inte fick komma, kom hit hem utan att ringa först.) Vi var bestämmda och sa nej! Nu har vi haft besök av vuxna människor som inte är förkylda. Dagisbarn får vänta!

Nu är hon här! Våran lilla Lowa...
  • Tussilago09

Vi träffar inte folk som är förkylda och ber alltid folk "sprita" händerna när de kommer hem till oss.

Undvek Ica och köpcentrum helt första veckorna, nu kan vi vara där så länge det inte är mkt folk. En onsdag klockan 10 är helt okej men inte en lördag klockan 15. Jag spritar alltid händerna om vi varit inne på ica eller liknande innan jag tar i liten igen.

Man ska vara försiktig, men som min bvc-sköterska sa man kan inte sluta leva heller. Sunt förnuft är det som gäller. Vet man att någon är förkyld bör man ju undvika dem lika med större folksamlingar.

Sen är ju förkylningsvirus luftburet så om man inte stänger in sig hemma helt kan man ju åka på det ändå hur försiktig man än är...

• flowerLowa

jag var lite nojjig de allra första dagarna med Agaton... vi köpte desinfektionsservetter som besökare fick tvätta sej med innan de höll honom... han är 2 mån nu och nu har nojjigheten gått över!

• Ziitoo

Dotra är 1½ vecka och jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det där med virus utan vi har flängt lite hit och dit, handlat ute på stormarknad och bla. Nu blev jag nästan lite orolig... =/

♥ 4 mars klockan 06.18 så föddes vår underbara dotter Isabell ♥
  • Gravid2008

Tack.
    Jag tyckte vi var försiktiga men kanske inte. Frågade på BVC och de sa att RS virus inte är luftburet så att så länge som ingen andas eller nyser på dem är det ingen fara.
    Barn undviker vi helt de skall ju vara vanligaste smittokällan och värt är det väl om man har ett äldre dagisbarn hemma..
    Vuxna har kommit och de får tvätta händerna om de skall ta i henne, men har inte insisterat på att sprita händerna. Vi började göra utflyter med en gång, men gallerian mitt på dagen är inte så mycket folk och vi har undvikit att stå i köer med henne.

• ananda74

På mitt BVC har de varnat jättemycket för RS-virus. man ska undvika folksamlingar dvs köpcentrum, Ica vid rusningstid, öppna förskolor, fester mm.

vi bad alltid folk tvätta händerna när de kom hem till oss om de ville hålla lillan, det fick de göra tills hon va ca 3 månader. vi själva tvättar alltid händerna efter vi varit ute, mannen spritar dem oxå eftersom han jobbar som lärare o träffar mycket folk på dagarna.

jag var inte ute med henne i affärer alls de 4 första månaderna utan mannen handlade allt. jag gick inte heller på en massa fik med folk som hostar och nyser utan ville man ses så sågs vi hemma hos varandra där man visste att alla var friska.

jag har absolut inte lidit av att skydda min lilla mot RS, tvärtom har det varit skönt att slippa handla samt att ta det lugnt hemma hos varandra istället för att flänga på Espresso House.

RS säsongen håller i sig fram till april, så efter det kan man kanske ta det lite mer lugnt.

• shangri la

Ja, men hur göra om man redan HAR dagisbarn då?? Då är det ju liite svårt att undvika dagisbarn...

Bara en allmän fråga..

• Gravid2008

Jag vill ju inte ta någon onödig risk, men dör av tristess om jag skukle stanna hemma tills hon är 4 månader, det började krypa i kroppen redan första veckan. Inte van vid att sitta hemma och göra inget.

På vårt BVC sa de att de i år hört talas om få barn som fått RS-virus.

Ni som har barn som har fått det, hur märkte ni det?

• ananda74
    Gravid2008 skrev 2009-03-15 18:25:20 följande:
    Jag vill ju inte ta någon onödig risk, men dör av tristess om jag skukle stanna hemma tills hon är 4 månader, det började krypa i kroppen redan första veckan. Inte van vid att sitta hemma och göra inget. På vårt BVC sa de att de i år hört talas om få barn som fått RS-virus. Ni som har barn som har fått det, hur märkte ni det?
    ja men man kan ju gå en massa promenader med andra mammor och träffas hemma hos folk. är det så viktigt att flänga i en massa shopping-centra hela tiden?
  • Gravid2008
    ananda74 skrev 2009-03-15 19:27:24 följande:
    ja men man kan ju gå en massa promenader med andra mammor och träffas hemma hos folk. är det så viktigt att flänga i en massa shopping-centra hela tiden?
    DEt förutsätter ju att man känenr andra som också fick barn nyligen... De flesta av mina vänner har inte barn eller har äldre barn och de vill man ju absolut inte utsätta dem för. Inga av mina vänner är föräldralediga.

Ser dock inte att man behöver flänga i shoppin-centra, men göra lite av det man brukar. Träffa kompisar och kollegor (alla arbetar ju) och luncha. Göra ärrenden (innefattar för all del en del shopping).

Promenader i skogen är inte riktigt min grej....
  • fiamalm

vi var försiktiga, gick inte till stora varuhus, inga förskylda fick komma hem, gick inte till öppna föskolan förrän han var 4 mån. Med tanke på att man kan få allt möjligt med sig hem från öppna förskolan, sist fick vi med oss magsjuka hem...

men självklart ska man inte isolera sig helt, vi har alltid träffat folk hemma hos varandra som inte varit förskylda, tagit små svängar i mataffären eller nån anna butik, dock inte stannat där så länge eller när det varit mycket folk där. Men snart är väl det värsta över, brukar ju vara mellan nov och mars som det härjar som mest.

• eilien

Här är en länk till smittskyddsinstitutets hemsida där man kan kolla statistik och se hur många som är rapporterat smittde in din kommun. www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer/smis-nyhetsbrev/rsv-rapporter/sasongen-2008-2009/rsv-rapport-vecka-10-2009/
    Inte säkert att alla fall finns med för det är inte anmälningspliktigt men de som uppsöker sjukvården är iaf med.
    Han en prematurfödd dotter som nu är 4,5 månad och vi var i början livrädda för rs men nu tar vi med henne överrallt, inte till sjuka personer naturligtvis men vi spritar alltid händerna när vi vart ute och om vi går på stan så spritar jag innan jag tar upp henne ur vagnen.
    När vi blev utskrivna från neo så sa de att vi natulrigtvis skulle vara försiktiga men att man absolut inte ska isolera sig utan att vi skulle använda sunt förnuft.

• mandolin76

Vår son fick som jag skrev tidigare RS när han var 4 månader. Vi visste inte när vi åkte in att det var RS men vi fick veta det efter att de tagit prov på honom.

Anledningen till att vi åkte in var att han hade problem med att anda. Han var väldigt rosslig i bröstet  och kämpade verkligen för att få luft.

Jag var ensam hemma och min man jobbade natt när det blev akut. Vår son vaknade på natten livrädd för att han inte kunde få luft. Han grät helt hysteriskt och kämpade förtvivlat för att få luft. Jag stog i valet ock kvalet om jag skulle ringa ambulans eller mina föräldrar. Valet föll på mina föräldrar. valet föll på mina föräldrar eftersom jag tänkte att så länge han skriker så lever han ju. Det var en hemsk färd till sjukhuset. Hela tiden var jag rädd för att han skulle sluta andas.

RS är tydligen ett av våra vanligaste förkylningsvirus under vintertid. Det ger en långvarig förkylning med influensa symom. Hög feber, kraftig hosta och seg snuva. Kulmen nås på femte dagen. För små barn och gamla är det det sega slemmet som ställer till det. De har inte kraft nog att hosta så att luftvägarna blir fria utan de slemmar igen i stället. Det blir ungefär som en astma atack. Den behandling man får är att barnet får inhalera luftvägsvidgande medicin regelbundet under en tid. De som är riktigt sjuka kan även behöva syrgas. Som en följd av RS-virus kan endel barn drabbas av förkylningsastma eftersom deras luftvägar förblir extra känsliga under en tid. I det flesta fall växer förkylningsastman bort och barnet klarar sig utan medicin.

• simpa

På min son märkte vi det för att han andades väldigt fort och mycket med hela magen (eller hur man nu ska beskriva de). Sen var han lite febrig och ögon och näsa rann, samt allmänpåverkad. MEN, här verkar de ogärna ställa diagnosen RS. Så jag vet egentligen inte, jag vet bara att hans symptom stämde rätt bra..

• annika77
    Jag vill ju inte ta någon onödig risk, men dör av tristess om jag skukle stanna hemma tills hon är 4 månader, det började krypa i kroppen redan första veckan. Inte van vid att sitta hemma och göra inget. På vårt BVC sa de att de i år hört talas om få barn som fått RS-virus. Ni som har barn som har fått det, hur märkte ni det?
    Vi är nästan precis hemkomna från sjukhuset, då vår 3 veckors lilla flicka fick RS antagligen av storebror.
    Hon börja bli förkyld sedan fick hon mycket slem i halsen o hostade hemskt.
    vi fick lligga inne 4 dagar med syrgas o inhalera.. Då hon fick 2 andningstopp..

Så i efterhand skulle jag också vara med försiktig men ändå försöka leva normalt.
    Vi spritar händerna efter vi varit någon stans och alla som kommer gör lika så.
    Men som sagt man kan få det på så många håll.
  • the80girl

självklart ska man ha respekt för virus och tänka sig för, men måste man sluta leva? Sååå himla orolig tycker jag inte man behöver vara,det blir nog inte roligt för någon.

• mandolin76
    Man behöver ju inte isolera sig helt men man kan ju undvika att gåt till de stora köpcentren med bebisen. Ta heldre en tur på stan eller träffa andra mammor ute på promenad. Träffa dina vänner men inte dem som är förkylda. När barnet blir lite äldre kan ni gå till öppna förskolan. Där jag bor så fanns det en baby grupp och det var jätteroligt att gå dit och träffa andra föräldrar med barn i samma ålder. Jag tror inte att man kan gardera sig helt och inte att man behöver vara överdrivet försiktig. Vem som hellst som man möter kan ju bära på ett RS-virus, men man behöver ju inte utmana ödet genom att gå till de ställen där risken är som störst att barnet skall drabbas. 
  • Solisrosis

en dum fråga.. men om ett barn blir förkylt/snorigt, måste det utvecklas till RS? eller kan det stanna vid täppa bara?

eller är RS en viss typ av förkylning, vilket imnnebär att inte alla förkylningar leder till RS?

om ett barn skulle bli smittat, hur lång tid tar det innan man börjar märka tecken på RS?

Svar på tråden Hur undviker ni RS-virus? Hur försiktig behöver man vara?