• Anonym

När räknas en räkning som betald?!

Om man betalar en räkning med internetbanken till ett företag, när räknas den då som betald?

Jag menar, räknas den som betald den dagen man betalar eller dagen efter, om själva transaktionen sker då? Eller sker alltid transaktionen samma dag? Om man betalar på morgonen?

• Svar på tråden När räknas en räkning som betald?!
  • mermaid

Den räknas väl som betald när banken har satt in pengarna till företaget? Oftast dagen efter du har betalt via internetbanken.

• Tessideluxe

Den räknas som betald när pengarna har kommit in på deras konto. Och de kommer ju in där samtidigt som de dras från ditt konto.
    Det är ju inte så länge att pengarna befinner sig i cyberymden i 3 bankdagar som de kunde göra förr om åren.

När din bank genomför transaktionen brukar stå när du skriver in uppgifterna. Ofta så sker ju transaktionen nästa dag om du lägger in betalningen före klockan 16 dagen innan. Så har det varit för mig på Nordea (ett par år sedan visserligen) och på Handelsbanken.

• Anonym

Så den räknas som betald dagen efter alltså? För brukar inte pengarna dras dagen efter om man har betalat före ett visst klockslag?

• Cuthalion

Står det "betalningsmottagaren tillhanda" så är den betald när pengarna finns på betalningsmottagarens konto.

I annat fall så är det när pengarna dras från ditt konto som gäller.

• Temugg

Jag är ganska säker på att den räknas som betald först när pengarna nått fram till företaget. Bankerna har olika system men t.ex Swedbank bokför betalningen som betald samma dag om den inbetalas innan kl 10 på morgonen. Plusgirot har frist fram till kl 13 om det är en räkning med ocr-nummer, annars fram till kl 17 om du måste skriva in faktura och kundnr manuellt.

Sen går det ju också att kontakta företaget så de vet om att betalningen är på väg in (om de har tänkt gå vidare med en sen betalning).

• Anonym
    Svar på #5
    Ok, skit. Då missade jag med typ 45 min. Jag har Swedbank och betalade räkningen kvart i elva ungefär, trodde deras "spärrtid" var kl 13.
    Bara att ta tjuren vid hornen och ringa upp företaget då. Suck.
  • Temugg
    Anonym skrev 2009-03-14 22:42:40 följande:
    Ok, skit. Då missade jag med typ 45 min. Jag har Swedbank och betalade räkningen kvart i elva ungefär, trodde deras "spärrtid" var kl 13.Bara att ta tjuren vid hornen och ringa upp företaget då. Suck.
    Jo, jag tror att det är så med bg-betalningar. Om det däremot är en överföring direkt till ett annat bankkonto ( i en annan bank) så är det kl 13 som gäller (inom swedbank direkt på sekunden).
    Om du går in och börjar göra en betalning eller överföring brukar det komma upp en liten ruta på höger sida där betalningstider och "regler" står angivet.
  • Irre

Beror ju som sagt på vilken internetbank du har. Var det en vanlig räkning eller en påminnelse?

• Anonym
    Svar på #7
    Yes, du har så rätt. Före kl 10 ska det vara. Typiskt.

Grejen är att jag har klantat till det rejält. Det var räkningen om förnyelse av mitt körkort som skulle skickas in. Det har varit lite kaotiskt i mitt liv och därför har jag helt glömt bort att betala den där räkningen (ingen ursäkt- jag vet). Mitt körkort gick ut i torsdags och jag betalade räkningen i torsdags, men alltså gick den inte fram förrän i fredags. Så nu vet jag inte alls vad som kommer att hända. Antar att jag måste ta om mitt körkort, eller?
  • Tessideluxe

Nej, det tror jag inte att du behöver göra.
    Var detta originalfakturan eller en påminnelse? Om det är den första fakturan så borde du väl få en påminnelse innan det händer något. Och den påminnelsen kommer ju aldrig skickas ut för då är ju pengarna redan inne på kontot.

Men ring dem på måndag och prata med dem om du är orolig.

Anonym skrev 2009-03-14 22:52:20 följande:
    Yes, du har så rätt. Före kl 10 ska det vara. Typiskt. Grejen är att jag har klantat till det rejält. Det var räkningen om förnyelse av mitt körkort som skulle skickas in. Det har varit lite kaotiskt i mitt liv och därför har jag helt glömt bort att betala den där räkningen (ingen ursäkt- jag vet). Mitt körkort gick ut i torsdags och jag betalade räkningen i torsdags, men alltså gick den inte fram förrän i fredags. Så nu vet jag inte alls vad som kommer att hända. Antar att jag måste ta om mitt körkort, eller?
  • Anonym
    Svar på #10
    Nä, det var originalfakturan. Men inte får man väl en påminnelse om en sån slags räkning, får man?

Jag tänker att det ju liksom bara drabbar mig själv. Det är ju inte så att jag har köpt något och struntat i att betala. Ingen förutom jag själv blir ju egentligen lidande.

Det stod nåt på räkningen om att "så fort räkningen är betald kommer ditt körkort att tillverkas och sedan skickas hem till dig" Sen stod det något om "Detta sker om inte spärrtid har gått ut" eller något liknande.

Är spärrtid samma som den dagen körkortet går ut? Då borde det ju vara kört...
  • Temugg

Jag tror inte det gör något i ett sånt fall. Många företag lägger på några dagar extra efter förfallodatumet innan de räknar bort den. Ring för säkerhets skull men jag tror absolut inte att du behöver ligga sömnlös för det!

Sen kan man ju tolka förfallodatum olika också. Står det förfallodatum torsdag tolkar jag det som att jag har hela torsdagen på mig att betala, men om det står "oss tillhanda senast torsdag" så vill de att du ska göra betalningen senast onsdag.

Svar på tråden När räknas en räkning som betald?!