• Anonym

Problem med förnyelse av körkort

Jag har problem med mitt körkort.

För att göra en lång historia kort:

Jag fick papper hemskickat om förnyelse av mitt körkort. Jag tog kort och skickade in blanketten för ett tag sedan. Det har varit lite kaotiskt i mitt liv (ingen ursäkt, men ändå) och jag har helt glömt av att betala räkningen som också ska betalas.

Jag betalade räkningen i torsdags fm och mitt körkort gick även ut på torsdagen.

På räkningen stod det ungefär såhär: När räkningen är betald tillverkas ditt nya körkort...bla bla...om inte spärrtid löpt ut. Eller något liknande.

Är spärrtid samma sak som den dagen mitt körkort gick ut?

Måste jag ta om mitt körkort nu?

På Transportstyrelsens hemsida står det såhär:

Föreläggande om förnyelse av körkort

Transportstyrelsen kan komma att förelägga dig att förnya körkortet om du inte har ansökt om förnyelse inom viss tid efter att du har fått en särskild påminnelse. Du anses ha ansökt när Transportstyrelsen har fått din ansökan på den särskilda blanketten (grundhandling) försedd med ditt foto och egenhändiga namnteckning.

Om du får ett föreläggande att förnya körkortet måste du ha ansökt om förnyelse av körkortet inom två månader från det att du fått föreläggandet. I annat fall blir körkortet ogiltigt. Det innebär att du då inte får köra fordon som kräver körkort. Transportstyrelsen kan medge att du får längre tid än två månader på dig för din ansökan, om du har skäl för det. Då måste du begära förlängning innan tvåmånadersfristen har löpt ut.

Om körkortet blir ogiltigt på grund av att du inte har ansökt om förlängning efter ett föreläggande, får du ett meddelande om detta från Transportstyrelsen.

Jag fattar ingenting! Hjälp mig!

• Svar på tråden Problem med förnyelse av körkort
  • Anonym

När fick du föreläggandet om att förnya körkortet?

Från det datumet som du fick föreläggandet = påminnelsen har du två månader på dig att skicka in ansökan om att förnya körkortet.

• Anonym

Åh, det minns jag inte riktigt. Men jag tror inte att det hade gått två månader iallafall.

Så om jag skickade in själva ansökan i tid så spelar det ingen roll att räkningen blev betald en dag efter att körkortet gått ut?

• HellviHumle
    Anonym skrev 2009-03-14 23:32:33 följande:
    Åh, det minns jag inte riktigt. Men jag tror inte att det hade gått två månader iallafall. Så om jag skickade in själva ansökan i tid så spelar det ingen roll att räkningen blev betald en dag efter att körkortet gått ut?
    Jag tror inte att du behöver vara orolig. Du får nog ditt körkort snart. De har sannolikt fått pengarna på fredagen. Antagligen får du hämta det i början på nästa vecka.
  • Anonym

Det enda är att du just nu saknar giltigt körkort och alltså inte får köra bil. Men så snart du får ditt nya körkort så är du tillbaka bakom ratten igen. Det brukar inte ta mer än en till två veckor innan man får kortet.

• Anonym
    Svar på #3
    Åh, jag hoppas verkligen att det är så!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-03-15 00:21:36 följande:
    Det enda är att du just nu saknar giltigt körkort och alltså inte får köra bil. Men så snart du får ditt nya körkort så är du tillbaka bakom ratten igen. Det brukar inte ta mer än en till två veckor innan man får kortet.
    Ja, det är ju det som är det värsta. Just nu iallafall. Det allra värsta vore förstås om jag måste ta om körkortet helt...
    Men jag har ju själv klantat till det, så det är väl bara att hoppa på cykeln och se glad ut.

Men jag frågade en polis jag känner och han sa att det gick bra att köra ändå, för jag har ju behörigheten kvar, bara att jag inte har någon "plastbit" att visa upp. Men det kan ju de se i sina register.

Men som sagt, jag är ju orolig över det där med "spärrtid" som stod. Tänk om min behörighet HAR gått ut. DÅ är det ju inte så roligt att köra bil och bli stoppad. Så nä, jag går eller cyklar de kommande veckorna för säkerhets skull.
  • Anonym (kollat upp)

TS jag har pratat med min syster som jobbar på transportstyrelsen med att bevilja eller dra in körkort. Hon säger att du måste ansöka om körkortet men du behöver ej göra uppkörning. Du får inte köra bil förän du fått körkortet.

• sniwa

Har man inte hämtat ut sitt körkort vid förnyelse så räcker det med att ansöka om körkortstillstånd igen så får du det tilbaka. Kostar 220:- plus foto ca 80:- och tillverkning 120:-

Anonym (kollat upp) skrev 2009-03-15 09:35:52 följande:

TS jag har pratat med min syster som jobbar på transportstyrelsen med att bevilja eller dra in körkort. Hon säger att du måste ansöka om körkortet men du behöver ej göra uppkörning. Du får inte köra bil förän du fått körkortet.
  • Anonym (kollat upp)

Sniwa det är ju det jag säger

• sniwa

Tänkte bara vara lite mer utförlig...

Anonym (kollat upp) skrev 2009-03-15 09:58:14 följande:

Sniwa det är ju det jag säger
  • Anonym (kollat upp)

Sniwa Ok då förstår jag. Lät nästan som att du försökte påpeka att jag skrev fel. Bra att du förtydligar.

• Anonym
    Svar på #7
    Nu hänger jag inte med riktigt. Måste jag ansöka om ett nytt körkort igen? Det räcker alltså inte med den ansökan om förnyelse av körkort jag har lämnat in?
    Är det någon annan slags blankett jag måste skicka in då?
  • Anonym
    Svar på #8
    Ok, nu hänger jag med lite...

Så även om mitt körkort nu har gått ut och det inte har tillverkats något nytt så måste jag ansöka om ett vanligt körkortstillstånd igen?

Kan man få ett sånt bara sådär utan vidare, alltså utan att göra skrivningen eller uppkörningen?
  • sniwa
    Svar på #13
    Ja, du ansöker om körkortstillstånd bara, så får du körkortet tillbaka. Inga prov behöver göras...
  • Anonym

Ok. Jag kollade transportstyrelsens hemsida nyss, och det står såhär:

"Om du ansöker om körkortstillstånd efter att ditt tidigare körkort blivit återkallat är avgiften 1670 kr. "

Räknas mitt körkort som återkallat pga att räkningen (den på 120 blev betalad en dag försent? För jag ansökte ju som sagt om förnyelse innan de där 2 mån hade gått ut.

usch, jag har ont i magen över allt det här. Jag är i vanliga fall supernoga och har aldrig missat att betala en räkning. Nu sitter jag här och förbannar mig själv och tänker att det varit bättre om jag glömt betala en annan räkning, ex fackavgiften eller nåt, som man iallafall får en påminnelse om och som det bara är att betala typ 50:- extra på och sen är saken ur världen. Jag vet inte hur jag ska ta mig till och från jobbet till veckan!

Som sagt, polisen jag pratade med sa att det var ok att köra, men nu törs jag ju verkligen inte.

• sniwa
    Svar på #15
    Ditt körkort har inte blivit återkallat! Det blir det om du förlorar körkortet pga t ex rattfylla eller andra brott. Det har inget med detta att göra!

Du kan ju ringa tranportstyrelsen och fråga om dina pengar kom in i tid eller om du ska söka körkortstillstånd! Bra om du får igen körkortet så fort som möjligt.
  • Anonym
    Svar på #16
    Ja, jag ska ringa direkt imorgon bitti. Jag kommer att skämmas ögonen ur mig för att jag klantat till det så. Säkert kommer jag börja grina också, och det är ju bara ännu mer pinsamt.

Måste ju i vilket fall få veta om jag får köra under tiden eller inte, så jag vet om jag måste ta ut föräldrapenning ett par veckor framöver, för jag tar mig ju inte till och från jobbet.

Jag kan lova att hädanefter kommer jag att ha superkoll på mina grejer, även om det händer tråkiga saker i mitt liv för övrigt.
  • Anonym

Så. Nu har jag tagit mod till mig och ringt transportstyrelsen.

Det var ingen fara att räkningen blev betald dagen efter att körkortet gått ut eftersom själva ansökningen kom in i tid.

Jag har min behörighet kvar (eftersom körkortet inte blivit återkallat som vid ex rattfylla eller fortkörning) och det skulle börja tillverkas idag eller imorgon så jag kommer att ha det nya kortet om ca en vecka.
    Fram tills dess är det inga problem att köra eftersom som sagt behörigheten finns kvar.

Det enda problemet är att körkortet inte är giltigt som legitimation, men det går utmärkt att använda passet den här veckan.

Det känns som jag har fått ett nytt liv idag- jag får ju köra bil!!!

• HellviHumle
    Anonym skrev 2009-03-16 10:49:44 följande:
    Så. Nu har jag tagit mod till mig och ringt transportstyrelsen. Det var ingen fara att räkningen blev betald dagen efter att körkortet gått ut eftersom själva ansökningen kom in i tid. Jag har min behörighet kvar (eftersom körkortet inte blivit återkallat som vid ex rattfylla eller fortkörning) och det skulle börja tillverkas idag eller imorgon så jag kommer att ha det nya kortet om ca en vecka. Fram tills dess är det inga problem att köra eftersom som sagt behörigheten finns kvar. Det enda problemet är att körkortet inte är giltigt som legitimation, men det går utmärkt att använda passet den här veckan. Det känns som jag har fått ett nytt liv idag- jag får ju köra bil!!!
    Grattis!
  • dorothea

Jag som precis tänkte fråga om du hade en annan legetimation att använda.
    Bra med passet.
    Skönt att du slipper oroa dig mer.

Anonym skrev 2009-03-16 10:49:44 följande:
    Så. Nu har jag tagit mod till mig och ringt transportstyrelsen.Det var ingen fara att räkningen blev betald dagen efter att körkortet gått ut eftersom själva ansökningen kom in i tid. Jag har min behörighet kvar (eftersom körkortet inte blivit återkallat som vid ex rattfylla eller fortkörning) och det skulle börja tillverkas idag eller imorgon så jag kommer att ha det nya kortet om ca en vecka.Fram tills dess är det inga problem att köra eftersom som sagt behörigheten finns kvar.Det enda problemet är att körkortet inte är giltigt som legitimation, men det går utmärkt att använda passet den här veckan.Det känns som jag har fått ett nytt liv idag- jag får ju köra bil!!!
Svar på tråden Problem med förnyelse av körkort