Problem med förnyelse av körkort
Jag har problem med mitt körkort.
För att göra en lång historia kort:
Jag fick papper hemskickat om förnyelse av mitt körkort. Jag tog kort och skickade in blanketten för ett tag sedan. Det har varit lite kaotiskt i mitt liv (ingen ursäkt, men ändå) och jag har helt glömt av att betala räkningen som också ska betalas.
Jag betalade räkningen i torsdags fm och mitt körkort gick även ut på torsdagen.
På räkningen stod det ungefär såhär: När räkningen är betald tillverkas ditt nya körkort...bla bla...om inte spärrtid löpt ut. Eller något liknande.
Är spärrtid samma sak som den dagen mitt körkort gick ut?
Måste jag ta om mitt körkort nu?
På Transportstyrelsens hemsida står det såhär:
Föreläggande om förnyelse av körkort
Transportstyrelsen kan komma att förelägga dig att förnya körkortet om du inte har ansökt om förnyelse inom viss tid efter att du har fått en särskild påminnelse. Du anses ha ansökt när Transportstyrelsen har fått din ansökan på den särskilda blanketten (grundhandling) försedd med ditt foto och egenhändiga namnteckning.
Om du får ett föreläggande att förnya körkortet måste du ha ansökt om förnyelse av körkortet inom två månader från det att du fått föreläggandet. I annat fall blir körkortet ogiltigt. Det innebär att du då inte får köra fordon som kräver körkort. Transportstyrelsen kan medge att du får längre tid än två månader på dig för din ansökan, om du har skäl för det. Då måste du begära förlängning innan tvåmånadersfristen har löpt ut.
Om körkortet blir ogiltigt på grund av att du inte har ansökt om förlängning efter ett föreläggande, får du ett meddelande om detta från Transportstyrelsen.
Jag fattar ingenting! Hjälp mig!