pappa i april.....
Första gång var för 10 år sen och läkare kunde inte säga något och tror det var stress...
Så hände igen och nya VC läkare att lite vettig kunskap men först trodde hon att jag hade stress igen,, Men jag tala om hur det va och si å så ioch tittade närmare och så hon sökte upp internet så sa hon, absolut att jag har Alopeci....
Svårt att besluta genom blodprov, antligen e svårt att hitta felet men men
Hitta denna sidan...
Speciella ärftliga grupper med en särskild typ av HLA-gener (dessa gener hittar man på chromosone 6) verkar ha en större risk att få flera sjukdomar. Tester för detta HLA-gen är ännu inte utvecklat för människor med alopeci, men det är ett exprimentverktyg som hjälper forskare att förstå ärftliga egenskaper
Alopecia areata betyder varierande fläckvis håravfall, från en liten kal fläck till större områden med lite eller inget hår. Det börjar i de flesta fall på skalpen, men vilket hårbeväxt område som helst på kroppen, som skägget eller ögonbrynen kan drabbas. Ofta startar det i skägget på män, i synnerhet mörka män upptäcker de kala fläckarna ganska fort.
Du kan ställa frågor i Alopeci hemsida, behöver inte vara medlem om man inte vill.
För mej är det ärfligt, min mormor och moster har eller haft det i unga dar men idag har de fin hår....men de e gamla och bryr sig inte lika mkt..