• smultronrt

Tappar hår fläckvis

Jag bara gråter.. det ända jag älskar på min kropp blir förstört..

Är jag ensam om detta??? är det på grund av gradvidteten?? kommer håret växa tillbaka????

Började få kala fläckar framtill i början av graviditeten. nu har jag upptäckt att jag har flera kala fläckar på fler ställen i håret.. {#lang_emotions_cry} Käns som jag förlorat min ända skönhet.. måte det växa tillbaka...

Flera som tappar hår?????  Kommer det växa tillbaka??????

Är i vecka 33 nu

BF 6 maj
  • Svar på tråden Tappar hår fläckvis
  • desiderium

Jag har börjat få problem med det oxå. Jag har visserligen haft problem tidigare med håret, men nu har det kommit tillbaks.
    Jag är i vecka 13 (ca) nu. Har du pratat med din BM?
    jag funderar på att göra det nästa gång jag ska dit..
    Man känner sig lite.....ja.. det känns hemsk iaf.. :(

D + D = ..?
  • Petrellie

Det behöver inte nödvändigtsvis ha med graviditeten att göra. Jag har en sjukdom som heter Alopecia areata som visar sig på samma sätt. Du bör söka läkare för att få en diagnos.

Alopecia areata, eller fläckvist håravfall, är en autoimmun sjukdom där kroppens immunsystem låter alla hårsäckar gå in i vilostadiet varvid håret faller av. Man brukar räkna med tre stadier av håravfall:

Alopecia areata - Fläckvis håravfall
    Alopecia totalis - Avsaknad av huvudhår
    Alopecia universalis - Total avsaknad av kroppsbehåring

Sjukdomen går ofta i skov med omväxlande håravfall och perioder med hårtillväxt. Generellt gäller att ju mer hår personen tappar desto större är sannolikheten att det aldrig växer tillbaka. Hos vissa patienter drabbas även naglarna av sjukdomen vilket gör dessa sköra. Sjukdomen är inte fysiskt skadlig men kan vara mycket psykiskt påfrestande för den drabbade. Många personer med Alopeci väljer att använda peruk

• smultronrt

Vist gör det..
    Nä har inte pratat med henne.. hade nästan glömt bort det när jag hitade en ny fläck ikväll (börja stor tjuta)
    Jag var hos BM i morse.. ska dit igen den 1/4, men hinner du först så kan du ju berätta vad din sa!!!

BF 6 maj
  • smultronrt
    Petrellie skrev 2009-03-15 00:35:23 följande:
    Det behöver inte nödvändigtsvis ha med graviditeten att göra. Jag har en sjukdom som heter Alopecia areata som visar sig på samma sätt. Du bör söka läkare för att få en diagnos.Alopecia areata, eller fläckvist håravfall, är en autoimmun sjukdom där kroppens immunsystem låter alla hårsäckar gå in i vilostadiet varvid håret faller av. Man brukar räkna med tre stadier av håravfall:Alopecia areata - Fläckvis håravfall Alopecia totalis - Avsaknad av huvudhår Alopecia universalis - Total avsaknad av kroppsbehåring Sjukdomen går ofta i skov med omväxlande håravfall och perioder med hårtillväxt. Generellt gäller att ju mer hår personen tappar desto större är sannolikheten att det aldrig växer tillbaka. Hos vissa patienter drabbas även naglarna av sjukdomen vilket gör dessa sköra. Sjukdomen är inte fysiskt skadlig men kan vara mycket psykiskt påfrestande för den drabbade. Många personer med Alopeci väljer att använda peruk
    är det stora fläckar då.. mina är typ 2-4mm i diameter ganska små.. men störande för mig
    BF 6 maj
  • HelenN

Mm, det låter som Alopecia. Själv upptäckte jag mitt 6 månader innan vårt bröllop! Panik!!! Jag tappade 1/3 av hela håret och det var riktigt stora fläckar. Den största var 3-4 cm bred och ca 10 cm lång... Men, jag har "peppar, peppar ta i trä" för tillfället hela huvudet täckt med hår! Så i mitt fall kom det tillbaka tack och lov! Jag sökte på Vårdcentralen som sen hjälpte mej vidare. Lycka till!

• smultronrt

läste lite om Alopecia areata och där stod det att de brukar vara stora som en fem-krona. och mina är som sagt kanske 2-4mm i diameter... så tror inte att det är det.. har ju haft det sedan början av graviditeten alltså i 7 månader utan att de blivit större eller mindre... tycker det borde blivit större om det hade vart Alopecia areata.

Stod också att det kunde komma och gå och att 60% får problem när det är barn eller innan de fyllt 20 år.. har aldrig haft problem med det innan.. är 25 nu

Men jag ska göra som ni säger.. ringer min BM på måndag och ser om hon tycker jag ska till vårdcentralen för att kolla upp det...

BF 6 maj
  • Isnogood

Jag var 32 när jag "fick" Alopecia areata första gången....från mm-stora fläckar till 5kr-fläckar....
    Hade aldrig haft det innan... några fläckar har håret kommit tillbaka på nu (efter ca 1 år), några är fortfarande kala....

• smultronrt
    Hästarobarn skrev 2009-03-15 18:59:05 följande:
    Jag var 32 när jag "fick" Alopecia areata första gången....från mm-stora fläckar till 5kr-fläckar....Hade aldrig haft det innan... några fläckar har håret kommit tillbaka på nu (efter ca 1 år), några är fortfarande kala....
    skönt att håret växer tillbaka.. men tror ändå inte att det är det.. men jag ska kolla upp det
    BF 6 maj
  • Laviosa

Jag har Alopecia i släkten och jag tycker att det låter som det. Alopecia kan ju även visa sig så att du får fläckar sen växer håret ut igen och sen så visar det aldrig sig mer (om du har tur). Men sen är det ju intesådär jätte ovanligt att man tappar hår vid en graviditet. Kan ju vara så att du har någon vitamin brist
    Hoppas iallafall att det försvinner. För jag har tyvärr sett sjukdomen på allt för nära håll :(

• åttabarnsmor

Mitt hår faller.....igen....sist var det år 2000. Jag hade inte en endaste kal fläck från december -07 fram till oktober förra året och går nu med stormsteg till en ny period med peruk....
    Bläää

• Helly78

Jag har det oxå,.. fick ju nyligen veta det och har 2 stora ( större än 5 kronor ) och 3 små....Men en av det största har börjat växa igen..
    Peppa peppa.....

Fick ju en stor en gång för 10 år sen men det växte igen men idag är mkt värre ..SUCK

Inte kul när sommar är snart här..

• Pappa i april
    Hästarobarn skrev 2009-03-15 18:59:05 följande:
    Jag var 32 när jag "fick" Alopecia areata första gången
    Hur har ni fått diagnosen? Jag tror jag har Alpoecia, men jag har inte träffat någon läkare som sett hur det ser ut. Det började med en fläck på undersidan av hakan för 1,5 år sedan. Nu har jag tur som är ljushårig och det är mest i ansiktshåret som fläckarna sitter i. Ögonbrynen har delvis försvunnit och även delar av ögonfransarna på ena ögat. Det är väl bara en tidsfråga innan jag inte behöver gå till frisören längre
  • Helly78

Pappa i april... Det låter som du har Alopeci....

Det finns 3 olika typ av Alopeci.....
    Du kan kika in deras hemsida, www.alopeci.se/nya/

• Pappa i april
    Helly78 skrev 2009-04-23 22:34:37 följande:
    Pappa i april... Det låter som du har Alopeci....Det finns 3 olika typ av Alopeci.....Du kan kika in deras hemsida, www.alopeci.se/nya/
    Det tror jag också, men hur fastställs diagnosen? Hur vet läkaren att det är Alopecia? Gissar han också eller går det att via prover veta vad det är?
  • Helly78

pappa i april.....

Första gång var för 10 år sen och läkare kunde inte säga något och tror det var stress...

Så hände igen och nya VC läkare att lite vettig kunskap men först trodde hon att jag hade stress igen,, Men jag tala om hur det va och si å så ioch tittade närmare och så hon sökte upp internet så sa hon, absolut att jag har Alopeci....
    Svårt att besluta genom blodprov, antligen e svårt att hitta felet men men

Hitta denna sidan...

Speciella ärftliga grupper med en särskild typ av HLA-gener (dessa gener hittar man på chromosone 6) verkar ha en större risk att få flera sjukdomar. Tester för detta HLA-gen är ännu inte utvecklat för människor med alopeci, men det är ett exprimentverktyg som hjälper forskare att förstå ärftliga egenskaper

Alopecia areata betyder varierande fläckvis håravfall, från en liten kal fläck till större områden med lite eller inget hår. Det börjar i de flesta fall på skalpen, men vilket hårbeväxt område som helst på kroppen, som skägget eller ögonbrynen kan drabbas. Ofta startar det i skägget på män, i synnerhet mörka män upptäcker de kala fläckarna ganska fort.

Du kan ställa frågor i Alopeci hemsida, behöver inte vara medlem om man inte vill.

För mej är det ärfligt, min mormor och moster har eller haft det i unga dar men idag har de fin hår....men de e gamla och bryr sig inte lika mkt..

• Pappa i april

Idag har jag ringt VC om en läkartid, så jag får en riktig diagnos.

• Hehu

Hej, Gammal tråd men jag provar ändå:) Jag har alopecia areata och har haft det i 3 år. Fick det när jag var 24 exakt ett år efter jag fått mitt första barn. Det var som värst förra sommarn, hela bakhuvudet var i stort sett kalt men så blev jag gravid och det blev bättre och bättre, jag hade då bara en femkronsfläck som flyttade runt på bakhuvudet... Nu när mitt andra barn är ett halvår har det tagit fart igen, trodde verkligen att det var på väg bort men nu går det snabbt, har ca 10 små fläckar redan och jag vet att dom växer:( älskar mitt hår så det suger! Min känsla är ju att det på något vis är relaterat till hormoner. Har kollat mina sköldkörtelnivåer regelbundet så vet att det inte är det men eftersom det blev bättre under graviditeten borde det kunna bli bättre med hjälp av nån slags hormon men hittar ingen info om det. Nu har jag tänkt sluta amma och se om det hjälper... Vad har ni andra för erfarenheter? Någon som har varit med om liknande?

Svar på tråden Tappar hår fläckvis