• mammutten81

Trött på att se ungar på gården cykla utan hjälm!

Jag kan bli riktigt irriterad på föräldrar som låter sina ungar cykla utan hjäl, dels för säkerheten men också därför att det är lag på det nu.
    Många struntar blankt i det och på gården är det 5-6 ungar som alltid cyklar som f*n varje dag, och inte en enda har hjälm.
    Vad är det som är så svårt med att köpa en hjälm till ungen?!
    Har man råd till cykel borde en hjälm vara självklart.

Här finns det säkert flera också som inte har hjälm till sina barn, alltså, bara så ni vet så störjag mig enormt på er!
    Oansvarigt!

Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Trött på att se ungar på gården cykla utan hjälm!
  • Arachne

Jag bor inne i stan och jag ser också flera barn som cyklar utan hjälm och utan vuxen närvarande.
    För några veckor sedan var det en kille på kanske 9-10 år som åkte skateboard här utanför på gatan (på vägen alltså) Klockan var mkt efter 23 iaf... Ingen förälder syntes till och inga skydd hade killen heller. Visserligen var det en lördag, men då finns ju massor med drägg/fulla människor ute.
    Jättehemskt tycker jag. Jag satt och tuggade på naglarna för att jag var rädd att någonting skulle hända.

• Kräftan74

Jag skulle aldrig någonsin släppa ut mina barn på cykeln utan hjälm och dom vet att skulle jag komma på dom utan så ställs cykeln in i förrådet.

• mammutten81

Kräftan, det var en bra regel!

• RadixLecti

mammuten... med risk för att vara djävulens advokat, använder du själv cykelhjälm?

• bustösen

jag såg ett gäng unga killar i runt 12-13 års åldern vid mölndals bro idag, två av de fyra hade hjälm, och det är mkt trafik på vägarna runt där!! jag tycker det är fruktansvärt. jag har ingen hjälm men ingen cykel heller, min sambo cyklar, MED hjälm. Barn gör inte som vi säger de gör som vi gör!

• RadixLecti

Det var lite vad jag for efter. Att själv bära hjälm ger större effekt än alla förmaningar i världen.

Sen är den såkallade lagen det mest tandlösa skrälle man kan tänka sig. Barn under 15 (har jag för mig) ska bära cykelhjälm. Barn under 15 kan inte straffas för lagbrott. Varför då ens skriva in det i lagboken? En lag ingen kan straffas för att bryta fyller föga funktion.

• Trynträ

Om jag skulle cykla så skulle jag nog skaffa cykelhjälm. Inte för att jag cyklar dåligt utan för att det finns så många idioter som kör onyktra nuförtiden.

• Cheri

Jag har haft hjälm på sonen sen han cyklade me stödhjul. Nu e han 4 o cyklar tvåhjuling och det är aldrig något snack om saken Han vet att om man inte har hjälm så får man inte cykla.

• dutten

Att visa på bild vad som _kan_ hända utan cykelhjälm kan hjälpa sätt upp lite "fina" bilder i trapphuset?

RadixLecti

Lagen (så som jag ser den) säger att det är förälders ansvar att se till att barnen har hjälm på huvudet, vilket det ju oxå är.
    Böter på 500 eller är det 800 har ju ingen lust att betala*ryser*.

Min dotter har haft hjälm sen hon började cykla dvs snart i 8 år det har hänt nån gång att hon har suckat när jag sagt o hjälmen men på är den alltid.
    Tror det bero på att hon fattar vad som annars kan hända.

dutten

• Kräftan74

Japp dom få gånger jag cyklar.

Svar på tråden Trött på att se ungar på gården cykla utan hjälm!