• Exelle

"Tecken" eller tillfällighet?

Tror ni på "tecken" eller är allt en ren tillfällighet?

Om radion spelar en låt som två personer "har tillsammans" och den ena skickar ett sms just då, är det en tillfällighet?
    Om två personer träffas på en väg där man annars inte hade kört....är det en tillfällighet?
    Om man träffas i skogen utan att veta om att den andre är där...är det en tillfällighet?

Jag har en känsla av att något vill föra mig ihop med en annan person, genom att ge mig tecken. Är det inbillning (en önskan rentutav) eller finns det en energi (eller liknande) som visar mig vilken väg jag ska gå, vad som är rätt?
    Eller är allt en tillfällighet, inbillning bara?

vad tycker ni?

• Svar på tråden "Tecken" eller tillfällighet?
  • R Franklin

Det är tillfälligheter som dessutom inte är så osannolika som de först kan verka. Statistiskt sett händer för en några nästan dagligen.

• Exelle

Finns det fler som har erfarenheter eller åsikter om "tecken"?

Jag pratar om att jag under en kortare tid har fått liknande tecken/tillfälligheter till samma person. Undrar därför om något vill visa mig vad jag ska göra?

Om en person t ex är som en ängel utan vingar, att ni pratat om det...och sen plockar du och städar lite hemma och hittar inom 2 dagar tre olika prydnadsänglar hemma som alla bara har en vinge.... börjar du inte fundera på om det verkligen bara är en tillfällighet?

• R Franklin
    Exelle skrev 2009-03-15 10:35:01 följande:
    Om en person t ex är som en ängel utan vingar, att ni pratat om det...och sen plockar du och städar lite hemma och hittar inom 2 dagar tre olika prydnadsänglar hemma som alla bara har en vinge.... börjar du inte fundera på om det verkligen bara är en tillfällighet?
    en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias
  • Exelle

#6 Ok, att läsa en lång text med komplicerad engelska en söndag är lite för mycket för mig, men jag tror att du vill ha sagt att jag bara ser det jag vill se?

Vad säger du om detta...jag var och badade idag, satt just och tänkte på en ängel med en vinge och just då säger en mamma bredvid mig till sitt barn: "Nu har du iallafall en vinge..." medan hon tog på barnet simhjälpen på armarna.

Så, hur stor är tillfälligheten att jag sitter i ett jäkla badhus, tänker på en ängel med en vinge och samtidigt säger en person det!!!

• R Franklin
    Exelle skrev 2009-03-15 18:56:30 följande:
    Vad säger du om detta...jag var och badade idag, satt just och tänkte på en ängel med en vinge och just då säger en mamma bredvid mig till sitt barn: "Nu har du iallafall en vinge..." medan hon tog på barnet simhjälpen på armarna. Så, hur stor är tillfälligheten att jag sitter i ett jäkla badhus, tänker på en ängel med en vinge och samtidigt säger en person det!!!
    Tillfälligheten är än en gång betydligt större än du vill tyckas tro. Antagligen hade du ansett det vara samma tillfällighet även om mamman istället sagt något om att flyga, guldlockar (Eller vad du nu föreställde dig att din ängel hade), sväva, ljuv, vacker eller annan valfri egenskap som kan tillskrivas en imaginär ängel...
  • gumtree

Tillfällighet så klart.

Visst är det lite kul när man t.ex. pratat om en person och sen 5 minuter senare så ringer denna person.

Men grejen är ju att det bara är de tillfällena man reagerar på. Tänk så många gånger man pratat om nån - och sen händer inget mer. Men det är inget man reagerar på.

Att börja läsa in övernaturliga saker i detta känns faktiskt lite löjligt om jag ska vara ärlig.

• Exelle

Ok, kan mycket väl vara så att man tänker och hör saker som man annars inte skulle ha lagt märke till.

Men, ett annat exempel som fick mig att undra.
    Jag visste att en person var inne i en byggnad ca 150 meter bort från den byggnad jag stod i. Skrev ett sms där jag talade om att han skulle komma ut och kolla mot min byggnad. Gick ut på balkongen. Strax därefter kom han ut, och försvann snabbt igen. Undrade lite varför han inte stannat till och vinkat.
    Dagen efter fick jag förklaringen. Han hade kommit ut för att gå till bilen och köra iväg, mitt sms hade han läst först en kvart senare.
    Men han hade faktiskt kommit ut just när jag stod där....
    Ok, det skulle kunnat vara en tillfällighet, men jag kände det som "energi" eller ett tecken, där det var meningen att vi skulle ses.

• puttekula

Jag tror på "ödet", dvs att saker/möten händer av en anledning (ingen slump) och hur man sen tolkar händelsen är en annan femma.

• Exelle

Ok puttekulla, du kallar det ödet och jag kallar det tecken, men vi menar nog samma sak. Det är meningen att det ska vara så!

• Marline

Jag tror det kan vara meningen, dvs inte slump

• Exelle

Ibland blir känslan väldigt stark av att det var meningen, inte bara så. När sen det ena "tecknet" efter det andra kommer, börjar man bli fundersam vad som är meningen med det hela.

• Fjärilen72

Jag tror definitivt på tecken!

Har hänt mig flera gånger att jag bett om tecken, tex en ledtråd till lösningen på ett problem eller liknande, och det har "funkat" för mig i princip varenda gång.

• Syster Luring

Så händer för mig med, t ex när jag någon månad haft extremt dåligt med pengar och har kastat ut en vädjan/fråga rätt ut i universum och vips börjar det dyka upp en tjuga här och en där i olika fickor, gamla födelsedagskort och konton man inte visste fanns. Märkliga utbetalningar och fonder som hastigt ger avkastning. (Vi har förövrigt gjort 1600:- på ett par veckor på fonder och nu är det just en sån tung månad)

Jag tror att många av oss har ynnesten att ha en eller flera hjälpande hand/händer i andevärlden. Det känns tryggt.

August -95 & Lillebror -09 ♥
  • Tecken

Icke-seriöst svar: Klart jag tror på Tecken

Seriöst svar: Det är slumpen, en önskan, övertolkningar osv.

• Kristin24

jag tror på tecken och ödet

Go och glad Kexchoklad
Svar på tråden "Tecken" eller tillfällighet?