• Skarpa

Tålig blomma som tål sol, vind mm.

Vi har en rabatt mitt på gräsmattan, där det väer lite rabarber, gräslök, en syrén mm. Mitt på är det ett stort område där det bara är jord. I år tänkte vi att vi skulle försöka hitta någon blomma eller annan växt (ettårig) som passar där.

Någon som har tips på en blomma som klarar av stark sol mer eller mindre hela dagen, samt vind och alla andra typer av väder som den kan komma att utsättas för? Det är väldigt öppet där rabatten är så det finns just inget skydd alls mot väder och vind.

Har funderat på tagetes (tycker att de brukar tåla det mesta) men det hade varit roligt med något annat, eftersom vi ska ha tagetes i en annan rabatt.

Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • Svar på tråden Tålig blomma som tål sol, vind mm.
  • fonzie 81

fuchier är tåliga annars så slänger du i lite frön med olika sommarblommor kan bli fint.

• Skarpa
    fonzie 81 skrev 2009-03-16 11:24:08 följande:
    fuchier är tåliga annars så slänger du i lite frön med olika sommarblommor kan bli fint.
    Tack för tipsen, jag ska kolla upp
    Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • veera

Om du kan tänka dej att ha en flerårig växt så skulle jag rekomendera nävor. Det finns sorter som blommar så gott som hela sommaren, de är väldigt tåliga, kräver minimal skötsel och dessutom så är de perfekta att ha tillsammans med olika vårlökar, så som tulpaner, narcisser, porslinshyacint osv, eftersom nävorna växer upp först efter att lökarna har blommat färdigt och då så dölljer nävornas bladverk de risiga bladen av vårlökarna.
    Ännu en bra sak med nävor är att de får en väldigt vacker höstfärg.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • fonzie 81

ja nävor är ju fina och har ju kommit i många fina färger och som sagt väldigt tåliga, även om man pratar perener så är ju funkia fina med sitt bladverk och bolltistel som även blir väldigt höga,

• rosyposy

fonzie 81 skrev 2009-03-16 11:24:08 följande:

Jag skulle inte sätta fuchsior i ett väldigt soligt utsatt läge, det trivs de inte i.
    Jag rekomenderar istället sommarrudbeckior, mycket trevlig växt, eller Underblomma (mirabilis).
  • rosyposy

fonzie 81 skrev 2009-03-18 12:22:11 följande:

ja nävor är ju fina och har ju kommit i många fina färger och som sagt väldigt tåliga, även om man pratar perener så är ju funkia fina med sitt bladverk och bolltistel som även blir väldigt höga,
    Nu kommer jag låta som värsta gnäll-tanten, men funkior är inte heller idealiska att ha i gassande sol, de blir inte så stora och praktfulla i ett sånt läge.
  • TheMother
    rosyposy skrev 2009-03-18 12:37:10 följande:
    Nu kommer jag låta som värsta gnäll-tanten, men funkior är inte heller idealiska att ha i gassande sol, de blir inte så stora och praktfulla i ett sånt läge.
    Du låter som att du kan din sak. Får jag passa på och fråga en sak som också gäller blommor i utsatt läge?
    Har en uteplats i trädgården som jag gärna vill förgylla med blommor, men i större krukor. Vad ska jag köpa för blommor då? De kommer stå helt oskyddade ute på gräsmattan. Och de bör vara lättskötta med. Nåt tips?
    Mamma till Anton 080920
  • rosyposy
    TheMother skrev 2009-03-18 12:44:27 följande:
    Du låter som att du kan din sak. Får jag passa på och fråga en sak som också gäller blommor i utsatt läge?Har en uteplats i trädgården som jag gärna vill förgylla med blommor, men i större krukor. Vad ska jag köpa för blommor då? De kommer stå helt oskyddade ute på gräsmattan. Och de bör vara lättskötta med. Nåt tips?
    Hehe, tack, jag är absolut ingen expert men har vuxit upp i en familj med ett stort trädgårdsintresse så en del har man ju snappat upp genom åren.

Oj, hm, knepig kombo. Det finns en jättefin växt som heter Saxifraga, de växer i tuvor och har rosa eller vita blommor på stänglar. Dessa är extremt tåliga för solia och torra lägen. De är fleråriga men passar absolut att ha i kruka över en sommar.
    De ser ut så här:
    www.stauder.net/bildearkiv/Saxifraga%20Four%20Winds.jpg
    Hade själv sådana i små krukor på en uteplats i söderläge förra sommaren, de var jättefina.
    Vill man få upp lite höjd så kan man kombinera med prydnadsgräs
    www.rangedala-plantskola.se/Category.aspx
  • TheMother
    rosyposy skrev 2009-03-18 12:56:06 följande:
    Hehe, tack, jag är absolut ingen expert men har vuxit upp i en familj med ett stort trädgårdsintresse så en del har man ju snappat upp genom åren. Oj, hm, knepig kombo. Det finns en jättefin växt som heter Saxifraga, de växer i tuvor och har rosa eller vita blommor på stänglar. Dessa är extremt tåliga för solia och torra lägen. De är fleråriga men passar absolut att ha i kruka över en sommar. De ser ut så här: www.stauder.net/bildearkiv/Saxifraga%20Four%2...Hade själv sådana i små krukor på en uteplats i söderläge förra sommaren, de var jättefina. Vill man få upp lite höjd så kan man kombinera med prydnadsgräswww.rangedala-plantskola.se/Category.aspx?id=...
    Tack för tipset, de var ju jättefina, de kan jag tänka mig. Brukar det gå att köpa dem uppdrivna eller måste man så dem själv?
    Mamma till Anton 080920
  • rosyposy
    TheMother skrev 2009-03-18 13:00:27 följande:
    Tack för tipset, de var ju jättefina, de kan jag tänka mig. Brukar det gå att köpa dem uppdrivna eller måste man så dem själv?
    De finns att köpa som färdiga plantor på tex Plantagen.
  • TheMother
    rosyposy skrev 2009-03-18 13:01:28 följande:
    De finns att köpa som färdiga plantor på tex Plantagen.
    Tack så mycket för hjälpen :)
    Mamma till Anton 080920
  • fonzie 81

mina fuchior är mkt gamla och jättefina och står alltid i väldigt öppet soligt läge ,dom stormtrivs där,rubeckier är fina man får kanske tänka på att i ett öppet läge så kanske man får vattna mkt beroende vad för växt man väljer och är beredd att lägga ner skötsel tid på.jag är också uppväxt med en mkt blomintresserad famij då mina har sedan ungdomen jobbat på plantskola men mitt tips vet du någon i din bekantskapskrets som har rabater kolla vad dom har i sina soliga lägen för då vet du ju förhoppningsvis hur växten ser ut .

Svar på tråden Tålig blomma som tål sol, vind mm.