• Skarpa

Bli av med Digitalis

Vi har ett par digitalisplantor i en rabatt, samt en liten tvååring. Det känns inte som en riktigt bra kombination, så nu vill jag ta bort blomman.

Förra året drog jag bort den, och försökte få med så mycket av rötterma som möjligt men den kom tillbaka. (Eftersom dottern inte gick då fick den vara. Blommorna är ju fina ändå). Har de mycket rötter, eller var det bara jag som drog dåligt? 

Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • Svar på tråden Bli av med Digitalis
  • Tildas52

den är väldigt svår att ta bort jag brukar ta bort så fort jag ser skott typ som vanligt ogräs....

• Skarpa
    Tildas52 skrev 2009-03-15 17:30:55 följande:
    den är väldigt svår att ta bort jag brukar ta bort så fort jag ser skott typ som vanligt ogräs....
    Du ger dig inte på rötterna?
  • Fru Mjau

Vilken färg är det på blommorna? Vad jag vet finns det bara gula som är fleråriga. Den andra är tvåårig, så den bör inte komma upp på samma ställe igen. Dock självsår den sig flitigt. Men de små plantorna lätta att rensa bort.

• Skarpa
    Fru Mjau skrev 2009-03-15 19:37:25 följande:
    Vilken färg är det på blommorna? Vad jag vet finns det bara gula som är fleråriga. Den andra är tvåårig, så den bör inte komma upp på samma ställe igen. Dock självsår den sig flitigt. Men de små plantorna lätta att rensa bort.
    Vi har både vita och cerise. Vet ju inte om det är samma planta som kommer upp, men den har iaf kommit upp på samma ställe hittills, och inte heller på något nytt ställe i rabatten.

Jag tror det lutar åt att ta en spade och försöka få bort så mycket av rötterna som möjligt. Tyvärr kommer lite andra växter att få stryka på foten (eller roten ) då också eftersom de står ganska nära, men det får bli så. Hellre det än att det finns kvar något som dottern kan få tag på!
  • Fru Mjau

Hur länge har du haft den på samma ställe? Vita och cerise blommor tyder på att den bara är tvåårig. Vilket fall så förstår jag dig. Säkerheten till dottern först. Tänk på att det är ganska många vanliga växter som är giftiga, t ex riddarsporre, stormhatt och änglatrumpet.

• Skarpa
    Fru Mjau skrev 2009-03-15 22:46:38 följande:
    Hur länge har du haft den på samma ställe? Vita och cerise blommor tyder på att den bara är tvåårig. Vilket fall så förstår jag dig. Säkerheten till dottern först. Tänk på att det är ganska många vanliga växter som är giftiga, t ex riddarsporre, stormhatt och änglatrumpet.
    Det blir tredje sommaren vi bor här nu, och den har varit på samma ställe alla tre år. Eftersom de som bodde här innan oss flyttade på försommaren tvivlar jag på att det är de som satt den också (speciellt med tanke på hur oskött trädgården var i övrigt). Det kan ju tänkas att den sätter frö så den kommer på samma ställe, men vi får se vad det blir.

Tack för tipsen om de andra giftiga blommorna, men några sådana har vi inte i trädgården iaf
  • Skarpa

"Den har kommit på samma ställe de två tidigare åren" menar jag ju. Jag vet ju inte om den kommer där igen

• veera

Varför vill du har bort fingerborgsblomman? Är det för att den är giftig eller finns det nån annan orsak?
    Om du vill undvika gifiga blommor så får du rensa bort alla spippor, liljekonvaljer, pärlhyacinter, narcisser, vintergröna, smörboll, rams, alla vallmo, julros, stormhatt, riddarsporre och så ska man inte glömma aklja och pion.
    Fingerborgsblomman är som sagt tvåårig i de flesta fall och den har inget ovanligt kraftigt rotsystem. Däremot kan det dyka upp småplantor lite all stans om den har fått föra av sej tidigare år. Ta en gång med spaden och släng bort rötterna så är plantan borta.
    Jag har dragit gränsen vid giftiga bär, eftersom våra barn får gå och äta bär fritt i trädgården. Gräslök äter barnen och så vet de att de får äta i örtagården. Där så är frö av Spansk körvel favorit. I övriga trädgården så äter barnen inte blommor och blad.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Skarpa
    veera skrev 2009-03-16 08:38:52 följande:
    Varför vill du har bort fingerborgsblomman? Är det för att den är giftig eller finns det nån annan orsak? Om du vill undvika gifiga blommor så får du rensa bort alla spippor, liljekonvaljer, pärlhyacinter, narcisser, vintergröna, smörboll, rams, alla vallmo, julros, stormhatt, riddarsporre och så ska man inte glömma aklja och pion. Fingerborgsblomman är som sagt tvåårig i de flesta fall och den har inget ovanligt kraftigt rotsystem. Däremot kan det dyka upp småplantor lite all stans om den har fått föra av sej tidigare år. Ta en gång med spaden och släng bort rötterna så är plantan borta. Jag har dragit gränsen vid giftiga bär, eftersom våra barn får gå och äta bär fritt i trädgården. Gräslök äter barnen och så vet de att de får äta i örtagården. Där så är frö av Spansk körvel favorit. I övriga trädgården så äter barnen inte blommor och blad.
    Ja, det är för att den är giftig. Har kollat upp de växter vi har i trädgården på giftinformationscentralens hemsida, och av de vi har är det bara denna som jag känner oro inför.

Får se om den dyker upp i år, så ryker den i sådana fall
  • Karlsson

Jag har det mesta i trädgården och har också dragit gränsen till giftiga bär. Barnen har aldrig stoppat blommor och blad i munnen

Jag tom frösådde in fingerborgsblomman när barnen var små för det är min favorit Överhuvudtaget är inte barnen i mina rabatter

Allvarliga förgiftingar där växter är orsaken är ytterst ovanligt enligt giftcentralen

Svar på tråden Bli av med Digitalis