Hur länge dålig/hemma vid lunginflammation
Hur länge var ditt barn hängigt/påverkat/sjukt och hemma från barnomsorg när det hade lunginflammation?
Hur länge var ditt barn hängigt/påverkat/sjukt och hemma från barnomsorg när det hade lunginflammation?
När Engla blev sjuk i lunginflammation var vi på BIVA mer än 1 vecka.
3xe: Hur gammal var hon då? och varför blev hon inlagd?
1 år och 7 månader ungefär. Engla har ett ovanligt syndrom som i sin tur påverkar imunförsvaret. Så vi åker alltid till sjukhuset så fort det krånglar.
När hon blev inlaggd på BIVA hade hon svårt att syresätta sig.
Någon mer?
Det har varierat med vilket barn o vilken typ av lunginflammation. Så allt mellan 10 dagar o en 3 veckor ungefär har mina barn varit hemma. O de har haft lunginflammation flera ggr vardera.
Just kommit hem från återbesök hos doktorn. Han tyckte det var på rätt väg och när jag frågade hur länge barn med lunginflammation brukar vara sjuka så sa han 5 dagar...så på torsdag skulle han inte vara hemma längre. Han orkar absolut ingenting nu så jag undrar hur han ska orka med att delta i alla aktiviteter som det krävs att han ska orka med i barnomsorgen?
När min Engla för ca ett år sedan hade lunginflammation ( då drygt 3år) var hon hemma från dagis i 4veckor. Först var hon bara vanligt förkyld med hög feber i några dagar. Inte så farligt allmänpåverkad. Sedan efter ca en vecka försämrades hon. Jag försökte få hjälp via läk på vc. Men det ar bara ett vanligt virus, sa dom. När Engla inte hade ätit på över en vecka och knappt fått i sig någon vätska blev vi till slut inlagda på BIVA med intravenöst pc och vätska. Efter 2 dagar fick vi åka hem.Sen var lill tjejen helt sänkt i drygt en vecka till, fast ändå mycket piggare.
Det var en tuff tid, just för att det tog sån lång tid innan hon blev som vanligt igen.
Dessutom fick maken också samma åkomma, och det vet vi ju hur män blir när de är sjuka
Jag tycker att ni skall stanna hemma tills han är helt återställd. Iaf att han orkar leka och delta i olika aktiviteter. Det tar lång tid innan de återfår orken helt, ca 4-6 för en vuxen. 2-3 veckor för barn.
'Stå på dig!!
Vi ringde till VC idag o sa att han inte va tillräckligt frisk för att gå tillbaka till dagmamman. Sköterskan var så förstående o sa att det är väl självklart att han ska vara hemma veckan ut. Puckoläkare!
Fick veta idag att det är en till i barngruppen som fått lunginflammation i dagarna, och de andra två barnen hos dagmamman fick gå hem idag för att de hostade och hade feber. Det verkar smitta?! Men när man läser om det är det mykoplasma-lunginflammation som smittar o då verkar man inte bli så dålig...?
Hm...man kanske ligger illa till då, börjar känna mej förkyld.
Min 6 -åring fick ensidig lugninfl. Efter att pc-kuren var avslutad var han hemma ytterligare 2 veckor då han var väldigt trött efteråt! //Therese
Min yngsta dotter fick lunginflammation i vintras. Då vi ble utskrivna från sjukhuset skrev läkaren intyg på att hon skulle vara hemma från förskolan två veckor. Det dröjde 1½ vecka innan jag upplevde att hon var ok igen. Hon var 3½ år då.
MIn äldsta dotter var hemma 3 veckor då hon hade lunginflammation, hon var mycket yngre iofs, hon var 1 år och 7 mån.