Ni som bor/bott i Australien något år
Hej
Postade inlägget under resor först, men fick rådet att testa här:
Jag har allvarliga funderingar på att arbeta i Melbourne under ett år, mitt företag har ett kontor där. Jag har en sambo och en 3-årig dotter, men då min sambo inte har jobb i Australien (och kanske heller inte får något under tiden vi är där) blir det ju ganska tufft att klara sig på en lön + lite sparpengar, och jag skulle vara väldigt tacksam om jag kan få svar på följande frågor:
1. Läste på skatteverkets hemsida att man kan skatta i det landet man arbetar om man är borta minst 6 månader. Stämmer det och vad ligger inkomstskatten på i Australien på ett ungefär?
2. Har förstått att dagis är dyrt, hörde nå?n summa på c:a 70 AUD per dag, kan det stämma i Melbourne m förorter?
3. Hur är standarden på dagis i Australien? Skiljer det mycket mellan olika dagis på hur bra de är? Säkerhet, personaltäthet etc.
4. Svårt/lätt att få dagisplats?
5. Anledning till att vi vill ha vår dotter på dagis är ju att hon ska träffa andra barn men om min sambo inte får arbete undrar jag om det finns det nå?t liknande ?öppna förskolan? el nå?t där föräldrar träffas med barnen dagtid?
6. Ni som bor i Melbourne, kan ni rekommendera några bra förorter som ligger på pendlaravstånd från Melbourne som passar en barnfamilj?
7. Hur är möjligheterna för medföljande att få arbetstillstånd och arbete? Min sambo har inte akademisk utbildning, vilket ju kan försvåra möjligheterna i vissa länder. Finns det strö-jobb som är lätta att få för en utlänning?
Tusen tack på förhand för svar!!