• Mulliga Mia

Ni som bor/bott i Australien något år

Hej

Postade inlägget under resor först, men fick rådet att testa här:

Jag har allvarliga funderingar på att arbeta i Melbourne under ett år, mitt företag har ett kontor där. Jag har en sambo och en 3-årig dotter, men då min sambo inte har jobb i Australien (och kanske heller inte får något under tiden vi är där) blir det ju ganska tufft att klara sig på en lön + lite sparpengar, och jag skulle vara väldigt tacksam om jag kan få svar på följande frågor:

1. Läste på skatteverkets hemsida att man kan skatta i det landet man arbetar om man är borta minst 6 månader. Stämmer det och vad ligger inkomstskatten på i Australien på ett ungefär?
    2. Har förstått att dagis är dyrt, hörde nå?n summa på c:a 70 AUD per dag, kan det stämma i Melbourne m förorter?
    3. Hur är standarden på dagis i Australien? Skiljer det mycket mellan olika dagis på hur bra de är? Säkerhet, personaltäthet etc.
    4. Svårt/lätt att få dagisplats?
    5. Anledning till att vi vill ha vår dotter på dagis är ju att hon ska träffa andra barn men om min sambo inte får arbete undrar jag om det finns det nå?t liknande ?öppna förskolan? el nå?t där föräldrar träffas med barnen dagtid?
    6. Ni som bor i Melbourne, kan ni rekommendera några bra förorter som ligger på pendlaravstånd från Melbourne som passar en barnfamilj?
    7. Hur är möjligheterna för medföljande att få arbetstillstånd och arbete? Min sambo har inte akademisk utbildning, vilket ju kan försvåra möjligheterna i vissa länder. Finns det strö-jobb som är lätta att få för en utlänning?

Tusen tack på förhand för svar!!

• Svar på tråden Ni som bor/bott i Australien något år
  • Mulliga Mia

Hej och tack för tips! Jag ska kolla in dessa forum, men skulle också vara skoj att höra om någon på FL har något svar/erfarenhet.

Någon?

• Zaina

Hej!

Har bara bott i Melbourne sedan november förra året men kan försöka svara på några frågor.

2. Har förstått att dagis är dyrt, hörde nå?n summa på c:a 70 AUD per dag, kan det stämma i Melbourne m förorter?
    Svar: Dagis är dyrt. Har inga direkta pris uppgifter men hörde att det kan röra sig om 7000-8000 SEK i månaden för heltid.

3. Hur är standarden på dagis i Australien? Skiljer det mycket mellan olika dagis på hur bra de är? Säkerhet, personaltäthet etc.
    Svar: Har inget barn på dagis (daycare) ännu men har hört att det kan vara rätt bra. Tror det handlar om att försöka få referenser dvs själv undersöka det dagis som du är intresserad av. Vissa är bra, vissa är säkert mindre bra.

4. Svårt/lätt att få dagisplats? Kan vara lång kö till "dagisplats" har jag hört. Har blivit rekommenderat att ta kontakt personligen och ringa regelbundet tex 1 gång per vecka för att försöka få plats

5. Anledning till att vi vill ha vår dotter på dagis är ju att hon ska träffa andra barn men om min sambo inte får arbete undrar jag om det finns det nå?t liknande ?öppna förskolan? el nå?t där föräldrar träffas med barnen dagtid?
    Svar: Det finns något som heter "playgroup" där föräldrar (mest mammor tror jag) organiserar träffar i olika områden. En "playgroup" träffas ca 2-3 timmar 1-2 ggr per vecka. Det är kommunerna som sponsrar detta och man betalar en mindre avgift per termin (det är 4 terminer per år.). Det går att söka reda på playgroups i olika områden och få mer information på följande site: www.playgroup.org.au/

6. Ni som bor i Melbourne, kan ni rekommendera några bra förorter som ligger på pendlaravstånd från Melbourne som passar en barnfamilj?
    Svar: Har inte så mycket erfarenhet men bor själv sydväst om Melbourne i ett område som heter Hampton. Det är ca 14 km till centrala Melbourne och det finns direkttåg in till "stan". Tycker det verkar vara ett bra område för barnfamiljer. Har också besökt närförorter till Hampton tex Brighton, Sandringham, Beaumaris, Black rock, Mentone. Alla verkar helt ok (Brighton är dock dyrt). Om du vill kunna pendla kanske bäst att kolla upp om det finns kollektiv trafik etc.

Hoppas denna info kan hjälpa lite grann. Tror länkarna du fått tidigare i denna tråd är bra hjälp. Ska besöka dem själv

Kanske vi ses i Melbourne om du kommer hit . Har själv 2 barn (en 3-åring kille och en snart 2 år gammal tjej). Ha det så bra och lycka till.

Zaina

• Zaina

Oj - skrev lite fel. Bor själv sydöst om Melbourne (inte sydväst)

• Gladabarnensmamma

Hej, jag har bott i Melbourne i fem år & min äldsta son är född i Melbourne.

1. Läste på skatteverkets hemsida att man kan skatta i det landet man arbetar om man är borta minst 6 månader. Stämmer det och vad ligger inkomstskatten på i Australien på ett ungefär?

Inkomstskatten ligger på ca.30% i Victoria. Kolla www.ato.gov.au för mer exakt info.

Japp, du kan tom räkna med $100/dagen i city... och köerna är lååånga!!! Kan ta flera år att få en plats.

Skiljer sig en hel del, bästa är att besöka personligen.

4. Svårt/lätt att få dagisplats? Skitsvårt på ren svenska, sorry!

Nix, ingen öppen förskola. Men vissa förorter har "child care center" typ BVC som även har lekplatser & rum inomhus där en del mammagrupper brukar hänga.

Det finns massor av fina förorter runt Melbourne. Toorak är fint men dyrt, och Monash highway är rena mardrömmen att pendla. Jag skulle nog kika på Fitzroy Nth / Clifton Hill för en billigare, hyfsat central plats. Längre norrut kan också fungera (typ Brunswick) men det kan bli lite slummigt.

7. Hur är möjligheterna för medföljande att få arbetstillstånd och arbete? Min sambo har inte akademisk utbildning, vilket ju kan försvåra möjligheterna i vissa länder. Finns det strö-jobb som är lätta att få för en utlänning?
    Om din sambos firma sponsrar hans visa kan han fråga om hans jobb även sponsrar dig som medföljande. Då kan du ta vilket jobb som helst. Det finns gott om jobb, även lite bättre.

• fairyfloss

Hej! Du har redan fått en del svar, men jag tänkte ge min verision också!

Personlig erfarenhet, dagis är skit, svindyrt och svårt att få platts. Glöm dagis, är mitt råd. Försök se hur det skulle gå utan dagis. I alla fall i Melbourne.

Jag bor inte i Melbourne, utan i Ballarat, ca 1-1.5 timme ifrån Melbourne. Här finns det av nån ogrundlig anledning massor av dagisplatser! Men fortfarande så lönar det sig knappt om man inte har ett välbetalt jobb. Dessutom är det skitsvårt att få jobb just nu, men jag vet inte när ni vill åka, det kanske är bättre då.

Däremot finns det som nån nämnde, "playgroups". De är jättebra! Jag går med min son och han älskar det! Lokala bibliotek brukar också ha sagostunder och där kan man också träffa andra mammor och barn. Mest mammor men en del pappor också i min faktiskt.

Vart ligger kontoret? För det spelar rätt så stor roll när det gäller var man väljer att bo, t.ex. är det i östra Melbourne så vill du INTE bo i en västerförort. Jag har rätt bra koll på Melbourne och närliggande områden så du får gäna inboxa mig om du inte vill gå ut med företagets address/område här!

• fairyfloss

Med rätt bra koll så menar jag att vi skulle själva flytta dit så vi åkte runt i hela Melbourne och kollade! Så jag har _bra_ koll.

• Gladabarnensmamma
    fairyfloss skrev 2009-03-23 03:57:47 följande:
    Med rätt bra koll så menar jag att vi skulle själva flytta dit så vi åkte runt i hela Melbourne och kollade! Så jag har _bra_ koll.
    Hehe.. ja, områden som Sunshine & alike kan man stå över utan att ångra sig.
    Broadmedows har inte heller ngt vidare rykte (jobbade där ett par år). Jag har bott i South Yarra, Carlton, Fitzroy North, St. Kilda & Port Melbourne, alla jättefina ställen! Tyvärr har det blivit ganska dyrt sen jag först var där (1996) och veckohyra för en okej & central familje-bostad kan kosta runt $700.

TS; ta hjälp av en "relocation agent" om mannens jobb kan betala (och det borde dom). Relocation agents letar bostad till er, ni berättar ungefär prisklass & typ av område, dom letar lediga bostadäder, bokar visningar & kan köra er runt.
  • Londonvibes

Det är ju trådstartaren som fått jobberbjudande i Australien och sambon som följer med...

Om du har fårr jobberbjudande så kan det vara så att du får ta med familjemedlemmar på samma visum, värt att kolla upp. Alternativt, on han är under 30 kan han ansöka om ett working holiday visa och kan då arbeta i Australien i ett år. Ströjobb ör inte så svårt att få om man har arbetstillstånd, men de betalar inte heller särskilt bra. Så kan ju kanske vara mer ekonomiskt att din sambo är hemma och tar hand om er dotter.

Svar på tråden Ni som bor/bott i Australien något år