• miss princess

hemorrojder på hundar?

jag har en lite konstig fråga... kan hundar få hemmorrojder?
    vår engelska bulldog har varit dålig i magen i 2 dagar nu, det bara rinner ifrån henne. idag när jag skulle tvätta av henne var där liksom en knopp i anus. den har inte varit där innan. vad kan det annars vara?

Alexander 070605 & bebis i magen 090716
  • Svar på tråden hemorrojder på hundar?
  • Rottis77

Det är ju inte så vanligt, men det är troligare att det är analsäckarna som inte tömts ordentligt nu när hon är dålig i magen, försvinner den inte inom ett par dagar eller hunden verkar irriterad av den ska du ta henne till veterinär som kan tömma dom.

• miss princess
    Rottis77 skrev 2009-03-15 12:56:18 följande:
    Det är ju inte så vanligt, men det är troligare att det är analsäckarna som inte tömts ordentligt nu när hon är dålig i magen, försvinner den inte inom ett par dagar eller hunden verkar irriterad av den ska du ta henne till veterinär som kan tömma dom.
    men de tämmer vi till henne med jämna mellanrum. hon kan inte själv stackarn...
    jag ska prova tömma dem o se om det hjälper...
  • solskina

jag tror också på analsäckarna, töm dom så ska du se att det blir bättre.

• Rottis77
    miss princess skrev 2009-03-15 15:41:30 följande:
    men de tämmer vi till henne med jämna mellanrum. hon kan inte själv stackarn... jag ska prova tömma dem o se om det hjälper...
    Okej, men ibland kan det vara svårt att tömma dom ordentligt själv, då ska man ju ha ett finger i rumpan och ett utanför för att klämma rätt, gör ni så?? Och ibland kan det bli inflammation i dom och då bör dom spolas med antibiotika salva och det finns bara hos vet. Är det nåt bättre? Hur gammal är hunden?
  • miss princess

hej!
    vi tömmer dem precis som du beskriver. jag tömmde dem igår o det var knappt nåt i dem. selma har alltid haft en liten skinflik på nedre delen av anus och det är den som liksom blivit fyllt. konstigt...
    det som oroar mig är att det är tredje dagen hon har diarre. det är inte helt vattnigt men ändå mkt löst. så synd om henne. hon är en engelsk bulldog på 5,5 år.

• kitty79

Hundar kan ju få fistlar i ändtarmen , men det ska tydligen vara mycket smärtsamt så hon borde ju visa något i så fall , men an sak som slår mig är att när hon väl är bra i magen igen (har ni testar Canicur? ) så kanske ni ska fundera på att prova ett annat foder ? för att se om hon kan bli överlag hårade i magen så att analsäckarna töms naturligt på henne ? , tex Hill's foder brukar de flesta bli "hårda " i magen utav.

• miss princess

selma är bra i magen igen. så skönt!
    den där knoppen hon har är fortfarande kvar men hon verkar inte besväras av den så vi avvaktar ett tag till.
    känns inte som att vi behöver byta foder, hon har alltid hårt bajs...

tack snälla ni för era tips!

Svar på tråden hemorrojder på hundar?