• PåvägMotSyskon

Ni som gjort hinnsvepning, KOM IN HIT

Hej, ni som gjort hinnsvepning..

hur mycket öppen var ni och var tappen mogen den gången ni gjorde hinnsvepning, eller fick ni nån gel som skyndade på mognaden så ni gjorde hinnsvepningen samma dag??

ska kolla livmodertappen den 26.e och se hur öppen/ mogen jag är. FÖr att kunna göra en hinnsvepning.

Vet ni hur öppen man är som omföderska??

och hur öppen i cm man måste vara för en hinnsvepning??

tacksam för svar.

• Svar på tråden Ni som gjort hinnsvepning, KOM IN HIT
  • Isalel

Jag var öppen 3-4 cm när jag gjorde min hinnsvepning, men min förlossning kom inte igång av det så jag fick värkstimulerande dropp till slut...
    Vet inte hur många cm man måste vara öppen, men jag vet att jag gick öppen mina 3 cm ett par dagar, som förstföderska, så man kan nog vara öppen en hel del och ganska länge som omföderska :)

• Cecese

När jag väntade fjärde barnet gjorde dom 2 hinnsvepningar i v. 41+3 och 41+6. Jag var då öppen 2,5-3 cm och dom kunde tänja ännu mer. Den andra hinnsvepningen i v. 41+6 tog hon i extra mycket men det hjälpte inte ändå och det blev igångsättning i v. 42+2.

Det är omöjligt att säga hur öppen man är som omföderska. Man kan vara öppen flera cm men man kan också vara helt stängd. Jag blev igångsatt i v. 40+2 med andra barnet och då var jag inte öppen alls.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Ollies mamma

Jag fick en hinnsvepning, var tvungen att föda meddetsamma pga inget fostervatten o att sonen inte rörde på sig. Jag var öppen 1 cm och hade inga antydningar till någara värkar ens. Vet inget om hur tappen var och jag hade gått 5 dagar över BF. Det gjorde skitont, tyvärr, och gjorde inte heller någon skillnad. Fick 4 timmar senare gelé som satte igång det hela ordentligt! Ska tillägga att det var min andra förlossning.

• PåvägMotSyskon

Tack för era svar som kommit in.

Så jag kan vara stängd med mycket otur och omogen i tappen. Men hur gör man då om man ska göra hinnsvepning.. lägger dem på gel för mognaden, men öppenheten måste den inte komma av sig själv, eller kommer den när tappen mognar?

mycket frågor, jag vet.. men det är kul o se om man kan få några svar här.

Ska kolla tappen för H-svep 26.e då jag är i V 37+6

• Anna 27

Min tapp va mogen och eftersom jag ändå va inne på kontroll hos barnmorskan och bebisen bf va samma dag så gjorde hon en hinnsvepning. Morgonen efter kom vår son till världen!

Jag var inte öppen ngt alls när svepningen gjordes. Första barnet.

• Ankissen

Fick hinnsvepning med första barnet på bf + 7 och var då öppen ca 1,5 cm. Vattnet gick bara några timmar efteråt och Elliot föddes morgonen efter.

• Duplex

Är man helt stängd går det inte att komma åt att göra hinnsvepning. För då vill man ju komma in mellan hinnan och livmoderväggen. Kan ju ge mycket förvärkar som också bara är jobbiga. Jag tror inte att jag skulle vilja göra det i första taget, kanske när jag blir desperat. Är i v 39+3 idag. Kanske hellre om det är barn nr 2 eller flr.

• PåvägMotSyskon
    Svar på #6
    men man måste väl vara öppen tillräckligt för att kunna utföra en hinnsvepning alls?

Vad härligt att det gick så bra iaf =)
  • PåvägMotSyskon
    Svar på #7
    Låter ju bra att det gick vägen =)

hade du nån känning alls innan hinnsvepningen utfördes??

te x mensvärk, eller dylikt??
  • PåvägMotSyskon
    Svar på #8
    detta är mitt 2.a barn, så det sägs ju vara bättre då med igångsättning...

Jag gör detta för jag fick ett stort barn förut.. så hellre gör jag detta i tid o får ett normalstort barn, än som jag hade det sist.

Min inställning är till Max på den biten så jag är beredd.
  • ElsaEbbesMamma

Jag fick två hinnsvepningar, en i v.38+2 och en i v.38+4. Och kände inget varken när de gjorde den och inte gav de något heller.. Sitter här på 39+3 idag, och jag fick dottern i 39+1..

Var öppen 3cm..

Elsabus 060429 & Skrutt i magen BF 090318
  • PåvägMotSyskon
    Svar på #12
    ok, konstigt hur olika det kan vara. Du va mogen också då eller?

Jag ska ha igångsättning om inte hinnsvepningar går, så är det bara =)
  • ElsaEbbesMamma

joo, tappen återstod med ca 1cm.. Men, den var mogen.. Ska ringa min BM imorron och se om jag skulle kunna få komma på ett besök till och kanske få mig en hinnsvepning till..

Elsabus 060429 & Skrutt i magen BF 090318
  • Duplex
    Svar på #11
    Det har jag full förståelse för. Hoppas att det lyckas. Chansen finns ju absolut.
  • PåvägMotSyskon
    Svar på #15
    tack så mcket, kan behöva lite tur
  • PåvägMotSyskon
    Svar på #14
    aha, ok.. jo men be om ett till, se vad hon säger, du e ju närmare bf nu med
Svar på tråden Ni som gjort hinnsvepning, KOM IN HIT