• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bolltäcke?
  • Julutzi

Jag röstade att jag inte har provat och inte vill prova heller.... Men jag vet vad det är för vi har haft det på ett gruppboende till de boende som jag jobbar på...  

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • Mirakel händer

Har provat, det funkar!

Har det än till sonen. Fungerar kanon just för honom. Vet att för del fungerar det och för del inte alls.

kimmensmamma.blogspot.com ♥Kim 950313♥
  • Busbellan

Har inte provat och vill inte heller.
    Men hade vi behövt det till sonen så hade vi absolut testat, men han sover bra

Mamma till Nora, August och Ella
  • Arkansiel

Kan ingen förklara vad det är? Med tanke på att så många svarat att de inte visste vad det var så är det säkert en hel del nyfikna där ute Jag vill gärna veta i alla fall!

• Veliga Mamman

Har inte provat men ska göra det.

Vi väntar på att få ett till dottern. Det ska bli intressant och se om det fungerar.

• Busbellan
    Arkansiel skrev 2009-03-15 14:21:02 följande:
    Kan ingen förklara vad det är? Med tanke på att så många svarat att de inte visste vad det var så är det säkert en hel del nyfikna där ute Jag vill gärna veta i alla fall!
    Det är ett täcke med många små bollar i, här kan du läsa om det
    http://www.komikapp.se/bolltaecke_autism.htm
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Qaroliine

Använt det i arbetet, där har det fungerat utmärkt.

• Siriva

Har inte provat för jag har inte haft behov av det än.
    Men skulle behovet uppkomma skulle jag absolut prova!

• SaramedM

Har provat det och det fungerar utmärkt!

Det har helt vänt M´s sömnbeteende

• kvastfening

Kan man sy ett eget bolltäcke? Att köpa ett är ju så dyrt att det inte känns som ett alternativ.

• SaramedM
    kvastfening skrev 2009-04-05 20:19:21 följande:
    Kan man sy ett eget bolltäcke? Att köpa ett är ju så dyrt att det inte känns som ett alternativ.
    Kan ni inte få det som hjälpmedel? Eller i vart fall låna ett från tex arbetsterapin innnan ni köper ett?
  • kvastfening
    SaramedM skrev 2009-04-05 20:21:59 följande:
    Kan ni inte få det som hjälpmedel? Eller i vart fall låna ett från tex arbetsterapin innnan ni köper ett?
    Nej, vi har inte "tillräckligt stort behov". Jag tror dock att det skulle kunna hjälpa vår dotter som vaknar en gång i timmen natten igenom trots att vi provat allt från omega-3 till sova-hela-natten.
  • SaramedM
    kvastfening skrev 2009-04-05 21:16:37 följande:
    Nej, vi har inte "tillräckligt stort behov". Jag tror dock att det skulle kunna hjälpa vår dotter som vaknar en gång i timmen natten igenom trots att vi provat allt från omega-3 till sova-hela-natten.
    inte ens att få låna? Vart bor ni?
  • kvastfening
    SaramedM skrev 2009-04-05 21:35:55 följande:
    inte ens att få låna? Vart bor ni?
    Linköping. Hon sa aldrig något om att det fanns ett att låna, så det föll mig inte in att fråga. Ska höra med henne nästa gång.
  • siamusen

Har inte provat men skulle vilja.

• SaramedM
    kvastfening skrev 2009-04-05 22:30:51 följande:
    Linköping. Hon sa aldrig något om att det fanns ett att låna, så det föll mig inte in att fråga. Ska höra med henne nästa gång.
    De flesta arbets och lekterapier har minst ett till utlåning så säger första person nej så ring runt och tjata....
  • emmilou

Jag skulle varmt rekommendera KEDJETÄCKET! Det är lättare att hantera samt att det ser ut som ett vanligt täcke (inget stort och otympligt som ligger i sängen= ingen som behöver se att du har ett hjälpmedel i sängen!). Det går även att tvätta i vanlig maskin till skillnad från bolltäcket som man måste lämna i på kemtvätt. Det är även svalare för bolltäcket blir väldigt varmt. Jag är arbetsterapeut och har jobbat på habiliteringen. Detta är absolut vad jag skulle rekommendera. Även många föräldrar som är skilda som tycker det är "hallelujah!" för att det är så enkelt att ta med sig mellan föräldrar. Jag hörde även att 3/4 på BUP i Uppsala som fått kedjketäcket hade slutat med melatonin!

• ModestyBlaze

Hej, Det påstås att kedjetäcket skall vara bättre än bolltäcket. Hört från de som provat båda.

Svar på tråden Bolltäcke?