• Anonym

Missat anmäla till Arbetsförmedlingen första dagen?

Hej.

Vad kan hända om man missar att anmäla sig arbetslös på arbetsförmedlingen första dagen efter man blivit arbetslös?

• Svar på tråden Missat anmäla till Arbetsförmedlingen första dagen?
  • Tezz72

Att man kan bli utan ersättning

• Anonym

Den SGI du hade rätt till från ditt tidigare arbete blir nollad. Du är därmed ner på lägstanivån igen.
    Men du blir inte utan ersättning från A-kassan utan den får du från den dagen du anmält dig (med sju dagars karens)

• critan

Du förlorar din sgi.

Efter ett kommer två kommer tre kommer fyra......
  • Mumin75

Fast om det går ett par dagar tror inte jag att det per automatik blir så att du förlorar din sgi... Jag vet att det står i deras regler men av mina erfarenheter så är dom inte helt stenhårda med detta.

När jag slutade studera för några år sedan så gick det nästan en vecka innan jag skrev in mig på af (kände inte till den reglen då) och jag fick behålla min sgi utan problem... FK ifrågasatte inte ens min lilla lucka.

Nu sista gången så var af stängt den dagen jag skulle skriva in mig så jag kunde ju inte göra det förräns efter två dagar... men inte heller den gången ifrågasatte FK min lilla lucka på en dag. Jag tror inte dom är helt omöjliga om det skulle vara så att dom ser en liten lucka på en eller ett par dagar...

• Anonym

De är stenhårda nu, såvida det inte finns en giltig anledning. Att AF är stängt är ju en sådan, eller att man är sjuk (får visa sjukintyg) osv.

Mumin75 skrev 2009-03-15 12:13:03 följande:
    Fast om det går ett par dagar tror inte jag att det per automatik blir så att du förlorar din sgi... Jag vet att det står i deras regler men av mina erfarenheter så är dom inte helt stenhårda med detta. När jag slutade studera för några år sedan så gick det nästan en vecka innan jag skrev in mig på af (kände inte till den reglen då) och jag fick behålla min sgi utan problem... FK ifrågasatte inte ens min lilla lucka. Nu sista gången så var af stängt den dagen jag skulle skriva in mig så jag kunde ju inte göra det förräns efter två dagar... men inte heller den gången ifrågasatte FK min lilla lucka på en dag. Jag tror inte dom är helt omöjliga om det skulle vara så att dom ser en liten lucka på en eller ett par dagar...
  • Mumin75
    Anonym skrev 2009-03-15 12:14:27 följande:
    De är stenhårda nu, såvida det inte finns en giltig anledning. Att AF är stängt är ju en sådan, eller att man är sjuk (får visa sjukintyg) osv.
    Fast jag tror inte dom visste att AF var stängt den dagen... eller har dom koll på alla dagar som alla AF har öppet?? Jag var ju beredd på att förklara för dom att af var stängt den dagen när dom skulle ifrågasätta min lucka men dom frågade ju aldrig som sagt. Men då kanske dom redan visste att det var stängt?
  • Mirelena

Jag har missat det oxå, men för mig ar det bara att jag gick in dagen efter och anmälde mig som arbetslös.. händer inget mer än att du ingenersättnig får för den dagen! så gå du ner och anmäl dig det händer inget, speciellt inte med sgi osv..

• Mamsis

Har också missat pga att af varit stängt. Men då har jag sagt som det är och det kan de ju kolla upp.

• Anonym

Mig nollade de för att jag missade EN dag! jag visste inte ens att man var tvungen att göra det, men tji fick jag. men som tur var så hann jag jobba innan vi fick vårt barn, men tänk om jag inte hunnit?

• Anonym (HJÄLP)

Vet att denna tråden är gammal, men fy så orlolig jag blir! Har missat två dagar, hade inte alls tänkt på SGIn utan bara på a-kassan. Har jobbat båda dagarna som jag inte varit uppe på arbförmedlingen- dock inte heltid... Imorgon är det bara att gå dit å kanske bita i det sura äpplet då

Svar på tråden Missat anmäla till Arbetsförmedlingen första dagen?