• Mandarina

Är ekonom men vill inte längre arbeta som ek.assistent,förslag på annat arbete?

Arbetar som ek.assistent just och gör allt inom redovisning och ekonomi, allt från löpande bokföring till bokslut och årsredovisning. MEN jag tycker det börjar bli trist...att sitta hela dagarna framför datorn med papper och siffror. Jag är annars en mkt social person, positivoch utåtriktad....så jag blir lätt rastlös på dagarna på jobbet samt att jag gärna går in i mina egna tankar då jag arbetar "själv" - hade liksom velat ha folk omkring mig, mera där det händer grejer, träffar folk, kombinerat med administration och ekonomi kanske....så man inte heller då hinner tänka o gå in i sig själv, för det måste väl vara ett tecken på att man inte riktigt är stimulerad...

Har tidigare arbetat på bank o det trivdes jag med men efter att det blivit sån "säljhets" inom bankvärlden så tröttnade jag då allt handlade om att man ska sälja så mkt som möjligt o det upplevde som jag som väldigt stressande.

Har ni förslag på nåt annat "yrke" eller vad som helst som kanske skulle passa mig. Har en bra examen i ekonomi och ett bra CV...

Tips, förslag, synpunktenr ngn??

• Svar på tråden Är ekonom men vill inte längre arbeta som ek.assistent,förslag på annat arbete?
  • Mandarina

Jag har läst på IHM Business School.....o egentligen e jag väl kanske inte direkt ek.assistent då jag gör mer kvalificerade uppgifter än så, pysslar även med bokslut, dekalrationer och årsredovisningar...

• Joleen

Gulletroll: Å, jag som haft IHM som ett av mina alternativ...

Vad är det du inte gillar med jobbet?

• Joleen

Jag jobbar som rådgivare inom finans, och samma här....AVSKYR säljhetsen!! Man räknas och mäts på både längden, tvären, djupet - allt!

Jag är en duktig säljare. MEN säljyrket passar inte mig, jag trivs inte!

Jag vill vidare...

Hur mkt har du läst på universitetet? Kan du tänka dig rekrytering kanske? Inköp? Vad gillar du på fritiden?

• Mandarina
    Joleen skrev 2009-03-15 18:03:15 följande:
    Gulletroll: Å, jag som haft IHM som ett av mina alternativ...Vad är det du inte gillar med jobbet?
    Känner mig uttråkad och rastlös. Och sitter med mina egna tankar i huvudet och har ingen större jobbmotivation - gör det som måst göras för att typ bocka av på listan, känner liksom ingen glädje i det jag gör. Självklart sköter jag mitt jobb och gör det bra.....
  • Mandarina
    Joleen skrev 2009-03-15 18:07:03 följande:
    Jag jobbar som rådgivare inom finans, och samma här....AVSKYR säljhetsen!! Man räknas och mäts på både längden, tvären, djupet - allt!Jag är en duktig säljare. MEN säljyrket passar inte mig, jag trivs inte!Jag vill vidare...Hur mkt har du läst på universitetet? Kan du tänka dig rekrytering kanske? Inköp? Vad gillar du på fritiden?
    Jaså, du jobbar oxå inom den världen - jag tycker det är trist att det blvit sån jäkla säljhets annars e det kul att jobba inom det.

Har inte läst på universitet men vet att IHM brukar likställad med en civilekonomen ute bland arbetsgivarna, det har otroligt gott rykte.

Har faktiskt funderat på det där med rekrytering, det verkar superkul - att jobba på nåt rekryteringsföretag med nåt....Hm, svårt bara....vet dock inte riktigt med vad....kanske som säljare, men undra om det e tufft o krävande det oxå....o mkt press....eller kanske arbeta mera med själva rekryteringsprocessen men tror det krävs PA utbildning för det...
    Känner verkligen att jag vill göra nåt annat som är mera mig....så svårt bara.
  • Joleen

Gulletroll: Förstår dig helt.

Personligen känner jag att jag hamnat väldigt långt ifrån mig själv på senaste tiden....jag gillar inte att trycka på kunderna produkter och lösningar. Jag har jobbat med detta nu 3 år och jag känner bara att det vänder sig i magen vid tanken på alla siffror....du vet....

Jag ligger bra till siffermässigt, men hetsen ger mig ändå magont och huvudvärk flera dagar i veckan.....

Det positiva är flexibla arbetstider, men det kanske man kan få även i ett annat yrke?

Gillar du data? Där finns rätt mkt jobb..

Gillar du att förhandla? Då kan inköp vara bra..

Annars tror jag att i rekrytering är mkt försäljning inbakat...men kanske inte fullt så tydligt som på bank..... Fast det verkar kul att träffa människor..

• VamosPlaya

Vill man träffa och interagera med folk så är ju sälj, inköp eller marknadsföring bra områden. Sälj verkar du inte trivas med, men kanske inköp eller marknadsföring? Att jobba som inköpare skulle jag nog trivas med ;) Om man är kund så har man ju makten, hoho. Nästan alla sitter framför en dator numera så det är nog ganska svårt att komma ifrån i en kontorsmiljö :)

• Mandarina
    Joleen skrev 2009-03-15 18:24:12 följande:
    Gulletroll: Förstår dig helt.Personligen känner jag att jag hamnat väldigt långt ifrån mig själv på senaste tiden....jag gillar inte att trycka på kunderna produkter och lösningar. Jag har jobbat med detta nu 3 år och jag känner bara att det vänder sig i magen vid tanken på alla siffror....du vet....Jag ligger bra till siffermässigt, men hetsen ger mig ändå magont och huvudvärk flera dagar i veckan.....Det positiva är flexibla arbetstider, men det kanske man kan få även i ett annat yrke?Gillar du data? Där finns rätt mkt jobb..Gillar du att förhandla? Då kan inköp vara bra..Annars tror jag att i rekrytering är mkt försäljning inbakat...men kanske inte fullt så tydligt som på bank..... Fast det verkar kul att träffa människor..
    Självklart man man få flextider på ett annat arbete - det är jag övertygad om, arbetsgivarna är många gånger måna om sina medarbetar och att erbjuda flex gör dom så gärna, det är vad jag tror och hört.

Data - ja det e kul men då måste man utbilda sig igen o det har jag ingen lust med. o inköp har jag ingen erfarenhet av o det verkar inte så lockande....
    Det med rekrytering verkar kul men då e man säkert mkt ute på kundbesök, ringer o bokar o har säkert nån slags budget o resultat som ska hållas o följas - har inte direkt så mkt erfarenhet av den typ av försäljning....men kanske om det e nåt man brinnr för så kanske man inte upplever det som stressigt o pressande för då kanske man e duktig per automatik.....

Vet inte alls .....känner bara att jag vill ha ett jobb som är stimulerande, som gör att man glömmer allt annat o verkligen går in i det man gör....då e det kul o tiden går fort och samtidigt får man kraft .....undra bara vad det skulle vara?
    Kanske ska regga ett CV nån stans så kanske nån arbetsgivare nappar...kanske gör det till sommaren....
    Samtidigt känner jag mig jättedum och det känns som att jag sviker min nuvarande arbetsgivare ....dom är så snälla o trevliga där och jag säger alltid när min chef frågar att jag trivs o tycker det e kul....skulle jag då komma o säga att jag tänker söka nytt jobb så skulle det kännas falskt o att jag sviker dom....fast man ska nog tänka på sig själv i första hand....

Har du några mera tips på några intresssant yrken/branscher?
  • Minikatt

Lyckos dig TS, jag skulle göra nästan allt för att få ett ekonomiassistent-jobb just nu! Är utbildad ekonom på Handelshögskolan, tog examen i juni förra året och har letat ek.ass-jobb sen dess. Har jobbat på 2 olika företag kortare perioder men nu vill jag ha ett RIKTIGT jobb! Om du slutar så jag ju kan ta över ditt

Svar på tråden Är ekonom men vill inte längre arbeta som ek.assistent,förslag på annat arbete?