• bubbelmaja

caldera beach på kreta

Är det någon som bott med barn på Caldera beach i Gerani/chania på Kreta? Vi ska resa dit med barnen i slutet av april. Det blir första resan med barnen!

Hur var barnpoolerna? Är de uppvärmda? Kan ju vara lite kyligt fortfarande i april/maj. Vad fanns runt omkring? Om man vill stanna precis i krokarna en dag, utan bil osv, vad finns att göra då?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden caldera beach på kreta
  • Flowerlina

Min syster var där 20-27 april för 2 år sen och hon och hennes pojkvän var väldigt missnöjda. Hade mycket dåligt väder och kallt i poolerna.

• bubbelmaja

Vi räknar inte med toppenväder, det är ju inte sommar. Vi vill komma iväg, göra utflykter osv. Så därför undrar jag lite äver miljön runt om. Är det fina promenadstråk, lekparker i närheten, matbutik osv?

• Bergling

Vi var där i slutet på april förra året. Då var det väldigt varmt i luften (drygt 30 grader) men inte speciellt varmt i poolerna.

Vi var aldrig i barnpoolerna, men jag misstänker att de inte är uppvärmda. Vi badade bara i den stora poolen Det var hur som helst badbart, men man var ju inte i några långa perioder.

Nu fick vi förvisso resan väldigt billigt, och jag hade nog också varit lite missnöjd om jag betalt fullpris. Fast man får ju ta i beaktning att det inte är speciellt varmt i april. Inte om man jämför med juli/augusti.

På hotellet fanns en ok lekplats nere vid havet. Vet inte om det fanns något på andra sidan vägen.

I övrigt finns det inte speciellt mycket att se i själva Gerani. Det finns några restauranger och någon affär. Alla restauranger hade inte öppnat när vi var där, men det finns gott om öppna restauranger inne i Platanias, som inte ligger så långt bort. Ta det bara försiktigt över bron på väg in och tillbaka. En del kör som idioter.

I övrigt så kan jag rekommendera att gå lite åt "landsbyggdshållet" (åt vänster om man kommer ut ur receptionen). Där finns det lite mer genuin bebyggelse. Bl a en apelsinodling där några vi träffade på hotellet hade kollat på och fick smaka goda apelsiner.

Ännu längre bort (ett par km) (länk i google maps maps.google.com/maps&source=s_q&hl=en&q=35.522894,+23.859386&jsv=149f&sll=35.522569,23.859537&sspn=0.011771,0.019312&ie=UTF8&geocode=FU4JHgIduhBsAQ&split=0) så byggdes det en hel del nya hotellanläggningar (jag var ute och sprang förbi där ett par gånger) så gissningsvis kommer området som sådant att växa de närmaste åren. Det var lite intressant att se hur de jobbade. Inte riktigt samma säkerhetstänkande som i Sverige.

Annars har jag inte så mycket specifika tips, annat än restaurang Astrea högst upp inne i Platanias.

• Prinsessans mamma

Var där i oktober. Tyckte det var kallt i poolerna. Tyckte också de var alldeles för djupa.
    Bara stora poolen kunde minsta tjejen bada i, men den hade ju sluttande botten så hon ville ju gärna springa rakt ut.
    Bodde på området högst upp med markterass nedsänkt, med poolutsikt. Tyckte det var toppen, Vi klättrade upp från terassen rakt ut till poolen. Lugnt där, Nere vid stora poolen är det ju livat på kvällarna, fyrverkerier och all under hållning. För att inte tala om Blue Villagesången som ringer i skallen än....

Det stod på anslagstavlorna att det var typ 24 grader i poolvattnet, men det tror jag inte på. Ta med egen termometer ?

Stranden såg toppen ut på håll , bred sandstrand, men när du kom ner mot vattnet blev det grövre och grövre grus och till slut de där stenarna som man sjunker ner i och som gör ont under fötterna.
    Blev också djupt snabbt.
    Men nu på våren är väl ändå havet för kallt?

Hade duschkabin på badrummet. Barnen kunde använda "botten" till badkar.

Vi hade halvpension, första gången jag haft mat på hotellet så jag har inget att jämföra med. men jag tyckte det var jättebra. Dock går det ju inte att jämföra med när man är ute och botaniserar bland tavernor och restauranger själv, men det var av bekvämlighetsskäl då ena barnet har allergier. Kändes tryggt att slippa gå igenom ingredienssnacket varje kväll (kan vara svårt nog här i sverige)

Runt omkring fanns väl just ingenting, du måste nog ta dig till Platanias åtminstone.

• bubbelmaja

Vi ska åka om 2 veckor. Vi har inga höga förväntningar på något direkt. Räknar med svalt väder. Leka på stranden, men inte bada. Äta ute ibland, laga hemma annars. det är ett miljöombyte vi söker och hoppas på det bästa.

Ni som varit där, finns det något speciellt som är bra att handla där? Hur är priserna? Finns det fina barnkläder?

Hur reste ni omkring och vart?

Svar på tråden caldera beach på kreta