• L1J

Baka utan smör?

Är så sugen på att baka nåt gott men har inget smör hemma. Har i princip allt annat, ägg, mjöl, socker, kakao, sånt där.. ingen jäst heller.. nån som har nåt gott recept?

• Svar på tråden Baka utan smör?
  • TBS

Har du olja kan du oftast använda det ist f smör.

• L1J

ok men blir det verkligen gott?

• TBS
    Svar på #2
    Personligen föredrar jag smör, men andra använder kategoriskt olja ist. En smaksak antar jag. Jag skulle dock undvika att baka sådant som har smör som huvudingridiens (som ex chokladbollar) Men en sockerkaka tex borde ju funka
  • Limefrukt

Beror helt på vilken typ av bakverk su ska göra. Smördegar t ex småkakor , mazariner och sånt går ju inte, men sockerkakor går alldeles utmärkt! Morotskaka har jag alltid olja i, inget smör eller margarin.

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Pemberly

Om du har sylt, frukt eller bär så kan du göra rulltårta.

3 ägg
    1,5 dl socker
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 msk vatten

Vispa först ägg och socker och tillsätt sedan resten. Häll ut på en plåt med bakplåtspapper (jag brukar vika upp kanterna på papperet så riskerar inte smeten att rinna utanför. Grädda ca 5 min i 250 grader. Stjälp upp på ett annat bakplåtspapper och bred ut sylt (hackad frukt av något slag eller bär fungerar också) och rulla ihop.

• Foodlover

Rulltårta är ju klassikern. Men ack så gott!
    Annars kan man ersätta smör med kesella om du har det hemma.

• L1J

Tack för alla tips, inte blivit nåt bakat än, däremot slängde jag ihop en kiwisorbet. Får se om det blir gott :)

Svar på tråden Baka utan smör?