• FunkyTuzzan

Raka av håret på 7månaders tjej??

Måste höra mig för här om fler hört talas om att man ska raka/klippa håret på sina små så tidigt som möjligt för att då ska det växa ut och bli tjockare och framförallt mer? Har hört detta från flera håll och funderar om detta verkligen kan stämma?

• Svar på tråden Raka av håret på 7månaders tjej??
  • Pensée

Låter konstigt... Skulle inte vilja röra min bebis hår.

• maddan86

har också hört det från min ryska vän

• Miss Maya

Det är ju så alla tonårskillar gör med skägget - rakar sig fast det knappt finns något att raka för att det ska växa ut mer och grövre.

Om det funkar, vet jag dock inte.

• Crazy Baby

Vi har klippt våra döttrar första gången vid ungefär 4 månader! Men inte för att håret skulle bli tjockare utan för att de inte såg kloka ut då! Däremot blir ju resultatet att håret ser tjockare ut när man klippt det jämnt och fint!

• violis

Låter helt klart som en skröna!
    Mina tjejer hade mycket hår när de föddes och jag har bara toppat deras hår under åren lite..och de har båda mycket tjockt fint hår!

Appropå hår skrönor så hörde jag när jag var i tonåren att man inte behövde klippa att barns hår förrän det var 6 år-innan dess skulle det inte slitas och om man gjorde så kunde man också se hur långt hår barnet kunde få-de hade då nått sin max längd!

• FunkyTuzzan

Ja, både en kompis och en släkting har sagt att de rakat av håret för att det ska bli "fylligare"... Vet som inte hur och vad jag ska tycka om detta..?

• skojadoja

Vad kul att ämnet kommer upp här! Pratade nämligen med vår BVC sköterska om detta, hon sa att vietnameser brukade göra det på sina pojkar. Men enligt henne o läkaren som oxå var där så stämmer inte detta. Tycker egentligen att det är ganska logiskt, varför skullle man få fler hårstrån av att raka de som redan finns kortare?
    Jag tror inte på det...

• hinderbana

Det låter brutalt. Du kan ju inte påverka den inre processen med hårväxt genom ett yttre ingrepp som att avlägsna allt hår. Hårrötterna påverkas ju inte av hur du klipper håret!!!!!!!!!!!!!

Skulle hellre satsa på rätt mat för näringsintag påverkar ju hur hår växer sen och att klippa håret i topparna för att det ser friskare ut med en välklippt "frisyr".

• Emerun

En myt tror jag, hårsäckarna blir ju inte fler för att man rakar bort håret, då skulle det ju vara samma princip, hårsäckar som hårsäckar, när man rakar benen el under armarna.

• llinaa

Miss Maya skrev 2009-03-15 17:54:45 följande:

Det är ju så alla tonårskillar gör med skägget - rakar sig fast det knappt finns något att raka för att det ska växa ut mer och grövre. Om det funkar, vet jag dock inte.
    gör ALLA de? de tror jag inte
  • Miss Maya
    llinaa skrev 2009-03-15 18:01:32 följande:
    Miss Maya skrev 2009-03-15 17:54:45 följande: gör ALLA de? de tror jag inte
    Haha, jaja nu var det en liten generalisering, om vi nu ska vara så petiga.
  • kakmagen

skulle jag aldrig få för mig att göra.

• sessan h

Jag hoppas att det bara var en fundering du hade och inte något du tänkt göra.!?!Varför fokusera på sådana ytliga saker? Barn är fina som de är, med eller utan tjockt hår. De är alla unika på sitt sätt. Det finns viktigare saker att fokusera på såsom deras välmående etc.

• Norea

Det gör man i Turkiet och på Cypern på alla pojkar när de är små. (säkert i fler länder också) De tror också att håret ska bli tjockare. Min mans släktingar tyckte det var konstigt att vi inte gjorde det. Vi sa till dem att håret inte blir tjockare för det men de verkade inte tro på oss... tror det är vanligt att man gör så i andra länder. Vet många turkar i Sverige som också rakar barnen.

Svar på tråden Raka av håret på 7månaders tjej??