• Babyba­lo
    Äldre 15 Mar 18:02
    7495 visningar
    11 svar
    11
    7495

    Lystrar din 10-månaders bebis ALLTID till sitt namn?

    Som rubriken lyder...
    Min son är 10 månader och lystrar oftast när man säger hans namn. Han vänder på huvudet och tittar. Ibland verkar han dock fullständigt döv. Jag kan säga hans namn gång på gång (oftast när han är upptagen av något) utan att han reagerar...
    Är det normalt? Döv är han ju inte, det vet jag men jag blir orolig då jag vet att det kan bero på andra saker om barnet inte lystrar till namnet... Eller är det vanligt att de inte lystrar/reagerar om de tex leker?

  • Svar på tråden Lystrar din 10-månaders bebis ALLTID till sitt namn?
  • Äldre 15 Mar 23:33
    #1

    Min dotter är visserligen inte 10 månader hon är bara 7 ½ månad...men när man ropar hennes namn så tittar hon men är hon inne i något....så kan man nästan tro att hon är döv....vilket hon INTE är.
    Så det är inget konstigt med att dom inte tittar varje gång man nämner hans/hennes namn.

  • Äldre 16 Mar 11:59
    #2

    Min kille gör inte det. Och han är snart 15 månader. Är han inte intresserad av vad vi har att komma med så bryr han sig inte. Som med din - är han upptagen så "hör" han inte. Hör småljud fint annars så hör nog bra.

  • Joje
    Äldre 16 Mar 12:01
    #3

    Min son är snart 2 år och har också selektiv hörsel

    Nej, men jag tror att det är ganska vanligt... dem är helt inne i sin egen värld.


    ♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • kvinna 86
    Äldre 16 Mar 12:01
    #4

    min dotter är 11månader och lyssnar bara när hon själv vill det är så ban funkar

  • Äldre 16 Mar 12:05
    #5

    Min 10-manaders dotter lyssnar heller inte alltid. Dessutom tror jag inte att hon kopplar annu att det ar hennes namn, for hon tittar upp lika intresserat om jag provar att kalla henne nagot helt annat, for att se om hon har lart sig sitt namn. Jag vantar med spanning pa att hon ska lystra till sitt namn!

  • Babyba­lo
    Äldre 16 Mar 13:11
    #6

    Tack snälla för era svar!

  • shagha
    Äldre 16 Mar 16:07
    #7

    Min son är 10 månader och förstår ordentlig när jag ropar på honom , när jag är i köket och han i sitt rum eller v_rumet och jag ropar och säger: kom Daniel ,,, då kommer han på en gång
    Men det kan hända att han håller på göra nånting som inte är ok( mobilen i munen eller dra ut sladden , då lyssnar han inte på mig , hur mycket jag ropar på honom , fast han hör men han bryr inte .
    Jag tror att din son är också så. de förstår men de vill inte lyssna bara. de är jätte duktiga!

  • MarieH­J
    Äldre 23 Mar 11:11
    #8

    Samma här med min 9 1/2 månaders dotter.. Hon ragerar alltid på sitt namn förutom om hon håller på med något.

  • Äldre 3 Oct 18:54
    #9

    Vi har 2 tjejer 11 och 15 år.
    De lyssnar ibland inte till sitt namn. Ofta får man ropa tills man blir arg innan de lyssnar och kommer.

  • Äldre 3 Oct 19:50
    #10

    Har en man på 37 år som ibland lyssnar till sitt namn! Men är han upptagen med ex datorn kan jag ropa upprepat!

    Nej skämt osido- det är fullt normalt för barn o vuxna att vara lite selektiva ibland .

  • Äldre 3 Oct 20:07
    #11

    Har en dotter på 1 1/2 som i te lyssnar o aldrig gjort . Misstänkt hörselnedsättning på henne

Svar på tråden Lystrar din 10-månaders bebis ALLTID till sitt namn?