• allfrida

Mögelost/ädelost?

Åh va jag nästan skäms för att sätta in denna tråd men jag har en liten dispyt med min kära mor.. *S*
    Igår skulle jag göra ädelostgryta m kyckling och mannen köpte höng blåmögelost(jag sa ädelost) och den såg ut som en brie och lukta INTE ädelost och smula sig inte som den jag hade sist jag gjorde grytan så jag skicka iväg sonen till ica och han köpte höng ädelost och mamma fick den som mannen köpt. MEN så då till saken.. mor säger att den jag hade från början var ädelost men nä det va det väl inte??

om ngn fattar va jag överhuvudtagen försökt plita ner här och vet svaret är jag tacksam för att få veta *S*

• Svar på tråden Mögelost/ädelost?
  • vackrastarflow

Tror att ädelost representerar blå- och grönmögelost. Det din man hade med hem är främst en vitmögelost.
    Jag är inte hundraprocentig att det är som jag säger, men jag förstår din poäng och tycker du har "rätt". Om jag hade sagt ädelost, hade jag inte inte velat ha en Höng.

• allfrida
    Svar på #1
    Är det inte skillnad på lukten och konstistensen med?

Tack för du svarade förresten :)
  • vackrastarflow
    allfrida skrev 2009-03-15 20:24:27 följande:
    Är det inte skillnad på lukten och konstistensen med? Tack för du svarade förresten :)
    Jo det var ju det jag menade. En vitmögelost är ju främst representerat av Brie och Camembert. Men jag har lite svårt att definiera i vilken kategori Höng går in i, men det känns som du skriver att den är som en Brie.
  • Kryddburken

Ädelost är den svenska beteckningen för mögelost över lag!

Mögelostar delas bara upp i två sorter; vitmögel och grönmögel!
    Exempel på vitmögelost är brie, camembert och bl a. Chaource! Alltås inga gröna eller blå inslag i osten, de är helt vita!

Och vad gäller blå och grön som ex. blå castello = en grönmögelost! Alla blå och grönmögelostar är desamma, dock bara olika benämning! Grönmögelostar är te x. gorgonzola, St agur, roquefort och stilton....

Ädelost är bara en svensk benämning!

Svar på tråden Mögelost/ädelost?