• emma enhörning

    "Hur lång tid tar det innan mitt barn heter sitt namn?"

    Är det någon som vet hur lång tid det tar för namnet att registreras? Behöver ett pass till min dotter ganska omgående... Antar att namnet och personnumret måste vara registrerat tillsammans då, eller?

    Vi har fått papper hem om att komma till familjerätten för att skriva på faderskapsbeviset, måste detta vara gjort innan (undrar då de enligt tidigare erfarenheter inte brukar jobba så jättesnabbt där...)?

    Måste verkligen ha ett pass till lilltjejen! Ska ringa runt imorgon men är nyfiken nu...

    Tack!!! /Emma

  • Svar på tråden "Hur lång tid tar det innan mitt barn heter sitt namn?"
  • Ilonasmamma

    så fort barnet har fått sina sista siffor och ni skickat in papprena så bebisen är folkbokförd kan ni söka om pass.

    sen beror det på om ni har gemensam eller enskild vårdad..alltså ju nu är ju du, mamman vårdnads havare och kan gå iväg o skaffa pass så länge ni inte skrivit på papper..men sen när faderskapet är fastställt så måste ni båda gå till polisen och ansöka och då måste bebisen vara folkbokförd..för att ingen förälder ska skaffa pass utan den andres vetskap om man har gemensam vårdnad.

    jag tror vi hade med oss papper på att vi hade gemensam vårdad och papper från folkbokföringen.

    tur att man iaf får personnr på barnet rätt fort...

    så du kan ansöka om pass innan faderskapet är fastställt, bara barnet är folkbokförd med sitt person nr...eftersom du har vårdnadshavare tills ni skrivit på papperna.

    pappor o sverige som inte är gifta med barnamodern är ju inte pappor till sina barn förns mamman tillsammans med pappan intygar det *ler*.

  • ladydivine

    När jag skaffade pass till min tjej så var hon hmm, 2,5 månad eller nått sånt, och jag är 99% säker att det var innan faderskapspapprena skrevs på.....

    Men däremot så var hennes namn redan registrerat då, och hon hade fått personnummer

  • emma enhörning

    Då hinner vi nog få det då!!! Tack för svaren!!!
    Vill bara förtydliga (inte för att nån verkat misstolka) att jag inte ska dra med min dotter utan faderns vetskap- vi ska hälsa på hans familj i ett annat nordiskt land...

  • FruAlex

    Hej, 

    hur gick det?
    vi måste ansöka direkt till vår 8 dagars bebis. Ev hinner vi ändå inte få passet innan avresa. vi har inte skickat in namnvalet/fått tillbaka det innan vår bokade passtid nästa vecka ä och kunde ni ansöka för ert barn innan namnet registrerats? Tacksam för snabbt svar! 

Svar på tråden "Hur lång tid tar det innan mitt barn heter sitt namn?"