• Prinsar

Hur få bort svåra fläckar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-21 10:09:08:
    Hur får man bort svåra jordgubbs fläckar och chocklad mm. mm.
    Jag tror jag försökt med det mesta.
    Det är så tråkigt när man köpt nya dyra kläder och de är fläckiga efter en användning.
    Ge mig tips på era supermedel!

• Svar på tråden Hur få bort svåra fläckar?
  • luzorsus

och hur får man bort barnmatsfläckar? Dessa otäcka rödoranga fläckar? vad funka rbäst för er? Jag hänger på här i din tråd..........................
    Har själv tabort och Galltvål hemma.................vet ej hur och vad som funkar bäst dock!

• Helly78

Klorin kan man avnända till vitklädd...

• idiotblondinen

Vanish Oxy Action tog bort smöröljefläcken på min barnvagnssuflett! Rekomenderas vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarmt! Det var som att titta på ett magitrick!

• Janushka

vad ni än gör skölj aldrig, aldrig i varmt vatten proteinerna i fläcken reagerar med värme och då kan ni börja använda kläderna som batikmönstrade istället. De gå fan aldrig bort tex köttfärssås, blod, morotspuré.

• kirsikka

Vanish är det bästa fläckborttagningsmedlet jag någonsin provat. Tar bort gamla fettfläckar t.o.m. Jag använder den i flytande form direkt på fläckar innan jag lägger de i tvättmaskinen.

• luzorsus

så hur göra vid köttfärsås fläckar tex? Ska man inte blöta utan bara ha på medel och eventuellt kallt vatten?

• Lola Jämtland

Jag har Bio-shout o det funkar här.

mells mamma

Jag vet att klorin inte är nyttigt...har du något tips på vad man kan använda om man har en vit kjol som fått blå fläckar på sig(vet ej vad det är för fläck, tror det kom från tvättmaskinen)?

• yaz

Yes diskmedel funkar superbra om man tar på det direkt och sköljer av!

• melles mamma

lola- ja galltvål som jag rekomenderade

• Lola Jämtland

melles mamma

Så det skulle kunna få bort dessa färgningar? Det är inga direkta fläckar alltså utan mer som om tyger blivit missfärgat....
    Nu ligger kjolen i klorin redan visserligen.....

• melles mamma

lola- ingen aning, men det finn ju ett sätt att ta reda på det

• Lola Jämtland

melles mamma

Försent. Kjolen ska snart in i tvättmaskinen efter klorinbadet.

• Prinsar

Åh tackar för alla tips!
    Nu har jag en del att prova.

• symaskinen

underskatta inte ert eget saliv ! Funkar bra på bär om man spottar med en gång. Annars finns det fläcktips på Grummes hemsida. De är ju lite miljövänligare och sånt.

• Alle

Det absolut mest överlägsna jag har stött på, och använder själv, är Barnängens vanliga tvål, den hårda sorten alltså.
    Gnid in fläcken med tvål och tvätta som vanligt. Har fått bort sylt, blod, gräs - ja allt möjligt.
    Billigt är det också!!!

• Fru Längtan

Lägga ut fläckiga saker i solen är en bra lösning. Köttfärssås har jag fått att gå bort då. Först tvättat och torkat ute i sol, suns inte att det har varit en jättefläck på byxorna.

Svar på tråden Hur få bort svåra fläckar?