• Vix1

Knäad i magen av sonen... orolig!

Ville bara skriva av mig lite o höra om ngn har några erfarenheter

Sonen på ca 2,5 år knäade mig ordentligt i magen i området där bebisens huvud är... Så nu är man ju toknervös att bebben har fått några skador!!!

Hormonerna är ju på "topp", så man är ju extra känslig oxå... Så jag har inte kunnat hålla tårarna borta.. Kände mig som en dålig mamma redan innan detta hände, eftersom jag inte riktigt har tålamod o ork att vara med honom o efter detta blev det ju inte bättre... Han blev ju lite förskräckt över mamma som gråter, så man måste ju försöka rycka upp sig, men det är svårt när hormonerna rusar o "fördämningarna har brutits"...
    Hade dock turen att sambon ringde strax efter att det hänt, så han hörde ju direkt på mig att jag var lessen o ringde till sina föräldrar som är pensionärer o de kom o hämtade sonen. Känns ju inte helt bra heller, för man känner sig ju som en vekling o en förlorare o de ställer ju upp så mkt annars, men samtidigt så hade jag ju inte orkat vara en bra mamma o så hade det blivit ännu värre.

Har ringt till MVC o skulle få komma in o lyssa på hjärtljuden 11.30 idag, så det känns ju lite skönt. Nu säger ju inte hjärtljuden mer än att bebben fortfarande lever... o inte om den har fått några hjärnskador (som min hormonstinna hjärna inbillar sig att bebben kan ha fått...) Men det är ju bättre än inget!

Är i vanliga fall rätt cool... så URSCH vad jobbigt det är att vara så här orolig o nojjig!!

Någon fler som fått en ordentlig smäll på magen eller är lika nojjig som jag?!

• Svar på tråden Knäad i magen av sonen... orolig!
  • Modin

Tror inte det är någonfara.. Dom ligger ganska så skyddat där inne.. Min dotter va en satunge (trotsåldern) när ja väntade hennes lillebror och hon sparkade mig flera gånger i magen när jag bytte blöja på henne å sånt.. Men dom ligger bra där inne.. Så jag tror absolut inte att bebisen har tagit skada.. Men de va skönt att du fick komma in, be dom göra ett UL oxå så kommer du känna dig trygg sen! :)

• Alexandra84

Men du oroa dig inte.
    Jag vet att du är orolig och det är ju dina "mamma kännslor" som säger till dig att vara det... instinkten att skydda ditt barn liksom

Men en bebis ligger så otroligt skyddad i magen! Min syster ramlade rakt upp och ner på magen när hon var hög gravid men ingen fara med den pojken kan jag lova

När jag väntade mitt andra barn så fick jag slag och sparkar på magen (inte alls avsliktliga, sonen var bara 19månader när han blev storebror så olyckor händer allt för ofta tyvärr), men dottern är fullt frisk.

Men det är toppen att du åker till din bm och kollar upp hjärtljuden, kanske kan du bli lite lugnare allafall. Och din bm är så pass utbildad att om hon misstänker minsta lilla faran så skulle hon hänvisat dig till förlossningen direkt.

Kommer gå bra för dig och bebisn

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William Bf 090409~*~
  • Vix1

Tack för ditt svar!

Ska försöka få dem att göra ett UL oxå, men de är väääldigt restriktiva med det här, så jag tror inte att jag får det... Men man kan ju alltid fråga.

Hade nog inte varit orolig om det inte hade varit bebbens huvud... för det känns inte som att det är lika skyddat nu när det ligger mer eller mindre fast i mitt bäcken. Hade knäet tagit mer mitt på magen, så vet man ju att det är en massa fostervatten runt om som dämpar...

• Vix1

Har känt bebben röra sig nu! SKÖÖNT!! Så jag orkar inte åka in för att kolla hjärtljuden... Eller är jag dum då??? Men jag har en tid imorgon kl 13 för vanlig koll + att det BORDE ju inte ha blivit ngt...

Är det förresten ngn som hört om ngt barn som fått skador i magen av slag utifrån?

• maj09

En tung hund hoppade upp i mitt knä i lördags och landade med en duns rakt på min mage. Jag har hört mig för om det och det verkar som att det verkligen inte är någon fara....

• åra

Jag gjorde en handbollsräddning av dottern igår, hon höll på att dratta ner från rutschkanan och jag slängde mig framåt och liksom glömde att jag hade en mage (hur jag nu kunde glömma det efter 9 månader drygt...?). Inget stort fall på magen eftersom jag slängde mig från sittande, men visst kändes det skönt när lillebror röde på sig som vanligt därefter.
    Jag tror inte det är nån som helst fara! De har ju hur mycket störtkruka som helst runt om sig.

• annavanste1

min kusin som bor på landet blev knockad av en oxe som slog rakt in i magen hon var då i 8 mån. Alla blev helt galna när det hände, efter 4v fick hon en flicka som är helt okej utan några problem. Klart att man tänkte att det kan vara nånting annat som kanske blev skadat på bebisen men som vi brukar säga man får tacka Gud att allting blev okej till slut både med bebisen och med mamman.
    Det här hände för ett bra tag sen men det är nånting som man ALDRIG glömmer.

• Vix1

Tack för era svar! Är faktist inte lika nojjig idag, för igår kände jag bebben som vanligt igen. Skööönt! Även om man fortfarande tänker om...

• Me like coffee

En av mina hundar skulle hoppa från en högre höjd ner på marken och tappade liksom balansen och landade rakt i magen på mig. Blev smått illamående och självklart jätte rädd. Ringde förlossningen bara för att höra och även om de påpekade att det förmodligen inte var någon fara så ville de att vi skulle komma in.

Väl där fick vi vänta tills det hade passerat 4 timmar sedan händelsen för att de skulle vara säkra. Läkaren sa då att mamman i princip ska dö själv av våld innan bebisen i magen gör det, så skyddade är de därinne. Det som de däremot ville kolla var att det inte hade blivit någon avlossning av moderkakan och det var anledningen till att vi var tvungna att vänta där i fyra timmar. De satte på en sån där CTG-apparat och sedan innan vi åkte hem kollade de även UL. Allt såg hur bra ut som helst, så vi fick åka hem. Men personalen var verkligen helt fantastiska och förstod verkligen vår oro. I efterhand ser vi det som ett positivt studiebesök på förlossningen :)

Läste förresten även om en tjej som blev sparkad av en häst rakt i magen när hon var i 8:e månaden (om jag inte missminner mig) och det var inga problem som helst. Så de tål verkligen en hel del de små där inne!

• Mysrester

Jag tror inte du behöver vara orolig. Bebisen är bättre skyddad därinne än man kan tro. Vattnet är väldigt "dämpande" och skyddande. Dessutom har jag svårt att tänka mig att en två-årings kraft är nog för att skada ett barn i magen. Det krävs nog mycket mer styrka än så. Min ettåring buffar, sparkar tom HOPPAR ibland på min mage. Jag vet hur jobbigt det är. Jävligt obehagligt när det händer. Men som sagt, jag tror inte du behöver oroa dig. Barnet är väldigt skyddat därinne. De bor ju i värsta airbagen kan man säga.

Svar på tråden Knäad i magen av sonen... orolig!