• MissSummer

Vad händer om en 10-årig katt blir dräkigt? Går det ens?

Men risk för påhopp så vill jag påpeka att detta INTE är min katt, utan några jag känner, jag kan ingenting om katter.

Men de har iallafall tagit bort kattens p-piller och den har redan blivit påsatt tydligen av någon random gårdskatt.
    Vad händer om en 10-årig katt blir dräktig? Klarar den det?
    Går det ens för den att bli dräktig?

Vad jag förstår så är katten gammal tant om man jämför i människoår.

Tycker detta är märkligt, men somsagt, inga arga kommentarer till mig för det är inte min katt.

• Svar på tråden Vad händer om en 10-årig katt blir dräkigt? Går det ens?
  • ljuvliga

Vet en katt som blev dräktig när hon var tio år eller äldre skulle jag tro. Hon klarade det bra.

• crazy cat lady

Det beror lite på om hon fått ungar förr eller inte. Risken att det inte går bra är mkt högre om det är första kullen.
    Sen undrar jag hur hennes reproduktionsorgan ser ut ö.h.t. om hon gått på p-piller i 10 år, de ger en rejäl ökad risk för tumörer.

Jag har en katt som fick ungar när hon var 11 (inte första kullen) och var med vid förlossningen. Jag trodde hon skulle stryka med, det var mammas katt men eftersom hon inte hade råd med kastrering tog jag över katten och kastrerade.

Jag skulle vilja hävda att det är en stor risk man tar när man låter en så gammal katt bli dräktig. Hade jag vart som du TS hade jag bestämt gett dina vänner rådet att ta katten till veterinär och kastrera henne (det kan man göra även om de är dräktiga). Det kan man göra utan att vara otrevlig, bara att förklara att det inte alls är bra för katten (för man får ju hoppas att de bryr sig om sin katts välmående och hälsa).

• Flygfotogen

Jag hajar inte hur man kan låta sin katt gå på p-piller i 10 år? Hur orkar man ens hålla på med det? Billigare, vettigare, enklare, mer effektivt och mer hälsosamt att kastrera då.

• Diva

Första kullen vid 10 års ålder är en katastrof och risken för att kattungarna fastnar i förlossninsggången är överhängande. En katt som inte fått ungar vid 3-4 års ålder ska inga ha alls. Deras bäcken har "satt sig" efter det och det är stor risk för problem.
    Dock är inte en 10-årig katt att jämnföra med en gammal kvinna. Katters reproduktionscykel följer inte samma bana som människors och en katt i bra kondition kan absolut ha kull vid 10 års ålder.
    Sen kan jag verkligen tycka dte är skit att låta en katt gå på piller i tio år, hua :(

• MissSummer

Katten har fått en kull tidigare, men jag undrar över det ni skriver om p-piller, vad kan hända om en katt får gå på det länge?
    Är det jobbigt för den?

Undrar av nyfikenhet.

• vackrastarflow
    MissSummer skrev 2009-03-17 17:04:10 följande:
    Katten har fått en kull tidigare, men jag undrar över det ni skriver om p-piller, vad kan hända om en katt får gå på det länge? Är det jobbigt för den? Undrar av nyfikenhet.
    Pga hormoner kan det bland annat ge juvertumörer. Tyvärr är risken väldigt hög.
  • crazy cat lady
    MissSummer skrev 2009-03-17 17:04:10 följande:
    Katten har fått en kull tidigare, men jag undrar över det ni skriver om p-piller, vad kan hända om en katt får gå på det länge?Är det jobbigt för den?Undrar av nyfikenhet.
    Som sagt, min katt hade haft flera kullar innan när hon fick en kull vid 11 års ålder och jag trodde verkligen att hon skulle dö under förlossningen, hon vart helt slut, orkade inte krysta och bara låg. Och då var det inga som helst fel på ungarna eller henne, hon orkade helt enkelt inte med en kull i den åldern.

Att ge p-piller till katt under lång tid ökar kraftigt risken för juvertumörer, livmoderförändringar, diabetes m.m. Det är bl.a. därför man alltid bör kastrera en katt som man inte ska ta kattungar på. Och en så gammal katt anser jag att man inte ska ta ungar på.
  • Enomia

Hoppas att alls löser sig.

Vet en katt som fick en kull varje eller vartannat år upp till 21 års ålder. Sista åren bara en unge åt gången. Så visst, har de gjort det innan några gånger bör det gå bra.

Svar på tråden Vad händer om en 10-årig katt blir dräkigt? Går det ens?