• Ellas och Alvins mamma

Råkade äta lamm som inte var ordentligt genomstekt.... orolig, Vad kan hända?

Jag var på födelsedags fest i lördags och där serverades det kallskuren rostbill (typ) på lamm. Och jag tog två små bitar, och precis när jag ätit upp den första slår det mig att visst ja..... jag får ju inte äta rött kött.
    Jag är gravid i v 8 och har liksom inte kommit in i mat tänket än.
    Men vad kan hända? Det var inte dåligt kött alls. Men jag vet ju att man bara ska äta väl genomstekt. Behöver jag kolla upp mig? Tänkte om det finns risk för parasiter eller nåt som kan skada fostret?
    Nån som vet?

• Svar på tråden Råkade äta lamm som inte var ordentligt genomstekt.... orolig, Vad kan hända?
  • Luella

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Om det hade varit parasiter i köttet du åt så hade du blivit sjuk och det hade du definitivt märkt. Jag tror inte att det ska vara någon fara. Om du vill kan du alltid mejla Livsmedelsverket och fråga. Jag fick panik någon gång under graviditeten av någon fisk jag ätit och fick svar av dom efter någon dag.

• Bånut

Att inte äta rått kött har jag uppfattat som (enl livsmedelsverkets hemsida som för övrigt är jättebra!!) att det beror på att det kan finnas bakterier (listeria eller toxoplasma) som kan vara skadliga för fostret. Bakterierna dör när man hettar upp köttet (rykande hett) men risken för att man ska smittas av listeria eller toxoplasma mycket liten även om man råkar äta rått kött
    - så oroa dig inte
    Skulle du däremot känna att du börjar bli sjuk så ska du direkt kolla upp så att du inte blivit infekterad.

Det finns en jättebra pdf om detta:
    www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/gravida_ammande/bakterier_parasiter_vid_graviditet_2008.pdf

• corax

Det som är faran med rostbiffen är framförallt toxoplasma. Risken att bli smittad är som sagt väldigt, väldigt liten, men om du ändå känner dig orolig kan du be din bm att ta ett prov. Det kan också hända att du redan är immun.

Tyvärr är det inte säkert att du märker om du har blivit smittad, och inkubationstiden är 2-3 veckor, så oavsett är det för tidigt att märka nåt.

Vet du om rostbiffen (eller köttet innan det tillagades) hade legat i frysen? I så fall är det ingen fara för toxoplasmos. De parasiterna dör efter några dygn i frysen.

Svar på tråden Råkade äta lamm som inte var ordentligt genomstekt.... orolig, Vad kan hända?