• Anonym (rättvis)

spara olika mycket till barnen, är jag orättvis?

Jag har ett barn sedan tidigare.
    Min sambo har två barn sedan tidigare + ett bonusbarn sedan tidigare.
    Vi väntar ett gemensamt barn.
    Vi har gemensam ekonomi.
    Mitt barn är hos sin pappa VH och vi har barnbidrag och underhåll in.
    Min sambos barn är hos oss VH och vi betalar fullt underhåll + deras mamma får barnbidragen.

Jag har alltid sparat 500:-/mån av barnbidraget/underhållet till mitt barn.
    Varken min sambo lr mamman till hans barn och bonusbarn har någonsin haft ett sparande till barnen.

Jag tog upp som förslag för sambon att vi skulle börja månadsspara/fondspara även till hans barn. Men kanske inte 500:-/mån utan 200:-. Största anledningen att jag inte tycker att vi skall spara lika mycket till min sambos barn är att jag anser att vi redan lägger mer pengar på dem än på mitt barn och än vad vi kommer göra på vårt gemensamma. Vi betalar fullt underhåll, köper kläder emellanåt, betalar deras mobiltelefoner och mobilräkningar, mer födelsedagspresenter, julklappar osv (pga min sambo skämmer bort dem och jag vill inte skämma bort mitt barn med så mycket prylar). Min sambo anser att jag är orättvis om vi inte sparar lika mycket till alla barnen. Jag anser att det blir orättvist om vi gör just det, för då lägger vi ÄNNU mer pengar på dem. Jag skulle tex aldrig ge mitt barn en mobiltelefon och stå för telefonen och räkningarna förrän behov fanns. Min sambos barn fick sin första mobil när h*n var knappt 4 år. Han har en finare mobil än vad jag har och vill redan ha en nyare modell. Skall ha,ha,ha :) Nu får vi snart vårt gemensamma barn också som jag vill spara 500:-/mån till.

Min sambos bonus har vart med hos oss VH men blir mer och mer sällan. Han betalar vi inget underhåll för eller har någon umgängesrätt med egentligen. Men han följer med på semestrar och så. Vet inte, skall vi verkligen spara pengar till min sambos ex barn? Kan tillägga att bonusbarnets biologiska pappa inte finns med i bilden, men å andra sidan en ny kille som är numer sambo och har barn med hans mamma. Krångligt? :)

Någon som har förslag på hur man kan spara så man har råd och det blir så rättvist som möjligt? Tycker ni jag är orättvis? Syftet med sparandet är att vi skall kunna bidra med tex körkort, eller flytta hemifrån grejer, språkresa lr liknande när barnen blir större.

• Svar på tråden spara olika mycket till barnen, är jag orättvis?
  • Anonym (money)

Spara lika mycket till alla barn! Tycker inte man ska göra någon skillnad på dem, om summan blir för stor, ta en mindre summa, men som sagt-lika mycket!!

• Anonym

Jag ser det så här.

Du och ditt ex borde ju lägga lika mycket på barnet. Dvs 1200 var ca. Du får ju underhåll av honom och så dina egna 1200. Man kan ju se det som att du lägger 250 kr och ditt ex 250 kr genom underhållet = 500 kr.

Ditt och din sambos gemensamma barn ska ju du och din sambo betala lika mycket för också. Du lägger 250, han lägger 250 kr =500. Men eftersom ni har gemensam ekonomi får ju det tas ur den potten.

Hans barn sedan tidigare, borde ju egentligen mamman spara till då hon får underhållet, precis som du gör. Men då hon inte gör det så ska ju pappan i alla fall betala lika mycket till de barnen som han gör till ert gemensamma, dvs 250 kr månad.

Jag tycker inte att han ska betala något för barnet han inte är biologisk pappa till.

Om ni inte har råd att spara 250 kr till hans barn sedan tidigare, hade jag skurit ner på saker för att sätta in på sparkontot. Jag hade också uppmuntrat mamman att sätta in 250 kr/barn från underhållet.

• Queen70

jag tycker lika mycket till alla

• Anonym

Men barnet har ju två föräldarar. Och TS man betalar ju redan underhåll, varför ska han då spara för mammans "del" också? Det är orimligt tycker jag.

Det är väl bättre att barnen får 250 kr/månad som borde vara pappans del, än inget alls. Han sparar ju lika mycket till alla sina barn, det räcker väl?

Queen70 skrev 2009-03-16 14:32:33 följande:
    jag tycker lika mycket till alla
  • Queen70

Hur ni delar upp det sinsemllan och kommer överens om är ju en sak, men jag tycker dock att summan som i slutändan hamnar på kontot ska vara lika för alla barnen.

Anonym skrev 2009-03-16 14:35:35 följande:
    Men barnet har ju två föräldarar. Och TS man betalar ju redan underhåll, varför ska han då spara för mammans "del" också? Det är orimligt tycker jag.Det är väl bättre att barnen får 250 kr/månad som borde vara pappans del, än inget alls. Han sparar ju lika mycket till alla sina barn, det räcker väl?
  • Anonym (money)
    Anonym skrev 2009-03-16 14:35:35 följande:
    Men barnet har ju två föräldarar. Och TS man betalar ju redan underhåll, varför ska han då spara för mammans "del" också? Det är orimligt tycker jag. Det är väl bättre att barnen får 250 kr/månad som borde vara pappans del, än inget alls. Han sparar ju lika mycket till alla sina barn, det räcker väl?
    Inte så enkelt att förklara om 20år dock, varför fick inte jag lika mycket som de andra...
  • Lia och bäbisen

Jag tror jag förstår tankegången och jag tänker så här:

sparandet ska vara lika för alla (inlägg två gjorde en bra varian där, att det sammanlagda sparandet oavsett om det är från en eller två föräldrar, kanske bör vara ungefär lika stort). Minska istället det ni betalar till deras slösgrejer, är de så stora att de kan så kanske de själva ska ta del av sitt barnbidrag och betala...fast det är kanske från de pengarna ni sparar?

• Anonym

har inte läst allt men om nu mamman till hans barn får barnbidrag och underhållsbidrag kan ju han och exet komma fram till en bra lösning att typ betala 250 kr var,jag hade ju aldrig betalt pengar till bonus barnet. exet får väl redat mycket pengar av er.

• Anonym (rättvis)

Min sambos barns mamma tänker inte spara något. Hon bränner alla pengar och vill att vi betalar mer i underhåll.

Att sätta in lika mycket pengar på sparkontot till varje barn låter ju rättvist i första ögonkastet. Men ser man till hur mycket pengar vi lägger på varje barn, så lägger vi MYCKET mer pengar till min sambos barn än till mitt barn och än vad vi kommer göra till vårt gemensamma....i form av fler och dyrare julklappar, dyrare leksaker, egna mobiltelefoner och betalar deras räkningar, kläder (som egentligen skall ingå i underhållet), underhållet osv. Det är ju inte heller rättvist, i mina ögon. Eller? Och jag vill inte köpa mobil och betala mitt barns mobilräkningar (4 år) bara för att det skall jämna ut sig och bli rättvist..... Borde man inte kunna räkna ihop och se till helheten, hur mycket pengar lägger vi på varje barn? Och "dra av" vissa kostnader såsom tex mobil från sparandet om man utgår från att man sparar lika till alla barnen?

Pappan till mitt bran och jag har dessutom kommit överens om att han betalar 1400:-/mån i underhåll till oss isf 1275:-.

• Anonym

hade jag varit ni då eftersom ni har delad ekonomi och alla barn ska behandlas lika ska barnen själv stå för sina mobil räkningar och dra ner på presenter kläder och julklappar. som sagt underhållet ska täcka en del av dem sakerna. säg det till din sambo så blir det ju lika för alla plus att ni kan spara lika mycket pengar till alla barnen.

Svar på tråden spara olika mycket till barnen, är jag orättvis?