spara olika mycket till barnen, är jag orättvis?
Jag har ett barn sedan tidigare.
Min sambo har två barn sedan tidigare + ett bonusbarn sedan tidigare.
Vi väntar ett gemensamt barn.
Vi har gemensam ekonomi.
Mitt barn är hos sin pappa VH och vi har barnbidrag och underhåll in.
Min sambos barn är hos oss VH och vi betalar fullt underhåll + deras mamma får barnbidragen.
Jag har alltid sparat 500:-/mån av barnbidraget/underhållet till mitt barn.
Varken min sambo lr mamman till hans barn och bonusbarn har någonsin haft ett sparande till barnen.
Jag tog upp som förslag för sambon att vi skulle börja månadsspara/fondspara även till hans barn. Men kanske inte 500:-/mån utan 200:-. Största anledningen att jag inte tycker att vi skall spara lika mycket till min sambos barn är att jag anser att vi redan lägger mer pengar på dem än på mitt barn och än vad vi kommer göra på vårt gemensamma. Vi betalar fullt underhåll, köper kläder emellanåt, betalar deras mobiltelefoner och mobilräkningar, mer födelsedagspresenter, julklappar osv (pga min sambo skämmer bort dem och jag vill inte skämma bort mitt barn med så mycket prylar). Min sambo anser att jag är orättvis om vi inte sparar lika mycket till alla barnen. Jag anser att det blir orättvist om vi gör just det, för då lägger vi ÄNNU mer pengar på dem. Jag skulle tex aldrig ge mitt barn en mobiltelefon och stå för telefonen och räkningarna förrän behov fanns. Min sambos barn fick sin första mobil när h*n var knappt 4 år. Han har en finare mobil än vad jag har och vill redan ha en nyare modell. Skall ha,ha,ha :) Nu får vi snart vårt gemensamma barn också som jag vill spara 500:-/mån till.
Min sambos bonus har vart med hos oss VH men blir mer och mer sällan. Han betalar vi inget underhåll för eller har någon umgängesrätt med egentligen. Men han följer med på semestrar och så. Vet inte, skall vi verkligen spara pengar till min sambos ex barn? Kan tillägga att bonusbarnets biologiska pappa inte finns med i bilden, men å andra sidan en ny kille som är numer sambo och har barn med hans mamma. Krångligt? :)
Någon som har förslag på hur man kan spara så man har råd och det blir så rättvist som möjligt? Tycker ni jag är orättvis? Syftet med sparandet är att vi skall kunna bidra med tex körkort, eller flytta hemifrån grejer, språkresa lr liknande när barnen blir större.