• spillkråka

Skärholmen eller Hallonbergen?

Hej!

Ska flytta till Stockholm då jag otroligt nog har lyckats få jobb mitt i denna krisen!

Så är det då detta med bostad i huvudstaden.. Har ett förstahandskontrakt där jag bor nu, och har lagt ut annons om att jag vill byta. Nu börjar det dyka upp lite förslag, jättekul! Problemet är bara att jag har jättedålig koll på områdena i Stockholm. Jag vet att både Skärholmen och Hallonbergen är förorter med mer eller mindre kasst rykte men där slutar mina kunskaper. När man byter till Stockholm så kan man ju inte direkt förvänta sig en lya på östermalm det första som händer, så jag har realistiska krav :-P

Så har någon lite info om de två områdena? Vad skulle du valt?
    Kan säga att det blir längre pendlingstid med Skärholmen eftersom jag har jobb i norra delen av stan.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Skärholmen eller Hallonbergen?
  • Sarge

Pest eller kolera....närå, skämt åsido!
    Ta det som ligger närmast jobbet & byt sedan till en annan lgh så snart du har tid/lust/ork, om du nu inte skulle trivas.
    Att få ett förstahandskontrakt är skitsvårt så man får ta i princip "vad som helst" & sedan jobba vidare utifrån det.

• Engelvinge

Hmmm...Hallonbergen är nära sundbyberg...sundbyberg är helt ok, så det beror på var i hallonbergen, hur långt bort det är.....skärholmen....ja du...bo inte längre ut än så iallafall så du hamnar i vårby/fittja/hallunda. Har bott där själv, inge vidare alls.

Försök att hitta nån annan stans att bo...eller som Sarge skriver, byta upp dig om du inte trivs.

Åk till de båda områdena och spana lite....Gå runt nån timme och kolla in folket, hur det verkar med affärer och så...Skärholmen har ju jättestort centrum Men du har ju iallafall t-bana på båda ställena.

Lycka till!

• Mrs Moneybags

Jag skulle nog välja Hallonbergen ändå, eftersom Skärholmen i princip är början på en lång radda mindre trevliga platser längs röda linjen söderut, medan Hallonbergen är insprängt i Sunbyberg som ändå är betydligt trevligare.

Hallonbergen är med andra ord ett litet, men inte så bra område och Skärholmen tillhör ett större problemområde...

Bara min personliga åsikt...

Välkommen till storstan

• spillkråka

Tack för era svar!!

Är verkligen i valet och kvalet.. Har kollat på lägenheten i Hallonbergen, den låg i Ör. Vet inte om det är så himla stor skillnad, men det verkar vara det för dem som bor där Jag tycker det är jättefint i området som stort, tog rådet att promenera runt och titta nån timme.. Lägenheten var en positiv överaskning, verkligen fräsch och fin.. Det negativa var bara precis där den låg, alltså själva huset och omgivningen där.. det var så sjukt deprimerande, totalt beige överallt...inte det bästa vädret heller iofs men ändå.. Min kille blev deppad efter 10 minuter hahaha.. Vi såg inte till en människa det var helt totalt dött.. Det känns knappast som att det skulle bli mysiga frukostar på balkongen..

Svårt :-P

• Mrs Moneybags

Ja, Ör anses ju vara bättre än Hallonbergen och det stämmer nog. Var lite skraj en gång när jag skulle hälsa på en kompis i Hallonbergen :-/

Jag skulle helt klart välja Ör om det var det eller Skärholmen som gällde...
    Allra helst något helt annat förstås, men det är ju inte alltid man kan välja och vraka.

• spillkråka

Ja nu är det nog Hallonbergen eller att försöka hitta nåt annat, men har inget annat på gång för tillfället.. skitsvårt att veta om man ska leta vidare eller vara nöjd att man fått tag på nåt överhuvudtaget..

• garib

jag skulle välja hallonbergen-jag tycker det är lugnare norr om stan

• mizzy77

Hej

Jag bor i rissne med min familj...det är inte långt från Hallombegen. Vi trivs jättebra! Bra komunikationer in till stan med.. Så Hallonbergen säger jag!

• Tecken

Jag hade valt Öl framför Skäris. Har alltid trivts bättre på norra sidan om stan. Dock har ju Skärholmen ett fint, stort köpcentrum där man kan få tag i allt - och vad har Ör? Skärholmen har också T-bana och det har ju inte Ör.

Ska du byta till Sthlm, så får du nog vara glad för det du får Därefter kan du försöka byta dig vidare, men det blir nog inte lätt.

• miLLus

Hallonbergen är helt okej. Växte själv upp där och råkade aldrig ut för några otrevligheter. Nu bor jag i Rissne som jag själv tycker bättre om rent områdesmässigt, mindte miljonprojekt.

Ör har jag för mig är helt okej men trivs du inte kan du byta vidare eller ställa dig i förvaltarens kö för en ny lägenhet i centrala Sundbyberg eller Ursvik.

• miLLus
    Tecken skrev 2009-03-23 09:06:39 följande:
    Jag hade valt Öl framför Skäris. Har alltid trivts bättre på norra sidan om stan. Dock har ju Skärholmen ett fint, stort köpcentrum där man kan få tag i allt - och vad har Ör? Skärholmen har också T-bana och det har ju inte Ör. Ska du byta till Sthlm, så får du nog vara glad för det du får Därefter kan du försöka byta dig vidare, men det blir nog inte lätt.
    Hallonbergen har Kista galleria en station ifrån och Solna centrum två stationer ifrån.
  • Miss Lau

Jag har bott i Skärholmen och det är inte så illa som många tror

Visst ser det lite trist ut men de flesta som bor där är trevliga, det finns massor med butiker och det är nära till vatten och fin natur. Hallonbergen är säkert också okej men jag har ingen egen erfarenhet därifrån.

• Tecken
    miLLus skrev 2009-03-23 09:12:06 följande:
    Hallonbergen har Kista galleria en station ifrån och Solna centrum två stationer ifrån.
    Jag vet, men då måste man ju åka för att ta sig dit. Det är heller inte långt med bil från t ex Stinsen osv.
  • johanna 77

hej
    Jag bor i sundbyberg....
    Ör kanske inte är det första man skulle välja och det kanske är svårt att hitta ngn som vill byta till sig en lgh i ör. Men Ör är ju mer ok än hallonbergen.

Ör ligger ju brevid lötsjön och råstasjön. jättefint promenadområde och mysit på sommaren.

Kan du tänka dig att köpa bostadsrätt är det väl lite marknad för de nu igentligen. Då kan du ju välja område och lgh med mer omsorg. Solna är ju jättetrevligt och har sveriges lägsta kommunalskatt ; )
    lycka till...

• spillkråka

Tack för alla svar!

Det blir Ör trots allt, det är närmare mitt jobb och väldigt mycket billigare hyra (nästan 2000kr billigare för en lägenhet i ungefär samma storlek :-P).

Jag hade gärna köpt nåt, men eftersom jag precis fått jobb så har jag inte tillsvidareanställning än, och min sambo har inte hunnit hitta nåt jobb här ännu... Det som är positivt är att hyran på lägenheten i Ör är lägre än hyran vi har nu, så då kan vi spara till nåt eget

Solna hade jag gärna bott i, men det är ju svårare att byta till sig nåt där :-P är så olika vad folk säger.. en del säger att man ska byta till vad som helst om man får ett andrahandskontrakt, andra blir förskräckta när man säger att det ligger vid Hallonbergen.. Jag vågar inte chansa och vänta på nåt annat, så om någon månad kan ni se mig promenera fram och tillbaka vid den berömda Lötsjön

Svar på tråden Skärholmen eller Hallonbergen?