• Sashimi

Jobba med missbrukare/hemlösa

Jag ska på anställningsintervju för en tjänst som behandlingsassistent för:

Ett boende för personer med missbruk och/eller psykosociala problem
    och
    Uppsökarenheten för hemlösa

Jag läser på Socionomprogrammet och jobbet verkar jättespännande men samtidigt lite läskigt (om jag ska vara ärlig) men jag är beredd att testa! Grejen är den att jag kommer vara i 4-5-6:e månaden när jag sommarjobbar där och jag undrar om det är ofarligt för mig att jobba där. Inte så att jag tror att hemlösa och missbrukare är våldsamma men jag är ändå lite fundersam. Är det något jag ska ta upp under anställningsintervjun? Intervjuaren kanske tolkar mig som ängslig och jag får inte jobbet bara därför, fastän jag inte är ängslig utan bara fundersam.

Är det någon som har jobbat med missbrukare och/eller
    hemlösa?

Tacksam för alla möjliga svar!

• Svar på tråden Jobba med missbrukare/hemlösa
  • Queen70

Det är kul att jobba med missbrukare. Jag jobbade med missbrukare i 7 år och har aldrig varit utsatt för våld. Nåt enstaka hot har det väl varit, men tror aldrig jag kännt mig rädd. Det beror till 95% av fallen på hur man själv bemöter människor som man blir utsatt för hot och våld anser jag. Vet det 17 dock om jag skulle jobba just som uppsökare när jag var gravid...hmm...

• Sashimi

Åh vad spännande! Vad jobbade du som i ditt arbete med missbrukare och vad gjorde du i ditt arbete?

På vilket sätt skulle uppsökandeverksamheten inte vara bra för mig som gravid? (Då jag inte har någon som helst insikt i arbetet så är jag nyfiken och frågar! )

Queen70 skrev 2009-03-16 14:23:13 följande:
    Det är kul att jobba med missbrukare. Jag jobbade med missbrukare i 7 år och har aldrig varit utsatt för våld. Nåt enstaka hot har det väl varit, men tror aldrig jag kännt mig rädd. Det beror till 95% av fallen på hur man själv bemöter människor som man blir utsatt för hot och våld anser jag. Vet det 17 dock om jag skulle jobba just som uppsökare när jag var gravid...hmm...
  • Queen70

Jag var socialsekreterare på missbruksenheten, och fattade med andra ord en del mindre populära beslut ibland, men hade ändå en god relation med de allra allra flesta av mina klienter. När du säger uppsökare så tänker jag på att man aktivt går ut och letar upp och försöker motivera klienter, hem till lägenheter och kvartar, där man aldrig vet i vilket skick folk är eller vilka som befinner sig där. Det är ju onekligen en större risk än annat missbruksarbete, och även om jag tror risken är liten vet jag inte om jag skulle känna mig bekväm med att kliva in i en mörk kvart med magen i vädret. Sen finns det ju en viss smittorisk och så, men den är ju också minimal. Egentligen ska man ha bra otur för att råka ut för nåt, så det beror väl mycket på hur man känner det själv. Många hemlösa missbrukare har ju även psykiska problem ska man komma ihåg, och en gravidmage kan uppfattas som provocerande av en del människor med psykiska problem. Fråga vid anställningsintervjun om de har många klienter med dubbeldiagnos (missbruk OCH psykiska problem typ pyskospatienter)

Sashimi skrev 2009-03-16 14:27:02 följande:
    Åh vad spännande! Vad jobbade du som i ditt arbete med missbrukare och vad gjorde du i ditt arbete?På vilket sätt skulle uppsökandeverksamheten inte vara bra för mig som gravid? (Då jag inte har någon som helst insikt i arbetet så är jag nyfiken och frågar! )
  • Sashimi

TACK för konkreta tips! Det ska jag tänka på att ta upp vid intervjun. Det gäller ju för mig att inte signalera ängslighet utan ställa mer adekvata frågor.

Svar på tråden Jobba med missbrukare/hemlösa