• Sweetp

    Min lille kille på snart 7 veckor är full av röda plitor...

    och enligt SSK på BVC är det hormonplitor som kommer att försvinna så småning om, men jag upplever att när de försvinner på ett ställe så pluppar en massa upp på andra ställen. Först började det som några enstaka på ena sidan av huvudet och nu har han över hela kroppen. Jag har hela tiden varit jättenoga med att tvätta alla textilier som han kommer i kontakt med i oparfymerat tvätt och sköljmedel så jag tycker inte att det kulle kunna vara någon allergisk reaktion. Någon som känner igen detta? 


    Vår älskade son - prins Noel - Äntligen här
  • Svar på tråden Min lille kille på snart 7 veckor är full av röda plitor...
  • Molly25

    Kan vara allergi mot sköljmedel, testa att utesluta sköljmedlet.

  • Mopsan

    Och det kan vara hormonplitor. Hur länge har han haft dem? ammar du? Ställ in maskinen på en extra sköljning utan sköljmedel.

  • Siili

    Min son var full av sådana plitor. I början hade han bara enstaka men under några dagar var han helt prickig. Det kom och gick.

  • Veravip

    Min dotter hade också det vid 7 veckor (hon är nu 9 veckor). Hela bröstet var fullt av små röda knottror. det försvann efter ngn vecka. Hon hade även på halsen och i ansiktet.
    Det verkade tyckte jag som att de blev rödare när hon var varm. På bvc sa de hormonplitor.

  • basio

    Min flicka hade massor av sådana också i samma ålder, tyvärr vägrade de att försvinna även ifall BVC sa att de skulle göra det. Jag gick till apoteket och köpte Miniderm, en fuktgivande kräm som jag smörjde henne överallt med där hon hade plitor. Allt försvann på 3-4 dagar och har inte kommit tillbaka.

    Så prova Miniderm, det skadar i alla fall inte! Det är en mirakelkur för eksem och utslag, funkade på min äldste son också när han hade eksem.

  • Kya

    antagligen bara hormonplitor. kan också vara en reaktion på tvättmedel, sköljmedel eller födoämnen. testa plocka bort mjölk och tomat, och se om barnet blir bättre. fast troligast är det nog värmeutslag. hur varmt klär du barnet? vi har ofta en tendens att klä barnet lite mer än nödvändigt och de har inte samma kylningssystem som vi vuxna har. var exakt är de här hormonplitorna?


    27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Sweetp
    Molly25 skrev 2009-03-16 15:39:14 följande:
    Kan vara allergi mot sköljmedel, testa att utesluta sköljmedlet.
    Även om jag använder oparfymerat?
    Vår älskade son - prins Noel - Äntligen här
  • Sweetp
    Mopsan skrev 2009-03-16 15:42:43 följande:
    Och det kan vara hormonplitor. Hur länge har han haft dem? ammar du? Ställ in maskinen på en extra sköljning utan sköljmedel.
    Nej, jag ammar inte. Han har haft dem i ca 2 veckor och det har blivit mer och mer...
    Vår älskade son - prins Noel - Äntligen här
  • Sweetp
    basio skrev 2009-03-16 15:51:20 följande:
    Min flicka hade massor av sådana också i samma ålder, tyvärr vägrade de att försvinna även ifall BVC sa att de skulle göra det. Jag gick till apoteket och köpte Miniderm, en fuktgivande kräm som jag smörjde henne överallt med där hon hade plitor. Allt försvann på 3-4 dagar och har inte kommit tillbaka. Så prova Miniderm, det skadar i alla fall inte! Det är en mirakelkur för eksem och utslag, funkade på min äldste son också när han hade eksem.
    Har faktiskt Miniderm hemma. Ska testa att smörja honom med det Hur många ggr per dag ska jag smörja?
    Vår älskade son - prins Noel - Äntligen här
Svar på tråden Min lille kille på snart 7 veckor är full av röda plitor...