• Anonym (mamma)

Hur gör ni på sommarlovet osv.. ang barnbidrag och underhåll

hur gör ni med barnbidrag och underhåll under Sommarlovet och längre lov??

ja ska ha mitt barn halva sommarlovet och tycker det är jätte fel att jag måste betala underhåll och inte får nåt av barnbidraget under tiden..

Men hur funkar det egentligen och hur gör ni andra??

• Svar på tråden Hur gör ni på sommarlovet osv.. ang barnbidrag och underhåll
  • Veliga Mamman

Om du betalar underhåll så har du rätt att behålla 1/30 del per dag av det du betalar per månad för matkostnad om du har barnet under en sammnhängande period på minst 7 dagar tror jag det var.
    Om du betalar via FK så ta kontakt med dem så drar de av rätt summa på kommande inbetalning du ska göra annars får pappan ge dig pengarna direkt.

Ring FK och prata med dem.

• Anonym (mamma)

jag vet att jag har rätt att göra mina avdrag.. men snabbt uträknat så blir det dryga 34kr/dagen.. och det är inte mycket..
    speciellt inte när det är semester och man ska unna sej saker..
    samt sommarkläder osv

• Veliga Mamman

Men bor barnet heltid hos pappan ska han stå för kläder.

Förstår hur du känner men sett från andra hållet så kostar ju barnet en hel del trots att det är hos dig några veckor. Kläder, olika aktiviteter som även kostar under sommaren, månadspeng  och alla övriga utgifter...

• Anonym (mamma)

joo det är jag medveten om oxå.. men barnen är inte såå gammalt så det finns inget som kostar under sommaren.. förutom kläder, mat, hyra osv

Men får se hur allt löser sej..
    tycker bara att systemet är fel..

• Anonym

Vi löser det så att bf behåller bb och får uh även under sommaren men vi gör avdrag för den tid barnen är hos oss + att bf skickar med kläder för hela umgänget (ja naturligvis inte tex 14 par trosor utan vi får ju tvätta ibland!)

• Anonym

Man har rätt till umgängesavdrag med 1/40-del av underhållet per dag. Om man betalar underhållsstöd så blir alltså avdraget ca 38 kr per dag. Det är antalet övernattningar som räknas och dessa ska vara antingen minst 5 stycken i sträck eller minst 6 st totalt under en och samma kalendermånad.

Barnbidraget behöver boföräldern inte dela med sig av.

• Anonym (freja)

Vi har hans barn två veckor i sträck unde sommarlovet och då betalar vi ett halvt underhåll innan de ska vara hos oss så att vi har råd att ge dom mat =)
    Kläder får dom ta med sej hemifrån det dom behöver.

• Anonym (mamma)

freja!
    så som ni kör verkar ju vara super.

• Anonym

Du får försöka göra en överenskommelse med den andra föräldern som känns rättvis. För om ni går enligt lagen så har du bara rätt till umgängesavdrag med 1/40-del av underhållet per dygn du har barnet och det blir inte så mycket pengar. Alltså är det bättre att försöka få en frivillig överenskommelse som kanske kan ge dej mer pengar till barnet under sommaren.

• Anonym (123)

Anonym (mamma) skrev 2009-03-16 15:56:53 följande:

joo det är jag medveten om oxå.. men barnen är inte såå gammalt så det finns inget som kostar under sommaren.. förutom kläder, mat, hyra osvMen får se hur allt löser sej..tycker bara att systemet är fel..
    Barnomsorg/fritids betalas hela året, även på sommaren. Försäkringar kostar också varje månad. Plus att boendeföräldern knappast kan flytta till en mindre lägenhet under några veckor på sommaren bara för att barnet är hos umgängesföräldern, så den större bostaden kostar även när barnet inte är på plats.

Det är helt enkelt så att barn kostar mer pengar än man tror. Om du tycker att det är dyrt under några veckor på sommaren, så kan du ju tänka dig vad det kostar för BF resten av året. Barnbidrag och underhåll är bara en liten del av vad barnet kostar.
  • aleksa98

Mitt x skulle ha barnen i 3v på sommaren, jag ringde fk o dom räknade ut hur mycket han skulle betala mig. Jag tror det var 1800 han skulle betala o jag brukar få 4000

• Anonym (freja)

Ja det är super som vi gör att dela av hälften rakt av. vi betalar underhållet direkt till mamman så det behövs inte krånglas med fk eller så. jag vet ju att vi borde betala mer eftersom hälften av underhållet inte motsvarar två veckor men än har vi inte stött på problem. mamman fattar väl att vi måste ha råd att köpa mat åt så många ungar också...

Svar på tråden Hur gör ni på sommarlovet osv.. ang barnbidrag och underhåll