• Anonym (mamma)

är adhd ärftligt?

min 2årige dotters pappa har utretts för de 3 gånger och nu har han fått medecin för adhd. och jag undrar om min dotter kanha ärft de,
    då hon har väldiga konsentrationssvårigheter och svårt att slappna av och de de lungt och bitter ofta sig själv.

och hur går man till väga för att få reda på om ens barn haaR DE?
    nån som vet???

• Svar på tråden är adhd ärftligt?
  • Anonym

Det är ärftligt, men det betyder inte att alla får det.
    Inget man kollar upp om man inte påvisar klassiska symtom.
    Det är oftast BUP som sköter utredningen, men då ska man haft problem ett bra tag innan.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2009-03-16 16:46:27 följande:
    Det är ärftligt, men det betyder inte att alla får det.Inget man kollar upp om man inte påvisar klassiska symtom.Det är oftast BUP som sköter utredningen, men då ska man haft problem ett bra tag innan.
    ett bra tag hur länge är de? hon har alltid haft svårt att sitta still, vi har aldrig kunnat sitta isoffan och bara kramats,

leker själv gör hon, men inte mer en 5 minuter sedan måstde de hända något nytt..
    på dagis säger de också att hon har väldigt svårt och koppla av
  • Anonym (mamma)
    Fjärilen72 skrev 2009-03-16 19:55:59 följande:
    Glömde fråga, har ppapan en kostaterad diagnos?
    Nej de har han inte,

Jag skämms lite för att tro att de skulle vara något "fel" på mitt barn...
  • Severus
    Anonym (mamma) skrev 2009-03-17 07:58:37 följande:
    Nej de har han inte, Jag skämms lite för att tro att de skulle vara något "fel" på mitt barn...
    han är alltså utredd, som du skriver, men har inte diagnosen adhd?
    Adhd mediciner sätter man väl endast in om man har adhd, skulle han INTE ha adhd skulle inte medicinerna hjälpa.
    Dessutom kräver läkemedelsverket att läkare ansöker om dispens/tillstånd för att få ge adhdmediciner och då ska det stå att man har adhd. Inget som beviljas lättvindigt.

Obs, nu ifrågasätter jag INTE dig, utan det lät bara konstigt.
    Om han inte har adhd, så har ju inte erat barn ärvt adhd...
    Våga Vägra Östrogen
  • Fjärilen72

Anonym (mamma) skrev 2009-03-17 07:58:37 följande:

Nej de har han inte, Jag skämms lite för att tro att de skulle vara något "fel" på mitt barn...
    Nu vet jag ju inte hur mina föräldrar känner inför mig men jag har "skämts" massor under min livstid för att folk inte har haft vett nog att faktiskt sköta sina egna affärer och inte lägga sig i mitt liv men det har jag lärt mig tänka bort nu. Vill idioterna glo/tro saker så låt dom!

Vilken medicin är det han har? För det låter som sagt skumt att han skulle ha fått adhd medicin utan en diagnos.

Varför har han utretts tre gånger? Ligger han på gränsen men att man inte riktigt kan konstatera det eller hur är det?
  • Anonym (mkt ärftligt...)

Adhd är mycket ärftligt. Ärver man inte "hela" bokstavskombinationen så kan man ärva vissa delar. Min väninnas man har med all sannolikhet ADHD. Barnen har ärvt det- dottern är diagnostiserad med ADHD och sonen med ADD. Sonen saknar alltså hyperdelen. Han kan i gengäld sitta med en macka i 45 min i handen utan att komma igång att äta den. Han saknar således startknappen, men även stoppknappen- precis som sin pappa. Min väninna bär sannolikt på generna själv.
    Därav två smällkarameller.

Tyvärr är väninnans bror pappa till mitt ena barn. Pappan har också plockat några bokstäver ur lådan. Jag har inga kända anlag- sonen har vissa karaktärsdrag ex bristande koncentration i skolan, svårt att sätta i gång. Dock lättskött som liten utan några symtom, aldrig behövt söka för ev utredning. Väninnans barn uppvisade karaktärsdrag och symtom från tidig barndom, tyvärr.

• Anonym (mamma)

Pappan har fått en medecin, de är egentligen de enda jag vet och han går/har gått utredningar för de.
    Kan mycket väl vara så att han inte tycker att jag har med saken att göra om han skulle ha de så han itne berättat att han har adhd.

Jag frågade på dagis vad dom trodde.
    Eftersom att vi många gånger pratat om att hon har svårt att konsentrera sig på saker längre stunder och biter sig själv när hon blir arg osv..
    Men dom hade inte ens funderat på att de skulle kunna vara så att hon har adhd utan bara lite "överaktiv"

vet inte man kanske skulle föröska boka en tid och prata om de på bvc..?

De jag skäms över är att jag oroar mig för att de jämt ska vara något fel på mitt barn.. skulle hon ha de skulle jag absolut INTE skämmas!!

Svar på tråden är adhd ärftligt?