• mannehund

Rakad päls...

Har du behövt raka din hunds päls när veterinären gjort något ingrepp? Hur lång tid tar det innan pälsen växt ut...? Min hund gjorde en operation i början av december och fick rakas på halsen och på magen. På halsen har de tnästan vuxit ut, men på magen har det knappt kommit ett strå än! Det har ju gått 3,5 månad, så jag undrar när hon egentligen ska ha pälsen tillbaka.... Tips någon?

• Svar på tråden Rakad päls...
  • hmcc

Vad är det för ras?

Jag rakar mina pappisar och jag skulle tippa på 1,5 - 2 år innan dom är fullpälsade igen.

• mannehund

Hon är korthårig och släthårig... Som sagt; är det inte konstigt att det växer ut bra på halsen men inte på magen..?

• JBC

Det är väldigt olika från hund till hund hur snabbt det växer. Min schnauzer hade fått tillbaka sin päls på båda dom rakade ställena efter max en månad. Skulle vi raka vår RR skulle det med stor sannolikhet ta mycket längre tid.

Att det inte växer ut lika snabbt på magen tror jag har att göra med att (om jag ser till mina egna hundar) dom helt enkelt inte har lika mycket hår på magen som på resten av kroppen, den pälsen behövs helt enkelt inte på samma sätt!

Svar på tråden Rakad päls...